Vi har precis köpt hus. Öppet köp-tiden går ut imorgon och vi gjorde besiktningen i onsdags (då öppna löpet egentligen gick ut men vi fick förlängt till imorgon). När sambon pratade med mäklaren så sa hon åt honom att skicka över besiktningsprotokollet till henne. Utan att egentligen ge nån förklaring till varför. Och det var inte så mycket en fråga utan mer att hon bara sa till han att göra det.

Vi tycker detta är lite märkligt, men vi har ju aldrig köpt hus förut så vi vet inte.

Vad tycker ni? Är det konstigt eller brukar man göra så? Vi har ju betalat dyra pengar för denna fil och så ska hon bara få tillgång till den helt gratis. :confused:
 
Är det en besiktning ni har beställt och betalat är det protokollet ert och ni bestämmer själva om det ska skickas någonstans. Jag hade inte gjort det.
 
Redigerat:
  • Gilla
bobas
  • Laddar…
miksil skrev:
Kan det vara så att säljaren vill ha det för att kunna teckna dolda-fel försäkring?

Vore inte första gången i sådana fall
[länk]
Min tanke också.
Framkommer någonting ni vill ta upp med säljaren så meddela det, men skicka inte protokollet i sin helhet.
 
Exakt så var det för oss när vi köpte vårt hus.
Jag ifrågasatte och fick till slut förklaringen att säljaren, som ni är inne på, skulle ha den för dolda-fel försäkringen.
Eftersom säljaren hade burit sig åt som en skit i mycket, fick denne betala halva kostnaden för besiktningen, om de skulle få några kopior, och de gjorde de.
 
Försöker mäklaren köra en rövare måntro?
Har säljaren fått en doldafelförsäkring inkluderat i mäklararvodet och mäklaren försöker komma undan kostnaden för en besiktning?
 
Nej, som sagt, besiktningsprotokollet är ert och det finns ingen anledning att ge bort det.
 
Har ni tänkt använda besiktningsprotokollet till att förhandla ner priset eller avstå från huset så kan ju mäklaren och säljaren ha anledning att få en kopia. Men det är ni som betalat för det och därmed bestämmer ni vem som skall ha kopior.

Själv skulla jag nog ta reda på anledningen och sedan bestämma mig. Känns ju inte helt bra om dom skall snylta på erat betalda protokoll för att få en försäkring. I så fall skulle jag komma överens om ett prisavdrag på typ halva besiktningskostnaden.
 
Vi har avstått från ett br-köp en gång då besiktningen tog upp lite för många brister på nyrenoverade badrum, samt åtgärder som det visade sig inte godkänts av styrelsen. Vi blev kontaktade av mäklaren som ville ha en kopia på protokollet och erbjöd halva besiktningskostnaden.
 
Som sagt, skall man förhandla ned priset så kan man ju skicka över utdrag ur protokollet som rör just de delar man anmärker på. Säljaren har ingen egen nytta av utdrag, skall de använda protokollet för en försäkring så behöve de hela protokollet.

Vill man helt avstå från köpet och har en öppen besiktningsklasul så behöver man ju egentligen inte motivera varför man hoppar av. Men av ren hygglighet borde man ju kunna skicka utdrag iallafall om sådana fel som säljaren troligen inte vet själv.
 
Akahigi
Har ni inte allt att vinna på att säljaren försäkrar sig mot dolda fel?

Är inte det en ren bonus?
 
Akahigi skrev:
Har ni inte allt att vinna på att säljaren försäkrar sig mot dolda fel?
Är inte det en ren bonus?
Varför skulle det vara bättre (ur köparens synvinkel) att ha ett försäkringsbolag som motpart i en eventuell "dolda-fel-process", istället för en privatperson?

Jag ser inte det som en bonus direkt...
 
Exakt. Helt konstigt resonemang här. Är ju halvroligt att bråka med en person som man har köpt ett hus av. Kanske inte ens har pengar sedan om det upptäcks fel. Vid mitt senaste husköp, som var ett renoveringsobjekt, hade jag mäklare och säljare med. Säljaren fick betala protokollet också. Tycker inte det påverkade besiktningen i jämförelse med när vi hade besiktning utan säljare.
 
Jugend skrev:
Exakt. Helt konstigt resonemang här. Är ju halvroligt att bråka med en person som man har köpt ett hus av. Kanske inte ens har pengar sedan om det upptäcks fel. Vid mitt senaste husköp, som var ett renoveringsobjekt, hade jag mäklare och säljare med. Säljaren fick betala protokollet också. Tycker inte det påverkade besiktningen i jämförelse med när vi hade besiktning utan säljare.
Tja det finns en fördel med försäkringen att det finns ekonomiska resurser.

För mig som ser dessa ärenden dagligen är dock en doldafelförsäkring stundtals på gränsen till friskrivningsklausul om jag skulle ge en åsikt till andra. För mig med min bakgrund är det dock helt ok.

Vill man ha en motpart som har heltidsanställda jurister. I självklara fall utgår ersättning, alla övriga fall nekas oftast in absurdum utan förlikning.

Sedan ska man inte bortse ifrån att villkoren är relativt ihåliga så en hel del ärenden i slutändan ändå reklameras direkt mot säljaren
 
Redigerat:
  • Gilla
KoK
  • Laddar…
Tycker inte att det låter som folk har läst besiktningsprotokoll. Alltså det framgår ju i princip inget som skulle kunna ge säljaren stöd om det uppstår ett verkligt dolt fel. Rekommendationen är att titta på många hus innan man köper anser iaf jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.