Jag har nyligen köpt ett hus med relativt nyrenoverat kök från KVIK. Det är cirka 3 år gammal, likaså vitvarorna. Kylen är inbyggd/integrerad i ett skåp, och av märket Husqvarna.

Nu blir behållaren bakom kylen full på bara några dagar, och kylen börjar läcka mycket snabbt. Meningen är ju att vattnet i behållaren som sitter ovanför kompressorn ska avdunsta, men det verkar som om detta inte fungerar.

I manualen står det att det ska vara både ventilation bakom, ovanför och nedanför. Men skåpen sträcker sig från golv till tak, och när dörren till kylen stängs är det endast ventilationshål nederst (som numera inte har ett fritt luftflöde på grund av fuktskyddet som monterades under kylen). Värt att notera är att problemet upptäcktes innan fuktskyddet installerades.

Värt att notera är också att jag tycker att dörren är rätt så slapp och det finns inget som helst motstånd (till skillnad från frysen) när jag stänger den. Men listerna i kylen ser lika fräscha och nya ut som frysens. Är det normalt att dörren efter stängning ska kunna öppnas med endast lite kraft från ett lillfinger (det är i princip bara dörren som utgör motståndet och inget sug bakåt).

Någon som har haft samma problem, och hur ska jag göra för att undvika att behållaren blir full i framtiden? På Husqvarna sa de att det var normalt att detta kan hända under heta sommarmånader, men det känns ju idiotiskt att det är normalt att kylvaror överhuvudtaget ska läcka vatten.

Några tips och idéer?

Stort tack för alla tid och alla svar!
 
Jag har en Electrolux ERE32400W kylskåp med sedan någon vecka liknande problem. Varje gång kylskåpsdörren öppar rinner en halv deciliter vatten ut på golvet vis dörren. Har försökr rensa och blåsa i det hål i bakväggen jag misstänker har med vattenavledningen att göra, utan resultat. Dörrlisterna tycks helt ok.

Vad kan felet vara?
 
  • Gilla
oloviockelbo
  • Laddar…
Fuktig höstluft innehåller mycket vatten som kondenseras inne i kylskåpet och kommer att rinna ut någonstans.
vi har detta problem varje höst så det brukar ligga en trasa framför skåpet.
har man tätt under och bakom skåpet så blir det ingen vattenskada iaf.
att det inte blir något sug beror på att det finns ett dräneringshål där luft kan komma in.
frysen däremot är tät.

Protte
 
Är det vatten i kylen, är hålet till avrinningen tilltäppt. Att blåsa hjälper inte! Ta grön trädgårdstråd och tvinna den. Sen rensar man. På baksidan ska det finnas ventilation! Öppning nere i skåpet OCH UPPE!!!
Qnnars kan luften inte cirkulera! Hade själv liknande problem! Att plocka bort baksidan i skåpet samt öppningar uppe och nere, löste mina problem.

Dessutom. Kolla med vattenpasset att kylen står rätt! Och rengör/smörj alla lister med silikon. Eller dyl.
 
Det låter för mig som att du får extra mycket fukt i kylen för att dörren tätar dåligt, den ska givetvis sugas fast, om än inte lika hårt som på frysen. Det kan vara ett enstaka läckage (kolla hörnen!) eller ett problem hela vägen runt. På vissa kylskåp går listen att byta, kolla med leverantören.

Dessutom verkar det ju som om ventilationen bakom inte är helt bra, vilket gör problemet dubbelt.
 
Tack för svaren. Nu när jag satte fuktskyddet i skåpet under kylen, så tränger sig vattnet fortfarande ner på golvet under kylen. Det måste vara på grund av att det blir fuktigt och bildas vattendroppar som tränger sig ner bakom fuktskyddet (någon annan förklaring kan jag inte hitta på grund av att det knappt finns något mellanrum mellan väggen och fuktskyddet). Då är nästa fråga:

1. Fuktskyddets placering
Ska jag sätta fuktskyddet under hela skåpet istället, så att ventilationen dessutom blir bättre? (Detta låter mer logiskt, och enda nackdelen blir att skåpet kan bli lite fuktskadat om det vill sig illa).

2. Ventilationen
Det är omöjligt att ventilera på ovansidan (utan att göra större ingrepp på köket) eftersom skåpet sträcker sig hela vägen upp till taket. Däremot finns det ventilationsutrymmen inne i skåpet både över och under kylen. Men dessa hjälper väl knappast eftersom dörren till skåpet stängs?

3. Listerna
Jag ska prova att rengöra listerna ordentligt och demontera dörren och göra om det arbetet (eftersom det ser ut som att gångjärnet sitter aningen snett), och se om jag kan få dörren att suga till bättre. Jag ska ringa Husqvarna och höra vad deras service-tekniker säger om detta också, om dörren verkligen ska suga till på liknande sätt som frysen gör. Jag tror att listerna går att byta ut, men det kräver att jag bänder upp metallen som håller dem fast och sedan sätter fast de nya på samma sätt (ett arbete som jag inte ser fram emot i så fall).

