Hej, jag är helt rådvill, mitt hus är från början av 1900-talet och nu behöver jag fixa taket. Takpannorna är idag murade en och en. Ingen läkt eller papp in under. Det är Vittinge tegelpannor. Jag har fått så många "råd" och vet varken ut eller in. Jag vill gärna behålla pannorna då de är fina. Var kan man få tag i Vittinge och är det möjligt att spara på pannorna. Vad behövs göras?

Bör tilläggas att det är ett parhus och min granne vill också behålla takpannorna och fixa sin del.

Pia
 
Tegelpannor brukar sägas kunna hålla i 100 år, ser dibna ok ut är det bara att lägga tillbaka dem.
Vad menar du med att de är "murade en och en"?
Utan att veta några detaljer om ditt tak skulle jag föreslå papp och läkt, det är ju den traditionella och väl beprövade metoden.

Men, om den lösning du har har fungerat fint i många år på ditt tak är det så klart ett alternativ att ordna orsaken till att det behöver fixas och då använda samma metod.
 
Förstår inte heller hur ditt tak ser ut faktiskt. Murat tak? Man kan alltid spara takpannorna bara att bygga en ränna ned. Finns alltid gamla tegelpannor att köpa. Titta på Blocket och liknande tjänster.
 
Det händer främst i södra sverige och ut mot danmark att man fäster pannorna med murbruk istället för klammer eller spik/skruv som blivit standard idag. Kan det vara sådant tak TS har?
 
Det vanligaste då är att det bara är nockpannorna och de yttersta pannorna som ligger i bruk. Övriga brukar ligga på läkt som vanligt. De spikas eller skruvas som vanligt.
 
-RB- skrev:
Det vanligaste då är att det bara är nockpannorna och de yttersta pannorna som ligger i bruk. Övriga brukar ligga på läkt som vanligt. De spikas eller skruvas som vanligt.
Ja, detta är vad jag sett också, i sverige. Ger man sig längre söderut ner till medelhavet och vidare bort, då kan man hitta murade tegelpannetak, har jag noterat, men det har jag nog bara sett med enkupiga pannor.
 
Det är enkupinga pannor. Och det finns faktiskt ganska många hus här som har det så, men som sagt ingen läkt eller papp, Problemet är att det blir frostsprängt och då lossnar bitar av murbruket, med resultat att det kan regna och snöa in på vinden, inget underlag alls. Jag vill lägga om taket, spara pannor också lägga läkt och papp. Är det så man gör?
 
Om du vill ha papp, vilket trots allt är en god ide, så finns några olika alternativ. Det som känns mest gediget, och traditionellt är att lägga råspont, papp, läkt och så pannorna på det.

Inget underlag alls skriver du!? Men nåt måste ju pannorna ligga på!?
 
Jag vet inte riktigt hur pannorna ligger, men något måste där ju finnas. Önskar jag kunde vara lite mer precis, ska försöka ta ett foto. för det kan man väl lägga ut här eller hur? Och sen måste jag upp på vinden för att dra ner lite isolering och se vad där finns också...
 
Förresten, huset finns i Skåne närmare bestämt i Höganäs.
 
Hur vet du att det inte finns någon läkt?

Ligger det isolering mot yttertaket, så att du från vinden inte ser "takpannorna från insidan" så att säga? I så fall är min gissning att det ligger någon form av yta utanpå isoleringen, kan vara allt från någon duk via masonit till råspont, och att pannorna sedan ligger på läkt utanpå det. Det kanske inte finns ströläkt, men bärläkt måste det ju mer eller mindre finnas. Hur brant är taket, vilken lutning?

Det går fint att lägga upp bilder, det blev lite bökigare efter att dom utökade möjligheterna, men det funkar fint. Lägg gärna upp någon på huset också, alltid roligt att se! :)
 
Precis så som du säger, isolering mot yttertaket. Ska ta foto när jag kommer från jobb i dagsljus. Lutning hur vet man det? Som sagt jag har verkligen ingen aning om sånt här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.