Hur kan man beräkna dimensionen på takstolar. Ska bygga ett garage med valmat tak och valsad bandplåt. Storleken blir 6x8 meter.
I takstolshandboken kan man inte läsa nåt om valmade tak.

Finns det några lämpliga program kanske?
 
Bob_the_builder
Det finns det säkert, men knappast tillgängliga på konsumentmarknaden. På mina ritningar står de att takstolarna är beräknade med programmet "Trusscon". Du kan läsa mer om det på www.csce.se

Jag upprepar det råd jag har fått och själv har tjatat om när hemmabygda takstolar kommer på tal: Låt bli. Köp färdiga. Du sparar massor av tid och förmodligen blir det inte dyrare. Hållfasthetsklassat virke (som man ska ha i takstolar) är svindyrt om man köper det på en brädgård och inte har rejäl rabatt.
 
Hållfasthetsklassat virke? Egen skog och såg takstolsvirke är inte att tänka på då?! Vad säger KA om det?
 
Menar förståss 'såga takstolsvirke'.....
 
Det är väl bara att ta till så det håller, det gjorde jag och jag såg aldrig till varken bygglov eller KA när jag gjorde garage större än huset !

Men om du ska ha valmat tak så är ju inte steget så stort till säteritak, det vore minst sagt udda 8)
 
Bob_the_builder
CarlOscar skrev:
Egen skog och såg takstolsvirke är inte att tänka på då?! Vad säger KA om det?
Näpp, det är inte att tänka på... :) Hon/han borde säga stopp, men tar du i ordentligt när du väljer dimensioner och ser till att välja ut något sånär kvist- och sprickfritt virke lär det inte bli några problem.
 
Köp färdiga!
Det är det rådet jag har hört från många håll. Det blir inte dyrare och du slipper en massa jobb med att bygga dom själva. Takstolarna är uträknade i ett datorprogram så man får maximal hållfasthet med de minsta dimensionerna på virket, skall du bygga själv får du gå upp ett par dimensioner så att du vet säkert att de håller(om du inte är en jäkel på hållfasthet). Sen är det en massa andra faktorer som talar för att köpa färdiga. Kolla med Varberg Timber, Derome Byggvaror, Onsalavillan eller byggtra.se, dessa tillverkar takstolar. Sen finns det massa fler, det är bara att söka på internet.

//Linus
 
Bob_the_builder
Nej, Linus har helt rätt. Egentillverkade (med spikNINGsplåtar) kräver grövre virkesdimensioner är fabrikstillverkade med SPIKplåtar (pressade).
 
Jag har en ytlig bekant som är civ.ing V och gift med en snickare. De gjorde allt på sitt hus själva, från grund till tak.
Utom just takstolarna. Det blev billigare att köpa dem färdiga.
De hade visserligen en svårare konstruktion än valmat tak, men ändå...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.