Hej.
Köpte huset vi bor i nu 2006, och har sedan dess både fixat och pulat med huset och noterade då vi flyttade ytterdörren för ngt år sedan att det saknades vindpapp bakom den nya panelen den tidigare ägaren hade monterat (under denna fanns även den 90mm tjocka tilläggsisolering).
Då snickaren som gjorde jobbet påpekade detat för mig, tänkte jag att detta gällde nog bara runt ytterdörren, och tänkte inte mer på det.

Men nu i helgen så skulle jag montera in ett nytt förnster och rev upp en del av ytterväggen och till min förvåning så saknades det även vindpapp där bakom, precis som det gör runt HELA huset. (Tilläggisoleringen är bara lagd mot den gamla panelen på huset, och sedan har man spikat dit ny panel... utan ngt som helst "vindskydd")
Alltså denna "tilläggsisolering" som den tidigare ägaren har gjort, är helt verknigslös, då vindpappen saknas (detta uttalande från snickaren som även flyttade ytterdörren).
I och med detta så anser jag att huset inte är "tilläggsisolerat" som det påstås.... och undrar om detta "byggfel" kan anses som ett dolt fel??
Jag anser ju att jag nu måste riva all panel på huset, och "göra om och rätt" för att isoleringen ska fylla sin funktion, ocg det är ju inte så att jag vid köpet tar och river upp panelen å på huste för att se om det är gjort på rätt sätt.
 
Du bör nog först kolla upp om man verkligen behöver vindpapp innan du driver det vidare. Normalt monterar man ju det men finns det regler kring detta?
 
Noseone skrev:
Du bör nog först kolla upp om man verkligen behöver vindpapp innan du driver det vidare. Normalt monterar man ju det men finns det regler kring detta?
Näe, inga regler, men för att det ska fylla sin funktion så ska det finnas. Det är ju som att gå ut i bara bara tröja i snålblåst, kallt som fan, om du inte har jacka på dig.
Alla som jag frågat (3-4 stycken) anser att det absolut ska sitta vindpapp bakom panelen, annars blåser det bara igenom.
Man monterar ju inte vindpapp/plast på nya hus för att det är roligt... utan för att det ska fylla en funktion. :)
 
Din snickare skulle jag inte lita på helt. Inte är din tilläggsisolering verkningslös bara för att vinskyddspappen saknas, däremot så finns risken att den skulle kunna vara mindre effektiv.
Vilken typ av panel som sitter på huset och hur det är läktat för spikning påverkar hur luften kan röra sig i isoleringen, men det går inte att utläsa i inlägget.
Du kommer inte att tjäna in några pengar på att panela om hela huset enbart för vindpappen och läkta om, såvida du inte har andra problem som fukt och röta.
Om det sedan är byggfel/dolda fel låter jag andra svara på.
 
Moomin skrev:
Näe, inga regler, men för att det ska fylla sin funktion så ska det finnas. Det är ju som att gå ut i bara bara tröja i snålblåst, kallt som fan, om du inte har jacka på dig.
Alla som jag frågat (3-4 stycken) anser att det absolut ska sitta vindpapp bakom panelen, annars blåser det bara igenom.
Man monterar ju inte vindpapp/plast på nya hus för att det är roligt... utan för att det ska fylla en funktion. :)
Jo, men du har ju en form av jacka i form av panelen och den kan vara mera eller mindre tät beroende av sort samt läktning;) Jämför t.ex. fjällpanel med vanlig lockpanel och även den smalare som endast har 45mm "lock".
 
Huset är panelat med "lockpanel", läktat på 45x45 i höjdled, sedan 45x45 på tvärsen (90 mm tjockt..), med stående lockpanel (170x22 under med 95x22 som "lock". ca 65mm mellan 170 brädorna....
Ingen luftspalt......
 
När gjordes tilläggsisoleringen? Jag tror att det har varierat lite under perioder med hur man ser på det där med vindpapp.

