mlkjhr skrev:
Låt korken vara om det funkar med den, det vill säga om det inte har lossnat hela bitar så att du har kontakt metall mot metall.
Det har inte lossnat bitar, men på sidorna börjar det minska. Problemet är mer att bladet "vandrar" upp mot 1-1.5mm sidledes (fram till bak) när man snurrar hjulen. Och det har blivit en fördjupning på korken då jag tror de bara kört 12mm band, så det kan tydligen bli problem enligt tidigare kommentarer att köra bredare blad.
 
jackt skrev:
Det har inte lossnat bitar, men på sidorna börjar det minska. Problemet är mer att bladet "vandrar" upp mot 1-1.5mm sidledes (fram till bak) när man snurrar hjulen. Och det har blivit en fördjupning på korken då jag tror de bara kört 12mm band, så det kan tydligen bli problem enligt tidigare kommentarer att köra bredare blad.
Byt till gummi så blir det ordning på bladen o hela sågen
 
Hallå Jackt

Du har inget att förlora på att behålla korken ta grovt 40-60,slip-papper limma fast det på en konkav träbit slipa på korken tills du blir nöjd. Funkar det så är det bara att köra. Blir det inta bra så är det bara att byta. Så hade jag i alla fall gjort. Det kostar bara din tid

Pär
 
pär h skrev:
Hallå Jackt

Du har inget att förlora på att behålla korken ta grovt 40-60,slip-papper limma fast det på en konkav träbit slipa på korken tills du blir nöjd. Funkar det så är det bara att köra. Blir det inta bra så är det bara att byta. Så hade jag i alla fall gjort. Det kostar bara din tid

Pär
Ok! Testar å ser vad som händer..
 
mattiasp skrev:
Det finns en massa gadgets för att mäta bandspänningen på blad, men det finns även ett billigare sätt om du har ett digitalt skjutmått. Man tar ett digitalt skjutmått och sätter fast det med klämmor på ett sträckt, men inte spänt sågblad. Skutmåttet ställs in på 150 mm och nollställs efter att man har spänt fast det. Sedan börjar man spänna bladet med sågens spänningsanordning. Man läser av spänningen i det bifogade diagrammet. Bladets geometri har ingen betydelse för spänningen. Amerikanerna brukar ange spänningen i psi, men det finns även MPa (= N/mm^2) i diagrammet.
Testade att spänna bladet med skjutmåttet och fick lite olika resultat, men 0.05 var inga problem. Upp till 0.07 gick att få, kanske lite till. Men det kändes lite som det beroende på hur man började spänna. Men när det var 0.05-0.06 så var bandet mycket spänt. På en "öppen" sträcka på ca 70-80cm gick det att trycka lite så det flyttade sig kanske 5mm..

Men läser man olika sidor från Amerika så tycker de att man skall kunna få upp den till 0.1 och lite till, men det känns väldigt mycket åtminstonde för mitt blad/såg.. :confused:
 
Lånar tråden Tack

Finns det någon som vill förklara hur man går tillväga med mätning med indikatorklocka, verkar som det blir en hävstång med detta system,man är ju nästan nollställd på Engelska bifogar en länk på detta
http://woodgears.ca/bandsaw/index.html

tension_sm.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Elkludde skrev:
Lånar tråden Tack

Finns det någon som vill förklara hur man går tillväga med mätning med indikatorklocka, verkar som det blir en hävstång med detta system,man är ju nästan nollställd på Engelska bifogar en länk på detta
[länk]

[bild]
Fysikkunskaperna är väl inte alltid up to date... efter att ha läst så menar jag att han gör denna jig för att slippa plocka bort hållare etc om de är i vägen för skjutmått (150mm + ?). Iom att indikatorn sitter en bit ifrån bladet så blir det en förstoring av bladförlängningen som han tar hänsyn genom att dividera utslaget på indikatorn med 2,9. Jiggen är ju rätt smart och han veriferade den på ett par andra sätt. Den måste nog testas :)
 
En liten uppdatering;

Slipade korken med 40korns papper, övre hjulet var rätt ojämnt men efter en liten stund började en trevlig "kulle" komma fram. Det övre hjulet har nog kork kvar till en "slipning" till.
Det undre hjulet var jämnare, men mycket mindre kork på det, slipade lite lätt bara för att få en liten "kulle" på mitten..
Hade tagit bort sågbandet när jag skulle slipa, så jag tänkte att man kan ju starta upp motorn så det undre hjulet får lite snurr när jag slipade, men tyckte att det kändes som att hjulet snurrade åt fel håll. Testade igen och visst var det så! Tydligen stämde inte kopplingen i 3-fas handsken med mitt elsystem, så det var bara att byta plats på två av faserna och testa igen. Då snurrade det åt rätt håll.. Kände mig lite dum som inte märkt det tidigare när man provstartat.. (Men till mitt försvar är ju hjulen täckta så det är svårt att se.)
Dock ska man tillägga att det gick ju klart lättare att såga. :D
Hade bara testat en lite bit för att se allt funkade men tyckte att det var ett väldigt slött blad som satt i, nu funkade samma blad klart mycket bättre.. :)

