Jag var på kommunen igår och pratade bygglov. Nu visar det sig att jag behöver en kontrollansvarig som ska säkerställa att jag har byggt rätt.

Det som ska göras är att befintlig balkong på huset ska förstoras, inget direkt stort ingrepp och det ligger under 15m2. Någon som vet på ett ungefär vad det kostar för en kontrollansvarig för detta?

Tack på förhand!
 
Är det ingen som har anlitat en kontrollansvarig till annat än att bygga nytt hus?
 
Hej

Vi gjorde en mindre tillbyggnad, ca 20 m2, och de KA vi kollade med ville ha mellan 5 000 och 12 000. Eftersom det var så lite och vi hade bra byggare anvlitade vi den för 5000, han gjorde ett bra jobb.
 
Hej Sale_
Prisbilden på KA har justerats en bra bit upp i pris med tanke på den nya Plan och Bygglagen, jag skulle tippa på 15 000-18 000 kr om man enbart handlar upp det som är KA:s huvudsakliga uppgift.
Lycka till med bygget.

Pimme
 
rena rånet att behöva ha en dyr ka...för minsta lilla tillbyggnad...
ka behöver ju inte anstränga sig mycket...bra timpeng
inte konstigt att det är dyrare att bygga i sverige än andra länder
jag lyckades övertala dem att jag kunde vara min egna ka...på min tillbyggnad..
 
Är det någon märkvärdig konstruktion som ska byggas? Högt? Tekniskt svårt? När jag byggde nytt vilplan/entre utanför ytterdörren pratades det först om KA och sammordningsmöte etc men när man inte kunde förklara vad den personen skulle tillföra blev det inget av det. Delvis tror jag det grundades i att man läst riktningarna fel och trott att hela anrättninge skulle byggas in, med väggar.

Jag skulle börja med en ny diskussion med SBK om behovet av en KA.
 
Jag har raderat ett inlägg i den här tråden som kom från en enveten reklammakare som gjorde reklam för sig själv som kontrollansvarig. Vi har slängt ut honom härifrån förr.

Det som dessutom gör mig heligt f...d är att det är en person som arbetar som byggnadsinspektör i en kommun i norra Stockholm. Som sitter på sin arbetstid, betald av oss skattebetalare och gör reklam för sin firma som han driver som extraknäck. Och det skulle inte förvåna mig om han åtar sig uppdrag där han är både bygglovshandläggare och kontrollansvarig.

En kommun som har förekommit i TV, uppdrag granskning med korruptionsliknande ärenden.

Skall tillägga att informationen om detta har vi hittat utan att nyttja någon information ur personens profil här, för den var falsk.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Får man inte vara kontrollansvarig själv längre ?
 
D
Jag är egen KA för mindre tillbyggnad. Såg en notis från kommunen att det från den 1/1-2013 krävs certifierad KA. Vet inte om det betyder att man inte kan vara sin egen KA längre eller om det bara betyder att i det fall man har extern KA så måste denne vara certifierad? Troligen det tidigare...
 
M MalinB skrev:
Hej

Vi gjorde en mindre tillbyggnad, ca 20 m2, och de KA vi kollade med ville ha mellan 5 000 och 12 000. Eftersom det var så lite och vi hade bra byggare anvlitade vi den för 5000, han gjorde ett bra jobb.

Har ni nr till han KA killen??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.