Hej,
Jag har nu börjat fundera på att köpa en liten skogsbit och göra om till ett mindre sommarställe.
Jag är 18år och har bara grundläggande kunskaper men hade tänkt lära mig under byggets gång.
Jag har släkt & kompisar som har bra kunskaper.

Jag hade tänkt börja med att köpa en skogsbit, såga ner alla träden. Ta hem kranen och dra väck alla rötter och sedan hämta lastbilen för att lossa ett lass med grus. Sen vet jag inte riktigt hur jag ska börja, ska jag bygga stugan på plintar? önskar helst att slippa gjuta en grund. Hade tänkt bygga en mindre friggebod.

Vill gärna ha hjälp hur jag ska lägga upp arbetet :)

Antar att man börjar bygga själva "skelettet" sen regla upp, sätta vindpapp - isolering - OSB-skiva -> Gips?

Mvh,
Robin.
 
Hej du!

Tyvärr är det så att innan du kan slå i den första spiken så har du en djungel av byråkrati att tränga dig igenom. Du ska få ett förhandsbesked, du ska avstycka tomten, du måste ha ordnat med vatten och avlopp, du måste ha en farbar väg till din tomt och givetvis rätt att använda den (vilket ofta innebär ett servitut), du ska ha bygglov, du ska anlita en kontrollansvarig etc etc.

Om du ska bygga på plintar eller något annat avgörs mycket av markförhållandena på platsen, och givetvis vad du tänker bygga och vad du ska använda den till.
 
Är det kinkigare att bygga friggebod på skogsmark alltså? Det lär ju inte vara detaljplanelagt så det borde vara genomförbart. Det är väl inte heller något hinder mot att bygga en väg på sin egen mark, och har man tur så finns det redan.
 
En friggebod är ett komplement till annan byggnad. Dvs det måste redan finnas ett hus på tomten för att man ska få bygga en friggebod.

Förstår jag det rätt om jag tolkar dig som att du har tillgång till lastbil med kran?
I sådanna fall skulle jag bygga väggarna vädertäta på annan plats och sen bara åka dit och lyfta dem på plats. Samma sak gäller trossbotten och takstolar.
Ser man till att plintarna är klara i förväg så borde man kunna köra ut och sätta upp stugan till vädertätt på en enda dag
 
Hemmakatten
Det allra första - och niktigaste - du måste göra är att ta kontakt med kommunen och Lantmäteriet för att få besked om att det går att stycka av en bit mark till att användas som bostadsmark.

När det är klart och utrett så kan du gå vidare och få all hjälp (nåja, den mesta) du önskar här på forumet.
 
Hur mycket brukar det gå på att få en liten bit mark avstyckad, ungefär?
Ska man vid bygglovet skriva att det är ett hus? när man inte fick skriva det som friggebod.
Vad brukar ett bygglov kosta?

Hade inte tänkt ha avlopp och rinnande vatten till stugan.
 
Lantmäteriet är kända för att kunna ta bra betalt, har ingen egen erfarenhet men har hört om summor mellan 10-50.000 för sådana jobb.

Ett bygglov kostar väl mellan 4-10.000:-.
 
Unline skrev:
Hur mycket brukar det gå på att få en liten bit mark avstyckad, ungefär?
Ska man vid bygglovet skriva att det är ett hus? när man inte fick skriva det som friggebod.
Vad brukar ett bygglov kosta?

Hade inte tänkt ha avlopp och rinnande vatten till stugan.
Vad avstyckning, förhandsbesked, bygglov etc kostar går ofta att hitta på din kommuns hemsida. (Se till att du sitter ner innan du tar fram priserna.)

En Friggebod kan du bara bygga om där redan finns ett hus. Bygger du det som i vanliga fall skulle kallats Friggebod på en i övrigt obebyggd tomt så blir det i stället ett vanligt hus, fast litet.

I ditt fall är det säkert enklast att kalla det för fritidshus. Då blir det lite mindre krav på huset. Sen vet jag inte om det finns andra möjligheter. Om man kallar det för jaktstuga eller övernattningsbod eller nåt sånt. Bollar den frågan vidare.

Risken finns att kommunen inte accepterar att du inte tänker ha vatten och avlopp. Avloppsfrågan måste vara löst innan man får bygga någonting.

Ledsen om jag verkar alltför nedslående. Det är inte min mening att avskräcka dig, jag tycker tvärtom att det är ett jättebra initiativ du har tagit. Alla tänkbara tekniska råd kommer du också att få från forumet. Men min egen erfarenhet är, tyvärr, att byråkratin runt husbygget är besvärligare än det rent praktiska bygget.
 
andersmc; Tack för alla råd! men kan man inte bygga ett utedass?, så är avloppsfrågan avklarad.
 
Försök att hitta något litet förfallet torp med lagom stor markbit till att köpa. Då slipper du undan en hel drös med byråkratiska problem och kan lättare sätta dit en friggebod eller renovera upp huset som står där eller göra en fuling och riva det gamla huset och bygga ett nytt med liknande utsida så ingen märker att du uppgraderat huset ;).
 
Varför inte hitta ett gammalt lastbilssläp, och bygg en friggebod på den. Räknas då som husvagn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.