Gudahov skrev:
Håller med alla tidigare talare. För egen del har jag noterat:

- Man tvingas hålla snyggt på gräsmattan och tomten. Stegar, barn och hundleksaker, hundben, småsten och sådant måste bort. Vid installationen har jag t.ex. fått göra en "parkeringsplats" för såväl bilkärra som för soptunna - förut stod de och skräpade på olika lediga delar av gräsmattan.
Vad du beskriver här måste ju vara den absolut största nackdelen med en Robot.
För mig, förutom tomtstorleken så är det detta som får mig att tveka.
En sväng med åkklipparen är ju en ganska skön avslappning och visst behövs det plockas undan då åxå, men bara just vid det tillfället, med en robot i hasorna kan man ju inte ens springa på toa utan att oroa sig för att roboten ska få något olämpligt att tugga på.
 
  • Gilla
Espas
  • Laddar…
pelpet skrev:
Fråga: finns det öht något skäl att köpa en åkgräsklippare nu för tiden när robotarna är betydligt billigare?
Främsta skälen är väl pris, kapacitet och prestanda. Plus att det är skönt med en tur på åkklipparen ibland.
 
mortimer skrev:
En fördel med robotklippare också samt sparar plånboken är att behovet av gödning minskar och därmed tiden man måste lägga på det också.
Mulching har väl i princip minst hälften av alla gräsklippare, har ju inget med robotklippare att göra.
 
Nimajneb skrev:
Vad du beskriver här måste ju vara den absolut största nackdelen med en Robot.
För mig, förutom tomtstorleken så är det detta som får mig att tveka.
En sväng med åkklipparen är ju en ganska skön avslappning och visst behövs det plockas undan då åxå, men bara just vid det tillfället, med en robot i hasorna kan man ju inte ens springa på toa utan att oroa sig för att roboten ska få något olämpligt att tugga på.
Ett perfekt exempel på hur vi alla är olika, alltså. Jag vill gärna ha snyggt och städat, men är tyvärr urusel på det. Men nu tvingas jag till att ha ordning på grejorna. Idag när jag lämnade roboten på egen hand såg tomten snyggare ut än någonsin tidigare. Jag var mycket nöjd och gick med tummarna innanför hängslen och kände mig mallig.

Dock lär ju det inträffa, att man glömmer något på gräsmattan som kommer käka robotknivar. Men det är smells one has to take. Och i mitt fall är åkgräsklippare absolut inget alternativ - folk hade kommit milsvida ifrån för att se stadsbon åka traktor på den lilla steniga, kurviga skogstomten.
 
  • Gilla
MagnusSt
  • Laddar…
Man får kanske vänta då tills det kommer smartare klippare på marknaden som bättre kan i undvika tillfälliga hinder i gräset.
Att köra åkklippare på en liten skogstomt, speciellt om det sitter en storstadsbo bakom ratten skulle man nog tom betala entré för att få se :)
 
  • Gilla
Mabcus
  • Laddar…
Det ser ut som att robotklipparmarknaden har exploderat den här sommaren, sedan jula kom med Worx Landroid till slaktpris. Sen har de andra blivit släpade efter. Nu får man en gardena-klippare för under 10000:-. Om två år tror jag att man får en robot som motsvarar dagens toppmodeller för under 5 lax. Man kan ju jämföra med marknaden för plasma TV:s. De första 42-tummarna för 10 år sen ungefär gick loss på 50000 och nu kan man få en för 2500 om man prickar av rätt rea.
 
Nimajneb skrev:
Mulching har väl i princip minst hälften av alla gräsklippare, har ju inget med robotklippare att göra.
Jo, det har du helt rätt i men skall mulching fungera riktigt bör man klippa väldigt ofta så att det bara blir någon centimeter per gång. Det händer ju aldrig ( i alla fall inte mig) om man skall gå bakom eller åka på klipparen, själv har jag en jättebra Klippo som fungerar utmärkt om jag drar över min 11-1200 kvm matta minst två gånger per vecka men tyvärr blir det oftast bara en gång per vecka av tids- och lustbrist och vips har man gräsklipp liggande som ser fult ut. Roboten däremot kör ju nästan kontinuerligt och därmed fungera mulching alldeles strålande medan man själv kan :cool: och/eller :beer:. Som kuriosa kan nämnas att även Klippon får vila numera, har inte haft framme den sedan början på maj.
 
MBygga skrev:
Jo, det har du helt rätt i men skall mulching fungera riktigt bör man klippa väldigt ofta så att det bara blir någon centimeter per gång. Det händer ju aldrig ( i alla fall inte mig) om man skall gå bakom eller åka på klipparen, själv har jag en jättebra Klippo som fungerar utmärkt om jag drar över min 11-1200 kvm matta minst två gånger per vecka men tyvärr blir det oftast bara en gång per vecka av tids- och lustbrist och vips har man gräsklipp liggande som ser fult ut. Roboten däremot kör ju nästan kontinuerligt och därmed fungera mulching alldeles strålande medan man själv kan :cool: och/eller :beer:. Som kuriosa kan nämnas att även Klippon får vila numera, har inte haft framme den sedan början på maj.
Robot klippning är inte mulching.. gräsklippet ska inte virvla runt under kåpan då hade knivarna sett anorlunda ut.. mera vingformade men det är helt rätt att man klipper ofta och lite med en en robot. kan konstatera att på min tomt skulle några fläckar behöva tuktas 2-3 gånger i veckan och andra fläckar 1 gång varannan vecka något som blir ett bekymmer med en traditonell klippare, men roboten sköter det ändå till en bråkdel av kostnaden. min har denna sommar juni, juli och augusti förbrukat 27 kwh el. mina tidigare klippare en stiga park 18hp och partner 6,5hp hade vid det här laget hunnit med att sluka bensin för ca en fem hundring.

