Vi köpte ett hus för ca 3 år sedan med en insiktskyddad tomt. Det var av stor vikt för oss och vi frågade mäklaren upprepade gånger om något var planerat att byggas i området. Men fick till svar att inget sådant fanns. Efter ca 6 månader började grannen till bår stora förvåning bygga en tillbyggnad med stora fönster utmot vår trädgård vilket innebar att vi fick insyn över hela trädgården, vardagsrum och sovrum. Mindre trevligt:( Vi har nu fått plantera träd, av modellen större, för att försöka lindra insynen. Min fråga är om detta borde framgått vid köpet att den tidigare ägaren känt till planerna (finns bygglov godkända av säljaren hos komunen) och då också informerat oss om utbyggnaden? Borde mäklaren tagit reda på det eller ligger det ansvaret på oss som köpare?Tacksam för svar!

I första hand så ligger ansvaret för sådana kontroller på dig som köpare.

Nu hade ni ju specifikt frågat mäklaren om byggplaner, om mäklaren verkligen då uttryckt sig att inget är planerat så kanske det går att få mäklaren prickad, om ni anmäler till fastighetsmäklarnämnden.

Det låter väldigt märkligt att mäklaren skulle ha uttryckt sig så kategoriskt, efterssom det är en fråga som han med stor säkerhet inte hade något svar på.

Varför ringde ni inte till kommunen och frågade om det var viktigt för er?.....är det mer saker som var viktigt för er som ni inte heller har kollat så läs på ang dolda fel innan ni tänker tanken på det......

Spontant, så tycker jag att ni har i alla fall någon form av case om det som grnnen byggt strider mot detaljplanen på något sätt eller krävt granngodkännande (för nära tomtgräns, för stort, för högt etc). Om inte så tror jag inte att ni kan tycka något alls, för då hade ju grannen kunnat få sitt bygglov när som helst efter att ni hade köpt också.

Enk: förmodligen därför att de tillhör de som faktiskt har lite förtroende för mänskligheten fortfarande och därmed tror att om man ställer en enkel fråga och får ett rakt svar så ska man kunna lite på det. Det finns faktiskt sådana som är så fortfarande. Jag själv är inte sådan, utan vill alltid dubbelkolla allt som är viktigt för mig, min man däremot tillhör den tidigare kategorin - och ärligt, jag tycker att det är lite charmigt med människor som har förtroende för andra och inte är bittra som du och jag. ;)

Haha...jag är inte bitter...:)...men en riktigt tråkig realist.....men så slipper jag också lägga energi på skitsaker.... ;)

Har ett liknande ärende just nu fast i vårt fall medger inte detaljplanen det mäklaren sa. Kort kan man beskriva så här:
ja, mäklaren har gjort fel eftersom om mäklaren klart säger nåt så faller undersökningsplikten bort (om mäklaren nu då inte sagt "jag tror" eller annat luddigt). Men, detta räknas som en sak som är väldigt enkel att kolla upp själv (till skillnad från t ex om en kakelugn går att elda i). Så därför kan det vara svårt att få igenom ärendet. Dessutom kan mäklaren hävda att uppgiften kommer från säljaren (om så är fallet) och då faller mäklarens plikt att kolla upp fakta bort och det är säljaren du ska vända dig till. Allt detta ska göras inom skälig tid efter att man upptäckt felet och många mäklare "håller" lite på svaret (att de fått uppgiften av säljaren) för att skydda säljaren och sen hävdar säljaren att klagomålet inte kom inom skälig tid.
(uppgifter från villaägarnas jurist)

Men vi kommer göra ett första försök att reklamera köpet.

Enk Projektet skrev:
Haha...jag är inte bitter...:)...men en riktigt tråkig realist.....men så slipper jag också lägga energi på skitsaker.... ;)
Hehe, jag får väl tala för mig själv då... :)

MVG!!!?
B
Mb
Mm fr

Tnawa-A-hu
G2sa

Någon som låter sina barn skriva här?

Rebeckaf skrev:
Någon som låter sina barn skriva här?
Det är skånska :)

• Gilla
dosken och 1 till
  • Laddar…
Har ni kontrollerat om grannen har bygglov för utbyggnaden?

Om bygglovet är planenligt så hörs inte grannarna. Så grannen kan ha fått bygglov efter ni flyttat in. Det kanske inte är så bra för grannsämjan att inte förankra förändringen men är det planenligt så är det helt enligt lagen...

Det framgår ju i första inlägget att grannen har bygglov som godkänts av säljaren. Dvs lovet godkändes innan TS ägde fastigheten.

Ok läste slarvigt. Då är det ju upp till hur mäklaren har svarat.

Har han sagt "inte vad jag vet" och inte har frågat säljaren så är det ju inte mkt att göra. Bygglov på grannfastighet är inget mäklaren måste hålla reda på. Är det så viktigt måste man kolla upp det själv...

Köparens undersökningsplikt är ju mycket mer långtgående än vad många tror...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.