Hej
I vardagsrummet så har vi ett trägolv som på ett ställe sviktar/gungar när man går förbi.

Min fråga till er: kan jag åtgärda detta utan att förstöra golvet och lägga nytt? Har ett rum under som jag hellre går in via taket om det är möjligt?

Huset är ett gullringshus 1plan m. källare.

Sent from my GT-S5690 using Byggahus
 
Vad har du för typ av trägolv? Är det spontat trägolv eller är det skivor liknande laminatgolv?
Är det golvet eller bjälklaget som sviktar?
 
Spontat trägolv

Hur vet jag vilket som sviktar?

Sent from my GT-S5690 using Byggahus
 
Det var därför jag ville veta vilken typ av golv du hade :)
Om man har flytande golv liknande laminat eller parkett så kan det svikta mellan underlaget och skivan om det inte är riktigt plant. På dom märker man om det åker ner när man läger tryck på dom och sedan sviktar tillbaka när man tar bort trycket. Jag var med om att man i vårat hus lagt frigolit bitar för att plana ut. Inte så bra när dom blir ihoptryckta med tiden. Nu hade du spontat golv och då är det spikat i noten vid varje bjälke. När man spikade dessa så brukade man använda rejäla spikar för att sätta fast dom. Man brukar få använda kofot och våld för att få bort brädorna från bjälkarna. Så jag tror inte dom glappar mot bjälklaget utan det är nog mer troligt att dom sviktar mellan bjälklaget. Kanske cc måttet mellan bjälkarna är längre än 600 svårt att säga när man inte gått på det. Men det låter iaf som att du skulle behöva förstärka mellan bjälkarna om du vil ha bort att det gungar. Enklast är väl att göra det underifrån som du säger. Enda risken är att du har spån och skit som isolering i bjälklaget och då kommer det att rasa ner över dig när du tar upp det underifrån.
 
Tack för svaret... Endast på ett ställe i vardagsrummet det gungar. Konstigt om det är bjälklaget som sitter för långt isär!?

Sent from my GT-S5690 using Byggahus
 
Jag såg det nu att du hade skrivit att det bara var på ett ställe. Hmm då kan det vara så att golvbrädan där inte sitter fast riktigt. Kanske har man fuskat och inte fäst på alla bjälkar. Åker den ner och tillbaka när du går där? Är det så att golvbrädorna inte sitter fast riktigt så kan du skruva fast dom i bjälklaget men då gäller det bara att hitta bjälken. Skruven kan man dra ner lite i brädan och sen spackla över skallen.
 
Nja... Är mer som att hela golvet gungar när man går där

Sent from my GT-S5690 using Byggahus
 
saknas en bärande vägg under golvet?
 
Nej....

Sent from my GT-S5690 using Byggahus
 
Hej. Det var länge sedan denna tråd var aktuell men jag hoppas på lite råd ändå. Vi tittar på ett hus där hela övervåningen gungar. Det syns inte i taket på nedre våningen. Huset är från 1600 någonting men det har bott folk där till för ett par år sedan. Han som idag äger det säger att golvet har varit så hela hans uppväxt och nu när de burit ner massor av tunga möbler så har det inte varit några problem (enligt honom). Vad kan det vara? Det är ju i samtliga rum på övervåningen. Huset har satt sig med åren och är högre i mitten där murstockarna sitter.
Måste man riva alltihop eller är det som ni skriver ovan förmodligen golvlagren som bara behöver stadgas upp exempelvis genom nytt stabilt trägolv?
Tacksam för råd.
Vänligen Åsa
 
Svårt att säga något säkert utifrån din beskrivning. Avståndet mellan golvåsarna var dock ofta väldigt långt förr. Upp till 2 meter. Om inte golvet är väldigt grovt blir det lätt svajigt. Om det beror på det är ju dock golvet stadigt på åsarna. Alternativt gungar hela bjälklaget, fast brukade ju använda hela stockar förr vilket är rätt stabilt. Kan ju dock bli gungigt om någon hittat på att ta bort en bärande innervägg på nedervåningen...
 
Tack snälla för ditt svar. Det är nog så att det är långt mellan bjälkarna.
Trevlig höst!
Vänligen Åsa
 
Åsa Eliasson skrev:
Tack snälla för ditt svar. Det är nog så att det är långt mellan bjälkarna.
Trevlig höst!
Vänligen Åsa
Jo, stämmer ju med att taket inte rör sig på nedervåningen. Gör det ju också relativt enkelt att fixa till.
 
Hej, Vi har samma problem på vardagsrummet. Vi har lagt parkettgolv (skivor) på plastmatta för en månad sedan. Från förra vecka började gunga. Så är det att det går ner när man läger tryck på dom och sedan sviktar tillbaka när man tar bort trycket. Och det är någonstans av vardagsrummet som man går ofta runt om kring, alltså det står på vägen till sovrummet.
Snälla, hjälp mig så problemet går mig till nerverna.
 
farzan20 skrev:
Hej, Vi har samma problem på vardagsrummet. Vi har lagt parkettgolv (skivor) på plastmatta för en månad sedan. Från förra vecka började gunga. Så är det att det går ner när man läger tryck på dom och sedan sviktar tillbaka när man tar bort trycket. Och det är någonstans av vardagsrummet som man går ofta runt om kring, alltså det står på vägen till sovrummet.
Snälla, hjälp mig så problemet går mig till nerverna.
Detta låter inte riktigt som samma problem i mina öron. Här verkar det snarare som att det nya golvet på något vis glappar mot plastmattan. Jag antar att det gamla golvet med plastmattan var stabilt?

Lade ni golvet flytande eller fästes det i undergolvet? Det skulle kunna ha krypit upp lite från infästningen eller kanske att det "hakat fast" i något i undergolvet. Vi har ju just haft årets fuktigaste tid inomhus och då rör sig ett golv en hel del. Ni lade golvet så det hade en tillräcklig rörelsefog under golvsocklar eller liknande? Om inte så kan det också leda till att det reser sig. Har ni tur går det tillbaka när det blir torrare inne men det beror på vad som orsakar det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.