Tror det är problem med luftning av systemet.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
H
Det var också en av mina tankar att det är "för tätt". Det blir alltså inget sug där men hur löser man detta?
 
Sätt en avluftning längst bak i kedjan. Vi har samma problem på landet. Om jag lyfter vattenlåset i duschen rinner vattnet problemfritt ut.
 
H
Förklara gärna närmare för en ej upplyst. Vilken typ och vart tipsar du om.
 
För att avloppsvattnet ska kunna rinna ut måste luft kunna komma in istället. Att det bubblar i duschen när du spolar kan vara tecken på att detta inte funkar. Då dras luft in genom duschen istället. Ev. kan t.o.m. vattenlåset tömmas då vattnet dras med.

Det ska sitta en avluftning i slutet/toppen på "avloppskedjan". Kan vara ett rör upp på taket eller ett luftintag med "envägsventil" på kallvind eller liknande. I det senare fallet kan ventilen kärva vilket kanske kan ge dina symptom.
 
H
Det sitter ett rör ute på taket precis bredvid duschen. Vi trodde för att det var något till själva duschen men aldrig tänkt på det mer. Men då bör ju detta röret vara avluftningen då. Är ett rör på cirka 30cm som sticker upp från taket, tror det är plåt.

Då har jag avluftning utgår jag från, kanske den är igensatt då?
 
Redigerat:
Röret kan ju vara någon slags frånluft från badrummet också men annars är nog avluftningen en god gissning.

Jag är bara glad amatör vad gäller avlopp men tror inte att avluftning av modellen rör genom tak blir igensatt så lätt. Brukar ju liksom inte komma in så mycket annat än luft den vägen. Troligare att det blir problem med ventilen på inomhusvarianten.

Men för att prova om det är av avluftningen som är problemet kan du ju tömma eller montera bort vattenlåset på något "uppströms" i avloppet och prova att spola vatten vid något "nedströms". Om det rinner bättre i såna fall är det ju avluftningen som krånglar.
 
H
Jobbat någon dag så har inte hunnit med med riktigt.

Var upp och tittade på röret på taket. Kan inte se hela vägen då det vinklar sig. Men det är helt öppet uppåt iaf och vad som helst kan ju ramla ner där. Kan man spola detta rör?

Har nu dock kommit fram till att om jag lossar på avloppet från handfatet i bredvid duschen så funkar det bra. Bör ju vara något stopp eller liknande just där inne. Problemet är att jag inte kommer åt med något. Får inte in min kärcher avloppslang i hålen och avloppet där handfatet går i är lite för böjt för att den skall komma ner mer än 50-60cm.

Tips?
 
Hybenos skrev:
Jobbat någon dag så har inte hunnit med med riktigt.

Var upp och tittade på röret på taket. Kan inte se hela vägen då det vinklar sig. Men det är helt öppet uppåt iaf och vad som helst kan ju ramla ner där. Kan man spola detta rör?

Har nu dock kommit fram till att om jag lossar på avloppet från handfatet i bredvid duschen så funkar det bra. Bör ju vara något stopp eller liknande just där inne. Problemet är att jag inte kommer åt med något. Får inte in min kärcher avloppslang i hålen och avloppet där handfatet går i är lite för böjt för att den skall komma ner mer än 50-60cm.

Tips?
En vanlig plunger, typ sugpropp
 
H
Har ett par varianter av sådana. Skrev det i mitt första inlägg att det funkade om jag körde med en sådan en stund.

Gjorde dock ett test nu genom att borra ett hål i plasten så och satte ett extra "andningsrör". Verkar fungera. Får forska vidare i morgon.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.