Hej

Har problem med mitt varmvatten. Trodde tidigare att det var blandaren i duschen men har nu felsökt och det gäller alla kranar.
Vattnet är iskallt i början som normal (10 sek) sen blir det varmt (normalt) men sen efter någon minut så blir det kallare men inte iskallt.

I källaren har jag en Pulsonex oljepanna som jag enbart kör på el. Beredaren sitter väl invändigt och jag har för mig att den ska vara på 30 liter.

Någon som har tips på hur jag ska gå vidare eller känner igen problemet?
 
Gammal tråd men jag kan inte hålla mig :)

Att köra en oljepanna på endast de stackars 12kw patronerna räcker dåligt till varmvatten. Det finns ju i princip ingen varmvatten beredare i denna panna. Värmen kommer direkt via plattvärmeväxlare och cirkulationspump. Det fungerar utmärkt med bibehållen varmattenkomfort om man använder oljebrännaren som ger 27kw.
Har själv en sån här panna och hatälskar den. Servar den själv och den har haft sina egenheter, De är känsliga men när man kan den och sköter den så går den perfekt utan bekymmer och är mycket effektiv.
Det räcker med 2 kubik olja per år för vårt hus på 130 kvadrat + uppvärmd källare. Vi är en familj på 4 och bor på västkusten.
 
Radioman skrev:
Gammal tråd men jag kan inte hålla mig :)

Att köra en oljepanna på endast de stackars 12kw patronerna räcker dåligt till varmvatten. Det finns ju i princip ingen varmvatten beredare i denna panna. Värmen kommer direkt via plattvärmeväxlare och cirkulationspump. Det fungerar utmärkt med bibehållen varmattenkomfort om man använder oljebrännaren som ger 27kw.
Har själv en sån här panna och hatälskar den. Servar den själv och den har haft sina egenheter, De är känsliga men när man kan den och sköter den så går den perfekt utan bekymmer och är mycket effektiv.
Det räcker med 2 kubik olja per år för vårt hus på 130 kvadrat + uppvärmd källare. Vi är en familj på 4 och bor på västkusten.
Hej! Jobbade med sådana i börja på 90-talet och tyckte med att dom fungerade bra.Kommer ihåg att dom första modellerna som kom ut lät rätt så mycket men vart bättre med åren.Vet inte hur det är nu men det är ju en explosionspanna så den måste besiktas en gång om året men det är kanske ändrat nu.På den tiden kom brandmästarn ut och sprang upp på tacket och höll för röret så skulle pannan stanna.Men varmvattnet tyckte jag fungerade bra och om jag inte minns helt fel så gjorde man av med runt 3kubik olja med gamla oljepanna och bytte till en pulsonex så sparade man runt 1kubik.Sedan vet jag att man kunde köra gas med den men vet ingen som gjorde det.
 
  • Gilla
Radioman
  • Laddar…
Nog kommer man inte undan kontroller. Behöver det inte sotas så kan man hitta på annat att ta betalt för.
Alltså, sotaren kommer varje år och gör som din brandmästare. Det hela tar 38 sekunder om jag är med och drar igång pannan i källaren. Jag får ta ledigt från jobbet och sedan kommer också en räkning på några hundra. Så är det bara, eller hur ? :p
Jag gör heller inte av med ens två kubik till vårt stora hus. ca. 1.7 kubik blir det med de 2000kr per månad vi sätter undan. Beror naturligtvis på hur stränga vintrar det är men alla värderare och mäklare som varit här är mäkta förvånade över vår låga oljeförbrukning.
Jag har nyligen bytt både mikrofonelektronik, tändrelä och slang. Slangen till "hörselvakten" måste vara exakt rätt längd på. En cm för kort eller för lång och det blir felaktig avstämning med följd att pannan inte startar.
Som sagt jag älskar denna panna men den tog tid att lära sig. Killen som servar i området hinner inte med så bra och eftersom jag själv är tekninker har han gett mig en massa bra tips på dessa pannor. Svågern har en också så vi får hjälpas åt om det strular.
Köra på gas? Va?, har jag aldrig hört om.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Radioman skrev:
Nog kommer man inte undan kontroller. Behöver det inte sotas så kan man hitta på annat att ta betalt för.
Alltså, sotaren kommer varje år och gör som din brandmästare. Det hela tar 38 sekunder om jag är med och drar igång pannan i källaren. Jag får ta ledigt från jobbet och sedan kommer också en räkning på några hundra. Så är det bara, eller hur ? :p
Jag gör heller inte av med ens två kubik till vårt stora hus. ca. 1.7 kubik blir det med de 2000kr per månad vi sätter undan. Beror naturligtvis på hur stränga vintrar det är men alla värderare och mäklare som varit här är mäkta förvånade över vår låga oljeförbrukning.
Jag har nyligen bytt både mikrofonelektronik, tändrelä och slang. Slangen till "hörselvakten" måste vara exakt rätt längd på. En cm för kort eller för lång och det blir felaktig avstämning med följd att pannan inte startar.
Som sagt jag älskar denna panna men den tog tid att lära sig. Killen som servar i området hinner inte med så bra och eftersom jag själv är tekninker har han gett mig en massa bra tips på dessa pannor. Svågern har en också så vi får hjälpas åt om det strular.
Köra på gas? Va?, har jag aldrig hört om.
Hej jo och gjorde man inte så att man lät brandmästar/sotaren komma ut så vart det körförbud på pannan men visst lite tråkigt att se någon snabbt som håller för "röret" så pannan ska stanna för det tog ju inte många minuter att göra,Skaplig timpenning :(Sedan om jag inte minns helt fel så var det lite problem med själva plattan(locket) som munsstyckerna satt för har för mig att den var gjord av aluminium och den oringen som skulle täta vart inte tätt beroende på att aluminiumplattan slog sig av värmen men sedan bytte man matrial på plattan och då vart det bättre.Jodå man kunde köra gas med den med (fast vad jag kommer ihåg så var jag inte hos någon som gjorde det)men jag tror det berodde på att oljan var billigare då.Men det som var positivt på den tiden om man exempel skulle sälja huset så kunde man räkna in pulsonexen som byte av värmesystem eftersom man kunde köra gas med den och på så sätt fick man göra avdrag vid försäljning av huset.Hur gammal är din pulsonex Tyvärr har glömt bort det mesta för det var ett tag sedan men jag vet att dom var populära i början på 1990-talet men sedan vart det mer värmepumpar som gällde.Men kul att höra att dom fortfarande puttrar på;)
 
  • Gilla
Radioman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.