Hej,

Vet inte om detta är under rätt ämne men jag provar. :)

Vi har köpt ett litet 1-plans hus där vi i första läget mest bara kommer att göra om ytskikten. Men jag är väldigt sugen på att ta ner en vägg mellan vardagsrummet och ett befintligt sovrum/tv-rum och på så sätt göra vardagsrummet större. När vi hade besikningsmannen där så frågade jag om hans synpunkt och han tyckte inte att det var en jätte bra idé då den väggen är det ända som stöttar upp takstolarna mellan ytterväggarna i den sektionen. Se bilden nedan, det är väggen med rött som jag vill ta ner och takstolarnas läge som är inritat med svart.
riva_vagg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vet inte exakt position eller vilken cc stolarna ligger men bara så att ni får en hum. Tar man bort väggen så blir det alltså fritt spann från yttervägg till yttervägg. Idag är det endast vid hallen, precis till vänster, som det är fritt spann som då motsvarar hallens bredd. Mitt emot hallen så är det idag en liten kort spaljesnutt, inritad som en väggsnutt i överkant på ritningen, och där tyckte besikningsmannen att han kunde se att det bågnade lite på sidan om spaljen ut mot det fria spannet. Vi tänker oavsett att ta ner spaljen sen.
Då det är inte speciellt högt i tak, 220 cm, så vill jag inte ha en bärande balk eller liknande under innertaket. Ett annat alternativ då som besikningsmannen föreslog är att lägga balken på vinden istället. Men min tanken är att på sikt göra om det till ett 1,5-plans hus och då funkar det inte med den balken där. Väl? Samtidigt som vi bygger om så skulle vi nog höja takhöjden på undervåningen så det skulle väl gå att flytta balken till undersidan av innertaket då men det känns som om man gör jobbet två gånger och det är jag inte intresserad av pga den ekonomiska aspekten tror jag.

Så, vad tror ni? Är det dumt att ta ner väggen och finns det något i så fall man kan göra för att få det bra igen?
 
Beror nog på takstolarna. Fackverkstakstolar är ju normalt sett fribärande. Har precis gjort taket på vårt nybygge och där är takstolarna fribärande på 9m.
Att hänga upp takstolen på vinden är annars ingen dum ide, och troligen inte särskilt dyrt heller.

Mattias
 
Kom att tänka på en sak. Om du vill göra om det till 1,5plans hus så antar jag att du behöver ha innerväggar som kan bära dessa nya takstolar. Bara så du inte gör något dumt för framtiden.

Mattias
 
Går ju att köra fribärande även på de takstolarna men den dagen blir den en fråga om ytterväggarna pallar trycket.

Nåväl tillbaka till dagens problem. Den takstol som idag går hela vägen. Är den likadant gjord som de andra?
I sådanna fall kan man tycka att de borde vara dimensionerade för hela lasten.

Att sätta en liten limträbalk på vinden bör som sagt inte bli något större äventyr. Tippar vi på vanlig CC 120 på takstolarna så är det väl ca 3 meters spann.
 
Om du ritat rätt, så är takstolen i hallen (där det står 200) redan nu fribärande och bli då samma med den du vill ta bort
 
Mattiaz skrev:
Beror nog på takstolarna. Fackverkstakstolar är ju normalt sett fribärande. Har precis gjort taket på vårt nybygge och där är takstolarna fribärande på 9m.
Att hänga upp takstolen på vinden är annars ingen dum ide, och troligen inte särskilt dyrt heller.

Mattias
Vad har du för dimensioner på takstolarna? Vet inte exakt vad du menar med fackverkstakstolar men någon form av fackverk var det ju, men om det var en eller två balkar utöver ”trekanten” kommer jag inte ihåg. Vi har inte fått tillträde ännu så därför får jag plocka ur minnet.
Har du någon koll på vad en sådan balk kan kosta och hur man går till väga? Är det bara att lägga den uppe på och skruva fast i takstolarna med bleck? Behöver man något extra stöd för änden mot ytterväggen tro?

Mattiaz skrev:
Kom att tänka på en sak. Om du vill göra om det till 1,5plans hus så antar jag att du behöver ha innerväggar som kan bära dessa nya takstolar. Bara så du inte gör något dumt för framtiden.

