15 kvm gäststuga behöver inget bygglov om det ligger mer än 4,5 meter från gräns.
15 kvm skärmtak får uppföras inom 3,6 meter från bostadshuset utan bygglov.

Alltså bygg en gäststuga med skärmtak mellan byggnaderna. Sätt glaspartier på båda sidorna så att det blir helt inglasat. Se bara till att det är smidigt att ta bort partierna om någon skulle klaga.

Har sett den lösningen tidigare.
 
Rebeckaf skrev:
Har ni mätt noga då? På insidan av väggarna? Och räknat bort "de delar av väggar och andra vertikala byggnadsdelar, t ex pelare, skorsten, kanal eller dylikt som överstiger måttet 0,3 m (d.v.s. vad som blir kvar innanför 0,15 m från respektive begränsningsyta) väggar mellan nyttjandeenheter eller andra sammanhörande utrymmen samt väggar mot trapphus och gemensamma delar samt till sådana väggar anslutna pelare, skorstenar, kanaler o d. Väggar mellan delar av en nyttjandeenhet där delarna inte har inbördes förbindelse t ex förråd i anslutning till en bostad men med dörr endast mot trapphus, vidbyggt garage till småhus o d."

Jag funderade också på det sistnämnda dvs ha förråd som har dörren på utsida men jag vet inte om det räknas då till det "övriga(25kvm)" bruksarean det vill jag förresten använa till gäststugan
 
Skit i gäststuga och ställ dit en husvagn istället till gästerna.
 
Lägg typ tvättstuga och förvaring i "övrigt" så har ni sparat rätt många kvadrat. Och kontor om ni har något sådant.
 
Och sätt sedan ett schysst glastak enl ovan mellan byggnaderna. Tänk på brandskyddsregler om ni lägger dem nära varandra.
 
Rebeckaf skrev:
Lägg typ tvättstuga och förvaring i "övrigt" så har ni sparat rätt många kvadrat. Och kontor om ni har något sådant.
Hmm..man skulle ju kunna ha 15 kvm gäststuga och använda övriga 10kvm till biarea. Ingen dum idé Rebeckaf ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.