Ok, rubriken kanske låter lite missvisande men visste inte hur jag skulle skriva.

Lång story kort (vet nu inte om den blev kort men men...), problemen började Aug 2006, precis när vi hade flyttat in, vi hade massor med flygmyror i badrummet. (enligt allvetaren Internet, så om dessa finns inne, så föds dom inne.... där av misstankar)
Tog dit Anticimex som fick fuktkolla badrummet och även kolla dessa myror (salig blanding av färg och storlek).
Vid besiktning av huset som var "varudeklarerat" vid köpet, så påpekades att det fanns indikation på fukt kring golvbrunnen till duschen, och det kunde man se, men dessa myror sades det inget om.
Jag ringde säljaren och frågade om hon brukade ha dessa bekymmer, och det nekade hon till, det hade hon aldrig haft.
Nåväl, Anticimex kom till oss och vi kom fram till att dessa myror kommer från väggen bakom duschen (dom kom utkrypande bakom duschblandaren) , men det gav inga utslag på fuktmätaren, så vi skulle avvakta. Jag fick lite myrdosor etc av killen, och han tipsade även att vi skulle ta och riva ut duschen och sätta dit badkar. Sagt och gjort, men varje år kom dessa myror tillbaka, likaså Anticeimex. Och vi sprayade och jag grävde utanför badrummet för att se om det fanns ett bo utanför vid husgrunden. Nix, inget...

2011 kom dom igen på min begäran, och vi kom fram till att det nog är lika bra att riva väggen mellan just tvättstuga och badrummet (tvättstugan fanns på andra sidan väggen). Då han trodde att den väggen var fuktskadad, trots att han inte fick utslag på sin fuktmätare, men det var den enda iden han hade om dessa myror.
Maj 2012 börjar jag att renovera badrum och tvätt, för att slå ihop dessa, lägga ner golvvärme i golvet, så jag river väggen mellan tvättstuga och badrum (som för den delen var helt snustorr, och ngn enstaka myra) och för att gjuta in golvvärmen i bägge rummen.
Till min förvåning så möts jag av myror i golvet runt avloppet till HANDFATET som ligger intill väggen som delar tvätt och bad, ca 120 cm från badkaret, det röret likrom bara trillar när jag bilar där. Detta avloppsrör (gjutjärn) var AV i böjen precis under golvet ( nja, ca 10 cm under golv i plattan), och varit så en lång tid enligt rörmokaren, då det hade rostat kraftigt i sprickan som var till 95% runt hela röret. Det var både fukt OCH myrobo kring detta... liaså nere i sanden kring detta avlopp.. därav även myrproblemen som varit. Dom hade även delar av sitt bo på syllen till väggen som delar bad och tvätt.

NU e frågan, kan jag åberopa dolt fel då avloppet var av, och jag vart tvungen till att byta stora delar av avloppet pga detta?? (Annars hade jag bara bilat upp golvet och torkat ut runt brunnen (inte mycket fukt...)till badkaret där fukten fanns enligt besiktningsporotokoll, och sedan gjutit nytt, men nu vart det ett omfattande rörarbete pga detta spräckta rör till handfatsavloppet.)

Vet inte hur jag ska ta detta med säljaren liksom.... notan för det hela lär ju gå upp en del....
 
Hur gammalt är huset?

Jag tror inte att du har ett case. Iom att det fanns en anmärkning som visserligen inte hade med det trasiga röret att göra skulle du ha gjort en fördjupad undersökning av badrummet, och då borde de troligen ha upptäckt att röret var av.

Man kan också argumentera att efterssom du ändå gör om badrummet, pga. de skador som var kända, så borde du ändå bytt avloppsröret. Nu antar jag att röret har några tiotals år på nacken. Det bör du förresten göra med resten av rören i badrummet också om de är mer än typ 30 år gamla.
 
Det här att röret var av, är lite skumt. Hur är det med grundläggning för huset? Kan det bero på en sättningsskada?

