Har kollat på några avsnitt av Arga Snickaren och då brukar han alltid fråga husägarna hur lång tid det tar att göra olika moment. Tänker ni andra så? Visst, man har ju en övergripande bild av hur lång tid saker ska ta, men sådär exakt.

Montera tre dörrhandtag? En timma svarade ägaren. Tja det kan nog stämma, eller så inte.


Så handen på hjärtat. Hur precist kan du tidsuppskatta dina byggprojekt? Eller gör du som jag, sätter igång och ser hur lång tid det tar. :rolleyes:
 
  • Gilla
Allt-i-alloMarion
  • Laddar…
Det blir som det blir...har satt igång med ett badrum och precis startat med ett kök, totalrenovering. Inte vet vi hur lång tid det ska ta och inte hur mycket det kommer att kosta. Den grova planen är att det ska bli klart till jul och att pengarna ska räcka :) Samt att det ska räcka till en konvertering till vattenburet, nytt värmesystem och nytt avlopp i år :confused:
 
Jag är rätt störd och pedant i planering.

Ett mindre projekt som att byta handtag planeras inte. Men medeljobb som att tapetsera om, nytt golv eller uppåt till större projekt som nytt badrum eller liknande planeras noga. Vi planerar rätt exakt och beräknar torktider, löser barnvakt eller delar upp efter min och fruns förmågor så vi turas om med barnen.

Brukar ha lite extra tid inlagd i "schemat" för oförutsedda händelser. Om allt går bra gör vi nåt mindre extra när vi ändå planerat tiden med barnen. Då kan man städa några förråd, lägga lite extra tid på bilprojekt eller liknande.

Sen har vi förutom det en övergripande tidsplan för renovering och underhåll i hus och fritidshuset. Vi har förvisso ekonomi till att hyra in entreprenad men släpper helst inte kontrollen utan gör allt själv i vår takt :)
 
Jag startar och ser hur lång tid det tar.
Har inte mycket erfarenhet så jag vet inte hur lång tid saker ska ta. Men jag försöker att alltid avsluta ett projekt innan jag startar med ett annat, då tycker iaf jag att man har bättre koll på läget.
 
wow kinglolle. Imponerande, så skulle man vara. Eller åtminstonde ta ett kliv åt det hållet :d
 
Skall någat göras är det bara att köra på, det går inte fortare för att man funderar. Visst har det blivit middag kl 01.00 några gånger.
Planering krävs dock om arbetet kräver någon form av logistik, men inte i detalj tycker jag. Mycket bättre att fokusera på att bli klar.
 
Tid planerar jag sällan, däremot kostnader. Det har jag nästan alltid knas på.
 
Brukar ha en tanke om när ett projekt ska bli klart, sen brukar jag anpassa antalet arbetstimmar/dygn så jag klarar det, brukar inte bli många timmars sömn på slutet av ett projekt. Tröttnar om det inte går undan, därför sätter jag oftast rätt korta tidsplaner.
 
Tid och pris brukar jag uppskatta innan, mest för att veta att jag har tid och råd att göra klart det. Ofta kommer jag inom 10% felmarginal, då det överskrider beror det oftast på att nånting man inte kunnat se har dykt upp och ställt till det.
 
Tyvärr är min erfarenhet att ingen plan överlever kontakten med verkligheten... Är det inte regn som sinkar, så är det något barn som trillar och måste akut till läkare, eller något verktyg eller nån viktig detalj som går sönder. Om inte annat så är det man planerat att köpa slut i lagret när man kommer till bygghandeln.

Som ni förstår så får mina byggen ta den tid de tar! :surprised:
 
  • Gilla
Micro
  • Laddar…
Håller med. Ambition och verklighet stämmer inte alltid överens :)
 
Den mesta tiden går åt till att ta reda på HUR man ska göra. Lagom till att det är dags att bomma igen så har man allting helt klart för sig! Vid nästa tillfälle har man glömt vad det var man kom fram till.

Har börjat skriva minneslappar till mig själv och det underlättar en hel del..... Tyvärr har det då ofta dykt upp mera akuta problem som kullkastar planeringen, eller så sätter vädret käppar i hjulet.

Hade jag gått in i det hela med en uppfattning om hur lång tid saker ska ta så hade jag kunnat bli stressad...... ;-)
 
Jag brukar sällan planera projekt särskilt mycket.
Behöver det göras så får det ta den tid det tar helt enkelt, speciellt renoveringar vill ju gärna bli långt mycket större projekt än man kan tro vid en första anblick.

Har knappt skissat upp något projekt heller utan går efter "bilden i skallen".
När jag skulle fixa köket så åkte jag och hämtade en massa köksdelar och plockade ihop hemma för att se vart allt skulle stå.
Visste inte ens i vilket hörn köket skulle vara först. :)

Så det här med tidsplanering är väl inte högsta prio direkt.


Samma sak med bilar, tex nuvarande som bara skulle få ny plåt på dörrarna och friskluftsintaget.
Nu är 5kvm plåt bytt och delar för 24 000kr är köpta.
Efter vintern kommer motorn vara renoverad och trimmad, karossen ramlyft, blästrad och lackad och fått ny inredning.
Totalt blir väl kostnaden ca 50 000kr istället för 5000kr som det var tänkt.
Tiden som blir nerlagd på bilen har väl ökat från typ 50 timmar till 1000 timmar.
 
Redigerat:
Oavsett om jag bygger på jeepen eller på huset så tenderar det att ta ungefär 3 ggr så lång tid som jag trodde och bli minst dubbelt så dyrt :p så jag planerar allt mindre.
Har nån annan satt en tidsgräns tex en offroadträff så ligger jag garanterat i garaget till 24 kvällen innan, när jag böt köksinredning lagrades den i sovrummet 2 veckor för lastbilen från HTH i Danmark kom precis som planerat 4 månader tidigare men jag var inte alls klar med förberedelserna :surprised:
 
planering är kaosets och spontanitetens värsta fiende och ur kaoset kommer dom skönaste lösningarna.
tids effektivt nej men ett skönt arbetssätt.(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.