Mattias
Det är sant, bra poäng. Men då antar jag att jag kan lägga in en balk under innertaket om det är så eftersom jag även vill höja takhöjden samtidigt.

mats_o skrev:
Går ju att köra fribärande även på de takstolarna men den dagen blir den en fråga om ytterväggarna pallar trycket.
Nåväl tillbaka till dagens problem. Den takstol som idag går hela vägen. Är den likadant gjord som de andra?
I sådanna fall kan man tycka att de borde vara dimensionerade för hela lasten.
Att sätta en liten limträbalk på vinden bör som sagt inte bli något större äventyr. Tippar vi på vanlig CC 120 på takstolarna så är det väl ca 3 meters spann.
Någon form av förstärkning av väggarna åker man ju på att göra om man lyfter taket, sen hur mycket det blir får man ta den dagen som sagt. :) Vi har inte fått tillträde ännu som sagt så jag kan inte kolla om alla takstolar är lika men i mitt minne så var de det.
Sen vad menar du med 3 m spann? På varje sidan om en ev limträbalk?

thomas33 skrev:
Om du ritat rätt, så är takstolen i hallen (där det står 200) redan nu fribärande och bli då samma med den du vill ta bort
Som jag skrev så är inte takstolarna inritade på exakt position utan bara riktningen på dem för att ni ska förstå. Men som du säger, idag är det redan en del som är fribärande men jag kommer inte ihåg om de lagt dem så snyggt så att ingen ligger ”fritt” ovanför hallen utan att de vilar på väggarna på var sin sida om den. Och jag har ingen möjlighet att kolla upp detta just nu heller tyvärr.

Men ingen har iaf ännu skrikit stopp och belägg så det är jag nöjd med. :) Vi kommer att se över golven i alla rum nu omgående då det idag ligger platmatta/heltäckningsmatta överallt. Och då hade det varit snyggt om man fick lagt det över hela golvet och inte skapar framtida "hål" genom att låta väggen vara kvar.
 
Nä jag menar spann mellan punkter där balken kan få stöd. I ditt fall bör man ju kunna få stöd på den lilla väggen vid garderoberna ( i värsta fall får man förstärka den) samt ytterväggen.
Normalt sitter ju takstolar med 1.20 mellanrum så jag gjorde en grov uppskattning på ca 3 meter då om man river den andra väggen
 
Att lägga avväxling på vinden går bra, ska göra det själv. Jag har självbärande takstolar och skulle egentligen inte behöva förstärka, men jag hade en konstruktör på besök och han tyckte att jag skulle ha hängslen och livrem och slänga dit en förstärkning ändå. En liten och billig insats. Jag kommer limma och skruva ihop 2st 2"x9" och lägga på två punkter som bär och sen hänga upp underramen på de takstolarna som hänger utan stöd. Kolla mina inlägg så ser du lite bilder och ritningar.
 
jaeger77 skrev:
Att lägga avväxling på vinden går bra, ska göra det själv. Jag har självbärande takstolar och skulle egentligen inte behöva förstärka, men jag hade en konstruktör på besök och han tyckte att jag skulle ha hängslen och livrem och slänga dit en förstärkning ändå. En liten och billig insats. Jag kommer limma och skruva ihop 2st 2"x9" och lägga på två punkter som bär och sen hänga upp underramen på de takstolarna som hänger utan stöd. Kolla mina inlägg så ser du lite bilder och ritningar.
Jaa, vad bra. Det är ju precis vad jag vill göra. Men då blir det nog till att göra som du. Kommer ju inte att avväxla lika många takstolar som du men tänker att om jag kör på samma dimensioner på balken så borde det inte bli för vekt iaf. :) När räknar du med att få gjort det hela? Uppdatera gärna din tråd med tillvägagångssätt och bilder. För min del är det först i mitten av oktober som det är aktuellt att göra något.
 
Blev tvungen att registrera mig här för att svara.

beroende på hur tjockt ditt innertak är så kan du ju fälla in en stålbalk då den har bättre bär sett till höjden den bygger.

annars finns alternativet att förlägga balken på vinden och bygga in den i en vägg i ett senare skede
 
Jag köpte en limträbalk istället, 225x90, 6,5m, så slipper jag limma o skruva.. Gav 1690 med frakt hos skånska byggvaror. Kommer hem på onsdag.

Lutte: låter som ganska mycket jobb om man kan lösa det genom att lägga balken på vinden. En IPE balk i stål kan man ju använda men den blir ju mycket tyngre. Limträ är oslagbart om man jämför egenvikt kontra bärighet.
 
Kom på att jag kanske ska göra en slutsummering här för framtida bruk.

Det blev att jag la in en limträbalk på vinden, 225x90. Stöttade bara upp taket underifrån, bar upp balken på vinden och skar ut en ficka i isoleringen som jag la ner den i. Den vilades på ytterväggen i ena ändan och mot en takstol med innervägg under i den andra och sen var det bara att skruva fast den med bleck mot alla takstolarna i spannet. När jag sen tog bort stöttorna så rörde sig inte taket en millimeter…så det var kanske lite overkill. :)

Det som var mest jobb med detta ingrepp var nog att jag inte hade någon yta att gå på så först fick jag göra en liten gångbro som jag kunde använda för att inte gå på isoleringen, för ingången till vinden var naturligtvis i andra ändan av huset.
 
K
Bilder på takstolarna i första inlägget är alltid att föredra i sådana här trådar. Är huset inte över 70 år gammalt och på endast ett plan brukar takstolarna numera vara fribärande. Genom en bild hade man direkt sett om det var fribärande takstolar eller takstolar som har behov av stöttning
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.