Som sagt, det har med batterinivån att göra. Den kan bete sig lite "underligt" när det är väldigt lite batteri kvar. Varför vet jag inte. Men jag har själv gjort lite tester på det där med ett par olika maskiner..
 
Det fanns nog mycket batteri kvar, den är inställd på att klippa i 2 timmar men klarar nog att hålla i gång över 3 timmar, så troligen har den legat och varvat där i minst en timme. (MINST av spåren att döma).
Den hade stannat i spåret runt trädet. Ön är liten, bara ett träd, (eller rättare en stubbe sen ett par veckor tillbaka).

Jag är inte ens säker på att den har klippt området innan den gick på ön....
 
Hej!

Har precis öppnat lådan till en 520 -och är såklart otålig på att få igång apparaten!
Har nylagt utrullat gräs så tänker klippa på högsta läget till att börja med.

Läser i manualen att "Skruva av skruven (C)" som håller kapningsenheten i läge. Gör detta.
MEN! Då hör jag att 'muttern?' på insidan lossnar och åker lös inne autoclippern (vår har inget namn ännu ;-)

Har tummen mitt i handen -så vad gör jag? Nu kommer det inte gå att dra åt skruven igen med mindre än att öppna clippern...vilket inte verkar lämpligt.

Någon som har råd?
 
Jag skulle öppna den, har iofs en Wiper (samma sak) men den fick man själv öppna vid installation för att montera batteriet.
 
Har gjort ett försiktigt försök att öppna.....
Det sitter tre skruvar på ovansidan, de två bakre går lätt att ta ur, men den mittpå bara 'glider runt'. Specialskruv för att klara regn om det skulle komma under klipptid?
Vågar man ta i tro?
 
Så som du beskriver det så har du inte fått av själva kåpan ännu? Och än mindre batteriet på plats då?

De två bakre är laddmuttrarna och tas av. Den mittre tar du inte av utan du lyfter kåpan lite i bakkant så att de gängade tapparna går fritt från kåpan, sedan kan du föra hela kåpan framåt och sedan av. Gör motsatta för att sätta på igen.

När gråa kåpan är av ser du ett genomskinligt lock som sitter med 4 små skruvar. Skruva bort dessa och dra kåpan lite framåt. Kan sitta ganska hårt första gångerna då det sitter en tätningslist i bakkant.

Du hittar sedan två batterifack och två par kablar. Kvittar vilket fack och vilka kablar du väljer att koppla in.


Muttern lär du hitta inuti maskinen och skall sättas på plats igen. Du ser var bulten till knivmotorn kommer in. Sitter som en plastklämma runt klippmotorn som spänns mha muttern.


Ot: Har du köpt maskinen i andra hand?
 
Redigerat:
  • Gilla
Daniel_elab
  • Laddar…
Stort tack boltis -fått av kåpan och det genomskinliga locket samt hittat och återfört muttern på plats! Det är ju alltid enkelt när man vet hur man gör (y) Vad gjorde människan innan Byggahus-forum??

Har köpt fabriksny maskin hos återförsäljare (woody) -men saknar helt instruktioner för handhavanden med själva roboten?! Användarhandboken handlar ju till största del om begränsningskabeln och laddstationen, sedan går den direkt på maskinens menyer. Saknade min förpackning manual? Eller är det oväsentligt för batteriet ska sitta i när man köper den?
 
Så lite så. Glad to help :)

Anledningen till att jag frågade vart du köpt den är just att den biten med batteriet inte omnämns i den annars riktigt bra instruktionsboken, men som auktoriserad åf borde man vara noga med att förklara det här med montering av batteri för kunden. Förvånar mig inte att det är ett ställe som woody som missar att upplysa om en sådan sak. =P

Vet inte hur många samtal jag fått av personer som köpt på blocket, byggvaruhus etc just om batteriet. "Varför stannar min maskin när den kör ut ur laddningsstationen? Men skitbra att man fick med ett extra batteri.. "

Det är ju så att du kan starta maskinen utan batteri i laddningsstationen eftersom den får ström från just laddningsstationen. Men så fort den backar ur laddaren så slocknar den och stänger av sig eftersom inget batteri sitter i.

Blev kanske lite luddigt detta inlägg men hoppas ni förstår..
 
  • Gilla
Daniel_elab
  • Laddar…
Hej på er!

Va glad jag blev när jag upptäckte att det fanns en tråd för oss med Autoclip 520. Jag installerade min i helgen och just i detta nu jobbar den på för fullt hemma utan min övervakning :) .. Ska bli intressant att se om den klarar sig själv.

Jag har en fråga: Hur får man den snabba återgången att fungera. Jag har lagt kabeln i triangelform som manualen visar, men klipparen följar kabel hur fint som helst utan att "hoppa". Har jag missat något?
 
Det ska vara 2m rakt framför och rakt en bit bakom, men det står ju i manualen. Sen kommer jag inte ihåg om man var tvungen att ställa in om snabb återgång skulle användas i klipparen..? Sen händer det iofs att klipparen missar i alla fall, men oftast funkar det fint.
 
Snabb återgång innebär egentligen att den skall lämna slingan för att gå tvärs över gräsmattan för att gå på slingan på motsatt sida. Hoppar gör den inte om du inte väljer funktionen "kurvbana" i menyn på klipparen. Tänk däremot på att du måste göra de "tarmarna" (ung 5cmx2m. Sid 25 i den svenska delen av instr.boken) ett par meter innan laddningsstationen för att hitta in.

Just det här med trianglar kan faktiskt vara lite knepigt att få till. Ibland får man laborera lite.. Grundtanken är 50x40x40 men jag tycker det funkar bättre med 40x40x40 som var den tidigare rekommendationen. Men det känns som om att funktionen i sig fungerar typ var tredje gång eller nåt. Jag har inte ens några trianglar eller snabba återgångar inlagda i min trädgård...
 
Jasså, nej för oss funkar det mycket bättre än så med trianglarna. Vi har 6 stycken trianglar på en komplicerad bana (två trädgårdar, tre zoner) och det funkar för det mesta klockrent, även om det inte är 100% så går det oftast helt enligt plan.
 
Låter ju fantastiskt =) Hur är era trianglar utlagda? Med vilka mått alltså..?
 
Jag har tagit bort mina trianglar, tyckte ej att dom behövdes + att där trianglarna är, där blir det oklippt
 
Jag körde på ögonmått med 40,40,40 i tanken, fast jag undrar om inte de flesta blev något mindre. Labbade ett tag också med att göra dom brantare på baksidan, men vette tusan om det gav något.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.