Hej

Köpt nyligen ett fritidshus och vill bygga om/till. Områdetsbestämmelser sätter stopp för hur stort huvudbyggnaden får vara(max 70bruksarea).

Finns det smarta lösningar där man kan få till extra kvadratmetrar? Någon som kan komma med ideer. Själv har jag tänkt att man kanske i barnens sovrum får ha taket på sängdelen under 190 för då borde det inte räknas som bruksarea, tänker jag fel?
 
Jag vill minnas att det är så att tak under 190cm inte räknas in, men det är nog bäst att du kollar på era regler och boverkets, det kommer kanske inte att ses med bliga ögon i ert område om du börjar kringå reglerna. Grannsämjan kan vara nog så viktig ;)

Är det detaljplan som specar 70 kvm?
 
Bruksarea
Det här borde väl innebär att du kan bygga till på höjden. Kanske ett taklyft eller gräva ut en källare. Eller kanske sätta upp en friggebod som fungerar som gäststuga/sovrum.
 
pelpet skrev:
Bruksarea
Det här borde väl innebär att du kan bygga till på höjden. Kanske ett taklyft eller gräva ut en källare. Eller kanske sätta upp en friggebod som fungerar som gäststuga/sovrum.
Friggebod kanske kan funka, beroende på hur reglerna är skrivna i detalj, fast jag uppfattade att TS önskade utöka huvudbyggnaden.

Att bygga till på höjden, eller gräva källare ökar ju bruksarean, givet höjden > 190cm över golv, loft skulle alltså kunna funka om det inte är så högt i tak, och reglerna tilåter att man ökar husets nockhöjd.
 
Jag kanske missförstod begreppet, dvs fler våningsplan = ökad bruksarea.

Finns en vind så kanske den kan göras om till ett sovloft?
 
Kolla vad byggnadshöjden och takvinkeln får vara.....det brukar kunna lösa sig....;)
 
På vissa områdes-/detaljplaner finns angivet minsta tillåten tomtarea och/eller högsta tillåtna procentuella andel bebyggd tomtyta. Men om dessa bestämmelser saknas, och om tomten är stor nog kan du kanske klyva tomten. Vips uppstår då byggrätt för ytterligare en huvudbyggnad om 70 kvm.
 
Det finns inga regler angående höjden eller vinklarna. Jag tänkte också på loft, och frågade bygnadskontoret, hon sa att har man så högt att man kan bygga ett rum med full tak höjd så brukar de reagera.
 
Om man har två barnrum jämte varandra så kan man "zick-zacka" väggen där sängen är då ena sidan har sängen lågt och andra högt.

Typ våningssäng men i två rum. Det ger kanske liye?
Sent from my Lumia 800 using Board Express
 
  • Gilla
Rebeckaf
  • Laddar…
Nej det är utanför detaljplanen men som sagt områdesbestämmelser. Håller absolut med dig om grannsämjan men några kvm till kommer hjälpa oss mycket.
 
Vad säger områdesbest då?
 
Ta kontakt med en lokal arkitekt så kan du kanske få lite förslag därifrån.....ang grannsämjan är det nog bäst att huset är som det är....alltid någon som tycker det var bäst förut.... ;)
 
Hej dhanjel, Superbra tips!! (y) tack! det hade jag inte kunna lista ut.
 
Max 70 kvm bruksarea + 25 kvm övriga byggnader på tomten.
 
Har ni mätt noga då? På insidan av väggarna? Och räknat bort "de delar av väggar och andra vertikala byggnadsdelar, t ex pelare, skorsten, kanal eller dylikt som överstiger måttet 0,3 m (d.v.s. vad som blir kvar innanför 0,15 m från respektive begränsningsyta) väggar mellan nyttjandeenheter eller andra sammanhörande utrymmen samt väggar mot trapphus och gemensamma delar samt till sådana väggar anslutna pelare, skorstenar, kanaler o d. Väggar mellan delar av en nyttjandeenhet där delarna inte har inbördes förbindelse t ex förråd i anslutning till en bostad men med dörr endast mot trapphus, vidbyggt garage till småhus o d."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.