Ja, då var det dags att bygga garage.

Har gjort ritning på ett med dimensionerna 8.40 x 5.60.
Passar bra här.

Ska gjutas på plintar.
Men två frågor.

1. Det står att man bör ha avståndet 120 mellan plintarna.
Hur illa är det om jag har c:a 180 istället?

2. Hur gör man vid hörnplintarna? Jag har ju balkhållare som är U-formade men i en sådan kan ju inte två balkar mötas i hörnet. Ska man trycka ned två hållare i hörnplintarna, vinkelräta mot varandra? Eller hur brukar man göra?

Tacksam för svar.
 
Nu hänger jag inte riktigt med....

Har du tänkt bygga ett garage med träbjälklag???

En bild skulle underlätta.
 
Då hänger jag ändå mindre med? Det är ju inget golv i den där konstruktionen? I så fall är det väl inget problem med hörnplintar?
 
Nej, inget golv.

Alltså... jag gjuter egna plintar i papprör. Sedan sätter jag ned balkhållare. Men dessa är ju U-formade.
I hörnen möts två balkar och det går inte att få både den ena och andra balken att vila på en balkhållare samtidigt. Så... hur brukar man göra i hörnen? Sätter man två U-formade hållare vinkelrätt mot varandra eller finns det balkhållare som är gjorda för hörnplintarna?

Och hur var det med avståndet mellan plintarna? Duger 180 cm?
 
Men du ska ju ha vertikala stolpar.
 
Är det en carport du ska bygga och du undrar om man kan fästa 2 balksskor i hörnstolparna för att fästa reglar i som du sedan ska spika upp väggen på?
 
Hej

Jag menar alltså att jag vill lägga syllen i stolpskorna (som det ju heter).
Jag tänkte mig något i den här stilen, fast med 45x120 i trä: http://www.karinsvaxtverk.se/nya_vaxthuset/IMG_0471.jpg

Och sedan sätter man 45x95 mot syllen och en likadan utanpå densamma så att det blir 95x95-stolpar. Men jag hittade också en beskrivning om att man sätter stolparna direkt i stolphållarna:
http://www.beijerbygg.se/templates/bb_byggradlistitem.aspx?id=11795#Grundläggning på två sätt
 
Alltså jag fattar fortfarande inte vad du menar.
Såsom du har länkat i inlägg 3 så finns det inget golv.
Då sätter du ju plintar med vertikala stolpar.
Sen bygger du väggar med stolparnas hjälp.
 
Redigerat:
Jag hänger inte riktigt med heller ärligt talat så jag skulle vilja börja från början.

Du vill bygga ett garage.
Ska du kunna värma upp det eller ska det vara ett rent kallgarage?
Ska du kunan värma det på ett vettigt sätt så kan du inte bygga på plintar
 
Garaget ska inte vara uppvärmt och det finns inget "golv" i garaget. Men det är ju inte heller en carport eftersom det inte har några "öppna" väggar. Jag har nämligen sett två garage som är byggda precis så här, dvs att syllen ligger i stolpskorna och att stolparna sedan vilar på syllen. Sedan spikreglar på utsidan och vägg på dem.
 
Men varför ska du ha en syll på en byggnad utan golv?
 
Jag tror jag börjar förstå men har du funderat på att göra en kantbalk läng ytterkanterna istället?.
Som jag ser det så får du för det första då en tät nederdel och ställer man ett lager leca eller två på en gjuten kantbalk så har du just fått en jättebra yta att spika en syll på.
Det är ju inga problem att göra takstolar som fixar 8 meter fribärande heller och med en kantbalk under så bär det ju utan problem
 
wanegardh: Vet faktiskt inte. Jag har tittat på två garage hos mina grannar. Inget av dem har golv men båda är byggda med syllar som vilar på plintar

Mats: Jag tänker mig en del som är förrådsdel och att jag gjuter en kantbalk mellan plintarna när de är på plats, alternativt bara leca block mellan dem så att det blir tätt. Så var det gjort på ett av garagen jag tittade på. Det andra hade inget mellan plintarna
 
Dessutom skulle jag vilja ha portarna (två) på långsidorna, som denna bild visar:
http://marmander.se/images/goldfish/garage.jpg

Det innebär ju att avståndet mellan två stolpar blir c:a 2,60 just där. Hur gör man då med de två takstolar som inte kommer att få avlastning på någon av stolparna? Tänker mig en "taksyll" som står på högkant och som går mellan stolparna på vilken takstolarna vilar. Stolparna utgörs av två limmade/bultade 45x95-or och jag kapar den ena 45 x 45:an så att den slutar t.ex 170 cm (eller vilken dimension räcker?) nedanför den andra. På den vilar "taksyllen". Kan de va' nå't?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.