PS: Det är inget vatten i själva kylen, så hålet är inte tilltäppt och vattnet rinner ut bra. Däremot så blir behållaren full väldigt snabbt. Vattnet hinner helt enkelt inte avdunsta förrän behållaren är full.

Om ni har fler svar och analyser, så får ni gärna skriva ner dem. Uppskattas otroligt mycket! :)
 
Sitter behållaren verkligen tätt mot kompressorn? Det är nämligen kompressorn som ska värma upp den samlade vatten så att den kan dunsta av.
Fota skåpet. Ev kan du borra typ 100mm hål i sidan på skåpet! Och jag tror du har en list högst uppe. Hade du kunnat lägga ut fotot, hade det förenklat saken...


p.s. Jag tror kylskåpet håller inte tätt!
För att vatten ska kondenseras, krävs det kyla och fuktig luft. Inne i kylskåpet!!!
Har den redan kondenserat vattnet som finn i, finns det inget mer att kondensera!
Då måste man tillföra fuktig luft via ihåligheter. typ trasiga lister, otäthet eller att man placerar varma fuktiga produkter i!
 
Redigerat:
BigGitt skrev:
Sitter behållaren verkligen tätt mot kompressorn? Det är nämligen kompressorn som ska värma upp den samlade vatten så att den kan dunsta av.
Fota skåpet. Ev kan du borra typ 100mm hål i sidan på skåpet! Och jag tror du har en list högst uppe. Hade du kunnat lägga ut fotot, hade det förenklat saken...


p.s. Jag tror kylskåpet håller inte tätt!
För att vatten ska kondenseras, krävs det kyla och fuktig luft. Inne i kylskåpet!!!
Har den redan kondenserat vattnet som finn i, finns det inget mer att kondensera!
Då måste man tillföra fuktig luft via ihåligheter. typ trasiga lister, otäthet eller att man placerar varma fuktiga produkter i!
Detta innebär att fuktig luft kommer in i kylen utifrån när den inte håller tätt, som ständigt kondenseras till vatten? Samtidigt gör ventilationen (och eventuellt att behållaren inte sitter tillräckligt tätt vid kompressorn) att vattnet inte avdunstar tillräckligt fort? Så problemet kan vara dubbelt med andra ord?

Att borra hål på sidan av skåpet är ingen bra lösning rent estetiskt eftersom det kommer att synas ordentligt mycket. Kanske om man hade skaffat svarta och blanka ventilationsgaller. Då köper jag nästan hellre en ny kyl som ställer mindre krav på ventilation (tror att KVIK till och med sa att det fanns kylar som inte kräver någon ventilation runtomkring numera, men de sa också att ventilation ofta inte är något problem, förutsatt att det finns "lite" ventilation).

Jag ska fota och lägga ut några foton i veckan. Stort tack för hjälpen.
 
Rätt uppfattat.
 
Och jag som har läckaget inne i kylen har förutom blåsningen även försökt med ståltråd, men det känns som att det tar tvärstopp p g a rörrets krökning efter några centimeter. Ska det gå att föra ståltråden längre på denna Electrolux (se bild)? Inget står i manualen om detta underhåll/åtgärd...
Dränage.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Isintgå skrev:
Och jag som har läckaget inne i kylen har förutom blåsningen även försökt med ståltråd, men det känns som att det tar tvärstopp p g a rörrets krökning efter några centimeter. Ska det gå att föra ståltråden längre på denna Electrolux (se bild)? Inget står i manualen om detta underhåll/åtgärd...
[bild]
Nej nej. Ingen ståltråd! Det ska vara mjuk tråd som kan följa slangen! Och som du kan snurra medan du trycker in!
Du kan göra med det tunna trädgårdstråden som du tvinnar 2-3 styck!

http://www.evh.se/kop.asp?art=7146

En FK 1,5 mm2 går bra med.
 
Det var en tunn ståltråd jag provade, inte najtråd el dyl, så jag tycker det borde ha funkat. Sedan provade jag även den trädgårdstråd jag har, men kanske en tjockare variant än tipset vilken gick lite längre. Läckaget tycks iaf ha minskat nu. Tack för tipset!
 
Bara en notis... jag hade liknande problem med mitt Husqvaranskåp och jag petade i avrinningen inifrån kylskåpet. Körde ner en FK 1.5 mm2 så långt det gick, men det hjälpte inte. Till slut drog jag fram kylskåpet och då visade sig att i slutet på avrinningsslangen satt en 90 graders vinkel där massa skit hade beckat igen utloppet. Ganska kasst faktiskt, men nu vet jag. Alltså, kolla om det sitter nåt i slutet på röret på baksidan som kan ha tätat igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.