Har äntligen skaffat mig en sticksåg som funkar.

Men jag undrar om en sak om utblås-röret -- fyller det någon funktion om man inte kopplar det till en utsugningsanordning?

För om det inte gör det lär jag väl plocka av det och i stort sett aldrig använda det, antar jag. För utblås-funktionen kan man väl ha igång ändå, eller har jag fattat fel?

Sågen är en GST 90E.

//frimson
 
Jaja, utan dammsugare fyller det ingen funktion, och du kan ha igång 'utblås' (blåser bort spånet från snittytan) ändå. :)
 
Jodå, funktionen med röret utan dammsugare är att spruta alla spån, gärna mot dig och in i byxliningen och fylla fickorna. Ibland uppstår även funktionen av ett kanonrör där det sprutar bakåt, gärna där ren tvätt finns.
 
Kattvovven skrev:
Jodå, funktionen med röret utan dammsugare är att spruta alla spån, gärna mot dig och in i byxliningen och fylla fickorna. Ibland uppstår även funktionen av ett kanonrör där det sprutar bakåt, gärna där ren tvätt finns.
Ja, det är så det brukar bli. Plus att jag alltid lyckas få ansiktet i utblåset. Oavsett verktyg.

Vet ni förresten vad jag gör för fel när sågen skär snett. Alltså inte att den svänger iväg utan utgångssnittet inte blir i linje med ingången om ni förstår. Jag körde visserligen i något lite tjockare ämne än vad bladet var rekommenderat för, men provsnitten blev väldigt fina... Snett blev det först när det riktiga snittet skulle göras ...

Ganska hög hastighet, pendling var på och fintandat blad ...
 
Använd ett bredare blad som styr bättre gärna lite grövre tandning
 
Okej, jag tänkte att det fintandade skulle ge ett finare snitt. Men om jag förstår dig rätt är det lättare att skära rakt med grovtandat blad.
 
Grovt virke tjocka blad och grov tandning.
Tunt ämne fintandat
Snäva kurvor smalt blad
Raka snitt brett blad.
Tryck inte så mycket utan låt sågen jobba.

Sedan finns det säkert hundra andra varianter :)
 
Jag är spekulant på utblåsröret om du inte skall använda det...förutsatt att det passar en GST 18V-LI...
 
Nimajneb skrev:
Grovt virke tjocka blad och grov tandning.
Tunt ämne fintandat
Snäva kurvor smalt blad
Raka snitt brett blad.
Tryck inte så mycket utan låt sågen jobba.
Gött, då vet jag hur jag ska tänka. :)
 
badtastex skrev:
Jag är spekulant på utblåsröret om du inte skall använda det...förutsatt att det passar en GST 18V-LI...
Jag tänker behålla det och skaffa mig någon form av anordning. Evinnerligt trött på att ha sågspån i munnen och öronen och näsan. Och inte minst i håret -- jädrar vad det kan samlas mycket där :)
 
FredrikR skrev:
Jaja, utan dammsugare fyller det ingen funktion, och du kan ha igång 'utblås' (blåser bort spånet från snittytan) ändå. :)
Ja, vilken skillnad det var. Jag blåste så jag höll på att kräkas innan jag såg att jag inte hade satt igång den funktionen! :)
 
frimson skrev:
Jag tänker behålla det och skaffa mig någon form av anordning. Evinnerligt trött på att ha sågspån i munnen och öronen och näsan. Och inte minst i håret -- jädrar vad det kan samlas mycket där :)
Undvik medel såsom Rogaine/Regaine då kommer sågspånen i håret minskas.
http://www.haravfallbehandling.se/rogaine-regaine/

Tycker inte problemet är så stort med sticksågen då man oftast såg upp och ner, men cirkelsåg....confused.gif
 
Det stämmer -- jag sågade bänkskivor från IKEA -- såna där folierade spånskivor -- med cirkeln i helgen. Mycket spån blev det!
 
frimson skrev:
Det stämmer -- jag sågade bänkskivor från IKEA -- såna där folierade spånskivor -- med cirkeln i helgen. Mycket spån blev det!
Och där kliver verkligen sänksågen fram, när det gäller spånhantering (med tillkopplad dammsugare).
Råkade såga av sladden när jag la spårat golvspån på övervåningen, för att inte sinkas att för mycket slet jag fram cirkelsågen.. och då insåg bla. sambon 'varför' vi 'behöver' en sänksåg också.. :)
 
FredrikR skrev:
Råkade såga av sladden när jag la spårat golvspån på övervåningen, för att inte sinkas att för mycket slet jag fram cirkelsågen
Tror du att sambon går på att du 'behöver' verktyg med utbytbara strömsladdar för att inte det här ska behöva hända igen?
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.