pacman42 skrev:
Främsta orsaken till att de är slöa är nog att någon (antagligen grannpojken som alltid hittar på saker) har kastat in stenar på gräsmattan...

Jag har dock noterat att knivarna håller sig vassa längre om man har kortare gräs längre. Det gäller att klippa ofta och ganska lågt...
...då tar man sniglarna också. Ställde dessutom om till att klippa nattetid för några dagar sedan. Resultatet är betydligt färre sniglar i allmänhet på tomten än när jag klippte på dagtid...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
Den där grannpojken får du göra något åt :sly: han verkar ju vara en fara både för sig själv och din maskin. I övrigt håller jag med om att kort gräs håller både blad och maskin i bättre trim, den går ju längre per laddning t.ex.
 
MBygga skrev:
Den där grannpojken får du göra något åt :sly: han verkar ju vara en fara både för sig själv och din maskin. I övrigt håller jag med om att kort gräs håller både blad och maskin i bättre trim, den går ju längre per laddning t.ex.
Ja tack, han har lagt grenar över vägen, täppt igen vägtrummor, rullat ut en stor snöboll på vägen, spolat is på vägen mm. Han är fem år nu...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
pacman42 skrev:
Ja tack, han har lagt grenar över vägen, täppt igen vägtrummor, rullat ut en stor snöboll på vägen, spolat is på vägen mm. Han är fem år nu...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
Glömde skriva att han egentligen är väldigt snäll, han vet bara inte vad som är ett hyss förrän efteråt, precis som en viss Emil...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
  • Gilla
Mabcus och 2 till
  • Laddar…
Har du räknat på att ha en "trädgårdsmästare" som klipper och som du gör rut-avdrag på?
bör bli många års klippning på samma kostnad som en AM
 
Jag har räknat på det. Nyklippt gräsmatta 2h varje vecka, 6 mån per år => 9000kr per år (Hemfrid)

Så efter två år är min AM betald...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
  • Gilla
Mabcus
  • Laddar…
Man behöver väl inte klippa en gång i veckan i ett halvår?
 
Nyfniken skrev:
Man behöver väl inte klippa en gång i veckan i ett halvår?
Kanske inte, men skall man ha ett abonnemang på arbetet så måste man bestämma en viss tid och frekvens. Jag börjar klippa min gräsmatta rejält redan i månadsskiftet april/maj och slutar i månadsskiftet okt/nov. Jag ställer ned klipptiden ungefär från mitten av september (beroende på väder), men i övrigt så ligger klipper jag lika mycket ungefär (om det är mycket torrt kan jag ställa ned frekvensen på de torrare delarna av gräsmattan).

Jag har en biyta som jag just nu klipper en gång i veckan, men det är egentligen för sällan enligt mitt tycke. Den ytan drar nämligen till sig ett par olika typer av ogräs som jag inte har på resten av gräsmattan...
 
  • Gilla
Mabcus
  • Laddar…
Du kanske har plats för laddststionen under trädäcket så att klipparen får ett skydd/garage samtidigt? Då får du även en central placering.
En tanke bara till att ha den under trädäcker/"jorden" är att tänk på att dränera så att roboten inte "kan" hamna i en vattenpöl då man ev. grävt ner den lite under trädäcket. El och vatten har sällan gått bra ihop.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.