Vi har en granne som har pålat hus, sedan har marken sjunkit ca 40 - 50 cm runt huset, med resultat att rör under plattan gått av. Tack vara att sjunkningen har varit så stor så har de nu i princip en krypgrund istället för platta på mark, så det gick att ta sig in under huset och reparera.
 
Huset är byggt 1964, platta på mark, ingen sättning.

Vad gäller vidare undersökning så var "knäcken" eller stället som var av, i själva plattan där det kom up ur sandbädden, alltså under själva golvgjutningen (två lager med betong á ca 7cm). Konstruktionen ser ut sömföljer....Mycket sand med avloppsrör, platta på mark ca 20 cm, 7 cm gjutning med vattenrör och värmerör påpenslat med ngn typ av asfalt eller liknande (fuktspärr??), 7cm gjutning varpå det fanns ett svart kakelgolv, plastmatta ditlagd ngn... har ej årtal.

Och ja, nu har jag bytt alla rör i badrummet/tvättstugan.... (y)
 
Skulle också tro att det blir svårt att få detta till dolt fel. Avloppet är nästan 50 år vilket brukar anses vara livslängden på gjutjärnsavlopp har jag för mig. Det är mao något man kan förvänta sig.
 
O
Dessutom oavsett om detta skulle vara dolt fel eller inte... Jobbet att driva frågan vidare gör att det inte är värt att ens fundera på det. Du fick bila lite extra, och byta lite mer i ett redan gammalt avlopp. Du har redan gjort jobbet. Varför fundera på dolt fel? Så lätt är det inte att få igenom frågan om dolt fel. Att driva frågan om dolt fel,kostar både ekonomiskt och psykiskt. Det är absolut inte ens värt att fundera på det enligt mig.


Återigen är det så att folk tror att det finns nått konto å hämta pengar ur så fort man nämner dolt fel?
 
Odjuret skrev:
Dessutom oavsett om detta skulle vara dolt fel eller inte... Jobbet att driva frågan vidare gör att det inte är värt att ens fundera på det. Du fick bila lite extra, och byta lite mer i ett redan gammalt avlopp. Du har redan gjort jobbet. Varför fundera på dolt fel? Så lätt är det inte att få igenom frågan om dolt fel. Att driva frågan om dolt fel,kostar både ekonomiskt och psykiskt. Det är absolut inte ens värt att fundera på det enligt mig.


Återigen är det så att folk tror att det finns nått konto å hämta pengar ur så fort man nämner dolt fel?
Näe, jobbet e ju redan gjort... och skulle ändå göras, så det kanske inte är värt det. Kan var en långdragen process....
 
Tror inte heller på dolt fel. VVS-undersökning ingår i undersökningsplikten och med en inspektionskamera hade man nog hittat detta.

Däremot så kanske du kan få ersättning ändå. I varudeklarerat ingår iallafall nu för tiden osynliga fel vilket är ett vidare begrepp än dolda fel. Jag hade undersökt saken vidare med säljare eller försäkringsbolag.
 
O
pelpet skrev:
Tror inte heller på dolt fel. VVS-undersökning ingår i undersökningsplikten och med en inspektionskamera hade man nog hittat detta.

Däremot så kanske du kan få ersättning ändå. I varudeklarerat ingår iallafall nu för tiden osynliga fel vilket är ett vidare begrepp än dolda fel. Jag hade undersökt saken vidare med säljare eller försäkringsbolag.
Slåss mot ett försäkringsbolag? Jo de gör man gärna!
 
Man kan ju kolla igenom villkoren och skicka in en skadeanmälan om det verkar som att man kan få ersättning. Slåss kan man vänta med tills man fått avslag om det nu blir så. Min erfarenhet av försäkringsbolag är att det aldrig har varit några problem att få ersättning på sådant som faller inom villkoren.
 
O
Tja... tror inte att dom betalar ut ett öre för ett avlopp datum -64
Sedan så är dessa försäkringar kända för att inte betala ut pengar frivilligt.
 
Tyvärr funkar det nog inte med varudeklarerat då VVS inte täcks. Men det kan ju inte skada att prova. Man kan ju alltid ta upp skadedjuren. Troligen blir det avslag men man kan ju ha tur.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.