Hej!

Jag har byggt ut en farstu med snedtak som ansluter vinkelrätt mot det befintliga taket av samma modell. I skarvarna kommer jag placera ränndalsplåtar. I och med att det nya taket är lägre än det gamla, kommer ju ränndalsplåtarna att mötas där den nya nocken tar slut. Hur fogar jag ihop dem där? Ska man på något vis bocka plåten från den ena biten över den andra, eller bara "gera" ihop dem och smeta på sån där takmassa över skarven eller finns det några bra knep?

Tack på förhand,
 
Ingen fog. Bryt upp ena sida till lågfals (ca 35 mm) ande högfals (45-50 mm). Falsa sedan högfalsen över lågfalsen.
Har du tegel eller betongtegel tak så räcket det med enkelfalsat.
 
Tack för svar!
Jag måste dock bekänna min okunnighet här och erkänna att jag inte riktigt förstår innebörden av det du skriver. En fals, är det en "uppböjd kant"? Hur gör jag i så fall en sådan? Speciella verktyg?

Jag kommer ha vanligt tegel på taket. Vet tyvärr inte skillnad på enkelfas och dubbelfas heller.

Huj, plåtarbetem var tydligen inte min starka sida, men det är väl så man lär sig antar jag...

Tack igen och hoppas på förtydligande!
 
Lägg dit ena v-rännsplåten(oklippt) rita efter nock på kupan, klipp efter strecket. upprepa på andra sidan kupan, lägg dit båda ränndalarna sen finjustera så dom går exakt kant i kant i nock.
Ta bort dom och vik upp en kant på ena v-rännan på ca 40 mm, gör likadant på andrasidan men lite högre ca 55 mm.
stöt sen upp dom mot varandra i nocken(sätt en spänntång lr dylikt i falserna, skruva fast v-rännorna), vik sen över den högre falsen ca 15 mm över den lägre ,låt falsen vara stående. Lycka till
(skickar en bild, enda jag hade med vinkelränna)
 
  • jobbkamera 052.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
rejman83 och 1 till
  • Laddar…
Tack för en mycket utförlig beskrining!

Det enda jag undrar är att om man kapar dem så att de är precis kant i kant, då finns det väl ingen marginal/överlapp? Jga menar at omjag viker upp en 400/55 mm kant så kommer de ju glipa 40+55 mm -menar du att man liksom forcerar ihop dem trots allt?

Tack igen!
 
Goteborg skrev:
Ingen fog. Bryt upp ena sida till lågfals (ca 35 mm) ande högfals (45-50 mm). Falsa sedan högfalsen över lågfalsen.
Har du tegel eller betongtegel tak så räcket det med enkelfalsat.
Vad har man för mått när man gör en dubbelfals?
 
Om du ska göra en dubbelfals är lågfalsen 35 och högfalsen 45mm
 
Blomqvist78 skrev:
Tack för en mycket utförlig beskrining!

Det enda jag undrar är att om man kapar dem så att de är precis kant i kant, då finns det väl ingen marginal/överlapp? Jga menar at omjag viker upp en 400/55 mm kant så kommer de ju glipa 40+55 mm -menar du att man liksom forcerar ihop dem trots allt?

Tack igen!
Lägg på 45 på ena sidan och 35mm på andra så har du material
 
Bara se till att du har mtrl neråt, så skjuter du bara upp dom,försökte skriva så enkelt jag kunde.
 
knoster skrev:
Om du ska göra en dubbelfals är lågfalsen 35 och högfalsen 45mm
Tack för svar, jag har tänkt att ha en dubbelfals på toppen av vindskiveplåten, jag har även en knäck till då jag har mansardtak, hur brukar man göra där? en stående dubbelfals blir väl inte bra där? ska jag göra som många gör på toppen att bara klippa lite i kanten och bocka?
 
Vindskiveplåten i nock kan du antingen göra en enkelfalls inte en dubbelfals behövs inte eller så viker du bara över en 5 cm på en och 1,5 på den andra.
 
Fick äntligen tid att göra lite plåtjobb, fick på vindskiveplåtarna och gjorde en enkelfals på toppen. Ser detta ok ut? Man ska inte vika in ytterhörnen 45grader, nu är det ju bara falsat i toppen?

P1050023.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
mattetvilling skrev:
Fick äntligen tid att göra lite plåtjobb, fick på vindskiveplåtarna och gjorde en enkelfals på toppen. Ser detta ok ut? Man ska inte vika in ytterhörnen 45grader, nu är det ju bara falsat i toppen?

[bild]
Ser riktigt bra ut. Bättre än många snickare som klipper/viker ;). Knäck som du skrev en liten flik i 45 grader. Det låser ihop plåtarna bra och blir mindre råkater exponerade.
 
Tack! ;)
Ska jag vika lika stor flik som falsen är, 1cm, eller hela utsticket ca 3.5cm?
Funderade annars på att vika hela med ca 30 grader.
 
Ser ut som du är plåtslagare, hade bara låst falsen inne vid nockpannan. Ungerfär 20 mm in upptill o ner till slutet på falsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.