Du skriver också att du först upptäckte felet (men då trodde att det var begränsat) för något år sedan. Det finns en regel runt dolda fel att man skall anmäla felet till säljaren omgående. Exakt hur lång tid som motsvaras av "omgående" vet jag inte, men det är risk att ett drygt år är för länge.

Finns säkert oklarheter om huruvida du anses ha blivit blev medveten om felet redan då, eller först nu iom. fönsterjobbet. Men det är en oklarhet som säljaren kan spela på.

Jag tror som andra här i tråden att det är lite överdrivet att säga att isoleringen är verkningslös utan papp.
 
KnockOnWood skrev:
Har du kollat noga vad för sorts isolering det är?

Det finns ju t.ex. s.k. Västkustskiva som monteras utan yttre vindspärr:

[länk]
Det är två varv med 45mm gul typ gullfiber eller liknande....kliar som fan... :)
 
hempularen skrev:
När gjordes tilläggsisoleringen? Jag tror att det har varierat lite under perioder med hur man ser på det där med vindpapp.

Du skriver också att du först upptäckte felet (men då trodde att det var begränsat) för något år sedan. Det finns en regel runt dolda fel att man skall anmäla felet till säljaren omgående. Exakt hur lång tid som motsvaras av "omgående" vet jag inte, men det är risk att ett drygt år är för länge.

Finns säkert oklarheter om huruvida du anses ha blivit blev medveten om felet redan då, eller först nu iom. fönsterjobbet. Men det är en oklarhet som säljaren kan spela på.

Jag tror som andra här i tråden att det är lite överdrivet att säga att isoleringen är verkningslös utan papp.
Fallet som var då jag flyttade ytterdörren, så handlade det om en väggsnutt på omkring 0,5 meter. Det ar liksom en liten "ingång" till vår dörr, och det var under ett tak, därav trodde jag att det endast var där dom hade utelämnat det, då det handlade om en så liten yta.
Men jag började ju inte riva ner panelen på övriga huset för att kolla....

Jo, jag förstår tanken om skälig tid....
 
Kan det vara så att din snickare fiskar efter att få göra om din tilläggsisolering? ;)
Jag tror att tilläggsisoleringen ger rätt bra effekt även om det kanske vore bättre med vindpapp, det har jag inte kompetens att avgöra. Men det lär ju inte blåsa rakt igenom din ytterpanel även om det finns små glipor.
 
BiFuel skrev:
Kan det vara så att din snickare fiskar efter att få göra om din tilläggsisolering? ;)
Jag tror att tilläggsisoleringen ger rätt bra effekt även om det kanske vore bättre med vindpapp, det har jag inte kompetens att avgöra. Men det lär ju inte blåsa rakt igenom din ytterpanel även om det finns små glipor.
Ha ha...:D ...näe, det är min exsvåger, och han har inte tid med det.....
 
Jag tycker du gör rätt i att driva detta vidare. Jag delar dina farhågor om att tilläggsisoleringen är undermålig. Att inte använda vindpapp är solklart i strid med gällande byggnormer (åtminstone om det är gjort under de senaste 75 åren).
 
Redigerat:
  • Gilla
Moomin
  • Laddar…
Kolla noga så det inte är västkustskiva eller motsvarande...finns en mängd isoleringstyper för yttre tilläggsisolering som är vindtät i sig själv och som inte skall förses med vindpapp. Sen lär ytterpanelen ta den mesta av vinden och se till att det inte blåser rakt igenom isoleringen, så verkningslös är den definitivt inte...så rent ekonomiskt lär du aldrig kunna räkna hem det om du gör om det...
jag hade varit betydligt mer orolig för om det finns en luftspalt mellan isoleringen och fasaden, eftersom eventuellt regn som läcker in annars landar rätt in i isoleringen...
 
Isoleringen som sitter där är är 45mm vanliga isoleringsskivor.... inge märkvärdigt, dessa sitter i två varv (90 tjockt). ingen luftspalt mellan isolering och den gamla fasaden, heller ingen luftspalt mellan isolering och den nya fasaden....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.