Här kommer ytterligare ett inlägg i Dolda fel hysterin :).

Har relativt nyligen blivit husägare (ett Båtmanstorp från 1800-talet och renoverat på 50-talet) som jag har börjat att renovera.

Jag tänkte sätta nytt innertak (öppna upp ända upp till nock) och har börjat riva tretex och råspont. Taket består räknat inne-från av 15 mm tretex, 20 mm råspont, ca 45 mm isolering, svall, papp och tegelpannor. Mellan isolering och svall är det ca 100 mm luftspalt. Det finns ingen takfots- eller nockventilkation. Undersidan av svallet är på sina väldigt mögligt, se bild. Jag vet inte om detta klassas som normalt och kan det möjligtvis vara ett dolt fel? Behöver detta saneras?

Tack!
 
  • tak.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
nog ka du göra nåe åt det. men dolt fel? nä
 
Nja ett dolt fel är det inte, snarare regl än undantag på vindar, tyvärr.
Finns massor skrivit om mögel här på forumet, sök så kommer du att hitta läsning i timmar.

Sanering är inte lönt att göra innan orsaken till angreppen är fixade.
 
Det är ju mögel i alla kallvindar, mer eller mindre. Så dolt fel, nej. Snarare något du får förutsätta.

Det finns ju inget den förre ägaren kunde göra åt detta. Den som skall hängas är hustillverkaren eller de som etablerar svensk (skit)byggnorm.
 
O
Om vi börjar med frågan, när är taket gjort? Är det gjort någon på 50-talet så är det ändå dags att göra nånting åt och du skulle inte få någon ersättning oavsett om det är fel eller inte. För skulle det vara dolt fel, så är det åldersavdrag på taket, och ett tak som är från 50-talet så har det tjänat ut, alltså inga pengar oavsett om. Är det dessutom gjort efter de byggnormer som fanns då så är det inget fel i den bemärkelsen.
 
Tack för alla svar.

Taket är från 50-talet och jag har planer på att byta pannor och papp (eventuellt svall) till våren. Vet dock inte om fukten kommer innefrån eller utifrån. Bilden är från sovrummet och eftersom folk har sovit där i 60 år har det bildats en del fukt genom tiderna. Ska fortsätta riva till veckan nu när jag vet att det inte klassas som ett dolt fel.
 
O
Ett hus som inte är renoverat sedan 50-talet är det svårt att få till dolt fel, eftersom man får räkna med att mycket är slut redan från början.
 
Jag har räknat med att totalrenovera. Blev bara lite nojig när jag hittade mögel. Ska bli intressant och se hur det ser ut i resten av taket så det är bara att sätta igång och riva :). Sen måste jag fundera ut hur mögel kan undvikas i framtiden (om nu fukten kommer innefrån). Har läst en hel del här på forumet men skapar förmodligen en ny tråd senare för att höra era åsikter.
 
Läs på lite om mögel på kallvindar i forumet. Även en lösning med öppet upp till nock och en luftspalt är ju i realiteten en liten kallvind, samma princip. Luften kondenserar mot råsponten och möglar. Ventilera mer eller mindre, det kan du läsa dig trött på, finns inga rätt eller fel. Vi har t.ex. en helt oventilerad och oisolerad och oplastad kallvind. Så rimligtvis borde väldigt mycket varm och fuktig luft från bostaden komma upp på vinden och kondensera, men vi har inga problem. Kan vara så att vi har så pass stort värmeläckage att det räcker för att hålla undan kondenseringen. Fördelen med en riktig vind och inte öppna till nock, är att jag kan med ögat direkt se om det börjar bli någon mögelpåväxt när jag är uppe på vinden. När man byggt in taket så upptäcker man det först när man river.
 
Du borde kunna undvika fukt inifrån med plast i taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.