När jag jobbar med mdf brukar jag fräsa ett spår för varje hyllplan som är exakt så brett som hyllplanet är tjockt. Sen skjuter man in hyllplanet i spåret och kan förborra, limma och skruva. Men nu är ju hyllan redan byggd. Jag tror att lister i framkant ger bäst resultat rent estetiskt. Om du skall ha böcker på hyllorna och det redan är sprucket hade jag varit lite bekymrad över om det kommer att hålla. Böcker är tungt.
 
Jag kanske missupfattat det...men som jag läser första inlägget så är problemet att spacklet spricker, inte själva mdf-skivorna...(?). Jag förstod det som att trådskaparen spacklar för att man inte ska se skarven mellan hyllplan och sidostycken och när man ruckar hyllan spricker spacklet.

Om jag nu förstått det rätt så är det ganska svårlöst problem. Det är problem även om man gjort superstabila mdf-skarvar eftersom mdf'en rör sig lite med tiden. Jag hade nog gjort mötet mellan horisontell och vertikal mdf med någon markerad detalj, typ fasat hyllplanen 0.5mm i hörnorna. Det kommer aldrig bli sprickfritt med spackel och då känns det bättre att föregå problemet.

Annars är ju listning av frontytorna en snygg lösning men kan bli svårt när hyllan redan är på plats...och det blir skarvar även med den metoden.
 
Jag förstår. Smart, så långt tänkte jag inte innan jag satte igår :) Tack för tipset!

Edit: Ovan svar var till Kilensnickare.
RB, så gjorde jag med en annan bänk jag gjorde man hyggligt resultat, men den här gången hade jag inte tillgång till en fräs.
Ola C, du har förstått det helt rätt, det är sprickorna som är problemet. Tack för tipset!
 
Redigerat:
  • Gilla
SimonZ
  • Laddar…
Ska testa plastic padding, har läst om det på fler ställen. Återkommer med resultat.
 
-RB- -RB- skrev:
När jag jobbar med mdf brukar jag fräsa ett spår för varje hyllplan som är exakt så brett som hyllplanet är tjockt. Sen skjuter man in hyllplanet i spåret och kan förborra, limma och skruva. Men nu är ju hyllan redan byggd. Jag tror att lister i framkant ger bäst resultat rent estetiskt. Om du skall ha böcker på hyllorna och det redan är sprucket hade jag varit lite bekymrad över om det kommer att hålla. Böcker är tungt.
Sorry för trådlyftet, ska precis dra igång motsvarande projekt i snedtaket. Detta med att borra in i hyllplanen, det går ju bara på hälften av hyllplanen, om planet på andra sidan stående mellanväggen sitter på samma höjd. Såvida inte hyllan bara består av en "sektion", alltså två väggar med ett hyllplan emellan. Rätt ofta är ju hyllan större än så och har minst en extra stående vägg i mitten.
 
Jag satte flera sektioner bredvid varandra så det var inget problem för mig. Jag ville ändå ha rätt så tjocka "väggar" mellan sektionerna.
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.