så billigare blir det och mindre arbete, vilket ger mer tid till annat
 
pelpet skrev:
Det ser ut som att robotklipparmarknaden har exploderat den här sommaren, sedan jula kom med Worx Landroid till slaktpris. Sen har de andra blivit släpade efter. Nu får man en gardena-klippare för under 10000:-. Om två år tror jag att man får en robot som motsvarar dagens toppmodeller för under 5 lax. Man kan ju jämföra med marknaden för plasma TV:s. De första 42-tummarna för 10 år sen ungefär gick loss på 50000 och nu kan man få en för 2500 om man prickar av rätt rea.
Egentligen off topic, men oh så intressant ämne. Funderar ibland på Husqvarnas strategi. De släppte sin första robotklippare redan 1995 om jag minns rätt. Att de var "dyra" i upp till 10 år, kan jag förstå - de vill ha tillbaka utvecklingskostnader, skummar marknaden bland välbeställda, trimmar in teknologin osv.

Men de har uppenbarligen valt att vara prisledande och sälja få maskiner, men med höga marginaler. Rörliga kostnaden för en Automower kan inte vara mer än ett par tusen kronor. Genom sin prissättningsgaranti (åtminstone innan 305:an), så har de försäkrat sig om att endast vara ett alternativ för högst 5-10% av alla med gräsmatta. Hade en Automower kostat säg 4995:- kan jag tänka mig att 60-70-80% hade valt en robotklippare framför något annat. (Därmed inte sagt att det skulle vara vettigt att prissätta en Automower för 4995:)

Varför inte HQ redan för några år sedan, släppte en billigare maskin för under 10 000:-, kan jag inte begripa. De kunde ju använt ett annat varumärke, om de ville förbehålla de mest exklusiva, högprisarna under Husqvarna-märket. Med en maskin för, säg 7-8000:- hade de förändrat hela gräsklipparmarknaden. De hade t.ex. kunnat pruta på finesserna i en 220 och lanserat den under något av sina andra klipparmärken (Gardena, Klippo eller Flymo) och sålt den för säg 9 995:- redan för 5 år sedan och justerat ned priset allt eftersom de skummat marknaden. Visserligen hade de kannibaliserat på Husqvarna-maskinerna lite grann, men de hade kunnat nå enorma volymer. Tack vare de stora serierna, hade de kunnat få ned kostnaden ännu mer (även för Husqvarna-modellerna) osv.

Istället har de lämnat fältet öppet för konkurrenter. Vet inte om robotklipparmarknaden har "exploderat" i år. Man misstar sig lätt, bara för att man själv har ägnat tid åt ämnet. Fortfarande är det ingen i vårt kvarter i stan som kör robot. Jag är mycket ute och går med hundarna i kvarteren och i stadsdelen, men har max sett 6-7 robotklippare. Men med kompetenta kineser och Automower-liknande robotar under 7-8000:- är det bara en tidsfråga innan explosion. Huruvida Husqvarna kommer sitta i förarsätet eller i baksätet får framtiden utvisa. HAde jag varit Husqvarna, så hade jag till nästa säsong prissatt Gardena R40Li till runt 7 995:-.

Gardena R40Li har samma DNA som Automower 305, vilken är den första klipparen i Husqvarnas 3:e generation robotklippare. Om Husqvarna släpper en större generation 3 nästa år (säg Automower 320), så hade det varit smart att snåla in på finesserna och göra en Gardena-variant R120Li (för 1200 kvm) som kunde prissättas för 9 995:-. Då hade de satt ned foten ordentligt i de nuvarande lågprisfältet. Man kan ju föreställa sig att t.ex. Worx släpper en 8000:--maskin nästa år, vilken är utan patentintrång och där man kunnat justera eventuella barnsjukdomar.
 
  • Gilla
Prins Daniel
  • Laddar…
Det är inte alla företag som klarar av att jobba med ett så stort spann i pris o kvalitetsskalan.
Visst finns det företag som VW som täcker SEAT/Skoda upp till Bentley, men här pratar vi rejäla muskler.

Jag skulle kunna tänka mig att dom skulle kunna orka med tex tre varumärken i Sverige.
HVA(HQ) upper
Gardena upper-mid
Partner lower mid.

Budgetmarknaden klarar dom nog inte av att hantera.
 
En robotgräsklippare är ungefär lika komplex som en tvättmaskin tycker jag (lite motorer, sensorer och elektronik). Jag tror att robotklipparna varit dyra för att Husqvarna velat och kunnat hålla uppe priserna, men att Worx nu på allvar har ändrat på detta. Visserligen försvann Landroiderna från Jula men in kom Gardena R40Li för en tusenlapp mera. Jag tycker det luktar uppgörelse mellan Jula och Husqvarna, där Husqvarna tvingats gå med på att leverera gardenaklippare billigt mot att Jula drar bort Landroiden.

Att skydda ett patent är varken enkelt eller billigt, och snart har någon hittat en bra väg runt. På en mogen marknad borde robotklipparna kosta ungefär som en tvättmaskin. Tåget har gått, och Husqvarna kan välja på att åka med eller bli överkörda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.