MagnusSt skrev:
Jag har funderat på att göra en drickahållare till min, men problemet är ju att det kan ju ta ett tag innan man får sin öl:(
Jag har ölen i kylen, samt dricker den när jag tittar på klipparen. Det är meditation med en belöning också.

Sedan har jag börjat motionera på en del av den insparade tiden. Ett par st entimmes träningspass i veckan ger rätt mycket rätt snabbt...


Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
pacman42 skrev:
Jag har ölen i kylen, samt dricker den när jag tittar på klipparen. Det är meditation med en belöning också.

Sedan har jag börjat motionera på en del av den insparade tiden. Ett par st entimmes träningspass i veckan ger rätt mycket rätt snabbt...


Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
Ger det inte mer att springa med 5kg klippare framför? (y)
 
Bricco skrev:
Ger det inte mer att springa med 5kg klippare framför? (y)
Mer avgaser i lungorna, ja. Det stämmer. :D
 
Slipper räfsa
slipper köra räfset till tippen
mossan försvinner
 
- Man blir populär bland grannarna, många som frågar och håller koll.
- Även grannarnas barn tycker det är häftigt att titta på Robban som jobbar så fint.
- Har tid och därmed mycket större lust att plocka/kratta bort alla tallkottar som flyger och far när man kör på dem med den gamla gräsklipparen, innebär snyggare utseende på gräsmattan och färre flygande kottar med roboten.
- Även mer tid och lust att trimma det som behövs vilket ger ett betydligt bättre helhetsintryck av gräsmattan.
 
Edit: OT men...

Jag vill ha en robot men gräsmattan är typ 150 - 200 m2, vad gör jag? Snälla hjälp mig!
 
Langos skrev:
Jag vill ha en robot men gräsmattan är typ 150 - 200 m2, vad gör jag? Snälla hjälp mig!
Köp en?
 
Men de kostar ju typ 13 000, det blir svårt att motivera för budgetutskottet...
 
Langos skrev:
Men de kostar ju typ 13 000, det blir svårt att motivera för budgetutskottet...
Låt budgetutskottet klippa gräsmattan:cool:
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Langos skrev:
Men de kostar ju typ 13 000, det blir svårt att motivera för budgetutskottet...
Sätt upp det som kontorsmaterial.
 
  • Gilla
FarsanSeger
  • Laddar…
Köpte Automowern tre år sedan och fast den "kostade skjortan" så räknar jag detta som en av de bästa köpen jag någonsin gjort. Har en ganska stor tomt att klippa (2500 kvm) och njutningen att komma ut till landet varje helg, och ha en stor perfekt klippt gräsmatta (jag-pratar-golfbana-perfekt-typ) varje gång - är helt enkelt obetalbar.

Från början tror jag dock den inte sparade så mycket tid, eftersom man ju bara MÅSTE sitta & titta på krabaten hela tiden...:)

Tidigare hade jag en handjagare av sk. "mulcher" typ som skulle finfördela gräset så man inte behövde kratta. Tyvärr, det funkade bara inte. Gräsmattan blev randig och ful om jag inte krattade likafullt. Jag tror att detta nästan är största fördelen med Roboten - dvs slippa krattandet varje gång. Behöver knappast gödsla gräsmattan numera heller

Roboten är även en hejare på att jaga bort Kanadagäss som tidigare skitade ned vår tomt (rådjuren gillar den inte heller)


jokomoko
 
  • Gilla
Mabcus
  • Laddar…
En fördel med robotklippare också samt sparar plånboken är att behovet av gödning minskar och därmed tiden man måste lägga på det också.
 
Håller med alla tidigare talare. För egen del har jag noterat:

- Man tvingas hålla snyggt på gräsmattan och tomten. Stegar, barn och hundleksaker, hundben, småsten och sådant måste bort. Vid installationen har jag t.ex. fått göra en "parkeringsplats" för såväl bilkärra som för soptunna - förut stod de och skräpade på olika lediga delar av gräsmattan.

- Har maskinen vid sommarstugan. Tidigare har det första jag gjort när jag åkt dit, varit att klippa gräset. Ibland på vår och höst blir det ett måste att åka upp en kväll bara för att klippa gräset. Rent psykologiskt försvinner sommarstuga = klippa gräs.
 
  • Gilla
Mabcus
  • Laddar…
Fråga: finns det öht något skäl att köpa en åkgräsklippare nu för tiden när robotarna är betydligt billigare?
 
  • Gilla
Mabcus
  • Laddar…
pelpet skrev:
Fråga: finns det öht något skäl att köpa en åkgräsklippare nu för tiden när robotarna är betydligt billigare?
Om man är toffelhjälte kan åkgräsklippare antagligen vara ett bra sätt till värdefull egentid. Med robotgräsklippare frigörs tid till att "städa lådorna i köket", "hjälpa svärmor" och att "rensa ut i garderoben". :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.