Finns dock en liten, liten obalans i det övre hjulet. Tänker nog skruva loss det, kontrollera, göra rent och sedan fylla på med nytt fett..
Skall smörja resten av lagren då det finns lite gnissel när man kör.
 
jackt skrev:
Tydligen stämde inte kopplingen i 3-fas handsken med mitt elsystem, så det var bara att byta plats på två av faserna och testa igen. Då snurrade det åt rätt håll.. Kände mig lite dum som inte märkt det tidigare när man provstartat..
Det är faktiskt väldigt svårt att se. Det verkar hemma hos mig som om alla maskiner på trefas går åt fel håll. Så när jag köpte bandsågen tittade jag för att se om det var så för de med. Startade och stoppade men kunde inte komma fram till vilket. Fick provsåga, vilket gick ok. Fick till slut använda den provsågade biten för att känna vart bandet gick genom att se om den lyftes uppåt eller nedåt.

Sitter ditt blad kvar stabilt nu?

--- Mats ---

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Det är faktiskt väldigt svårt att se. Det verkar hemma hos mig som om alla maskiner på trefas går åt fel håll. Så när jag köpte bandsågen tittade jag för att se om det var så för de med. Startade och stoppade men kunde inte komma fram till vilket. Fick provsåga, vilket gick ok. Fick till slut använda den provsågade biten för att känna vart bandet gick genom att se om den lyftes uppåt eller nedåt.

Sitter ditt blad kvar stabilt nu?

--- Mats ---
:)
Bra att veta jag inte var ensam..

Nu ligger bandet i stort sett i mitten av hjulet, och det ligger still där.
Har en liten drift i på någon tiondels mm men den beror nog på hjulet..
 
Nu skall det bli intressant att få höra hur den är att såga med. Skall det bli faner eller figursågning eller dimensionering av byggvirke?

Ett tips om man inte vet om maskinen går åt rätt håll är att titta efter hur den rör sig när man har brutit strömmen och maskinen håller på att stanna. Om man inte ser någon annan del, tex på vissa kompressorer, kan man titta på motorns fläkthjul
 
Kan det vara något som helst problem att se vilket håll ett hjul snurrar eller hue en sågklinga roterar?
 
mattiasp skrev:
Nu skall det bli intressant att få höra hur den är att såga med. Skall det bli faner eller figursågning eller dimensionering av byggvirke?
Nu är inte jag ens en novis, är en ren nybörjare när det gäller bandsågar. Sågade för första ggr för några veckor sedan, så det är svårt att veta vad som är bra och dåligt..
Har provsågat några bitar, tror det är furu, så rätt mjukt alltså. Ritade ett rakt streck och testade såga på frihand efter det, funkade mycket bra tycker jag, tycker inte det var allt för mycket avdrift. Är nog lätt att justera med ett parallelanslag senare..
Mätte upp max såghöjd till ca 22,5cm. Testade att såga en 15cm hög planka, inte fanertunt, utan ca 5-6mm tjockt på frihand utan att den protesterade.
Testade även att såga en cirkel och det funkade också. Alla tester med 12mm bladet. Skall testa 6mm senare och borde få 1" bladet i veckan. Återkommer om det..

Det som jag däremot märkte väldigt fort att man verkligen saknade ett spånsug-uttag... Hela garaget var fyllt med fint trädamm och maskinen täckt av trä.. Så det första som måste fixas är ett uttag. Testade att hålla slangen precis under bordet när jag körde och då försvann väldigt mycket så det borde funka. (Man kan se på den första bilden en liten utskärning i övre hörnet, där borde man kunna ha den.) Ska bara lösa fastsättningen, kanske hitta någon som kan rulla lite plåt och bocka den lite och sedan kan jag popnita fast den på det undre hjulskyddet.

Kommer använda den till allt tror jag, har några tankar om projekt som har kurvor och andra saker som jag inte kan göra på justersågen.
 
Mats Bengtsson skrev:
19 mm är 3/4 tum, tar inte mycket till kurvor, och om du klarar hel tum är det bättre. Enda sättet att veta är att hitta en manual, eller en anvisning på sågen. Jag hade chansat på 1 tum bara för att det är så fantastiskt om man kan ha en tum, men varit beredd på att kanske få ge upp när jag spänner det.
Fick hem 1" (25mm) bladet idag, efter att posten skickat det runt jorden några varv kändes det som.
Måste verkligen börja att säga att det var BRETT! :D
När jag skulle sätta dit bandet märkte man att det är mycket större än 12mm som jag körde tidigare. Det var lite trixigt att få det på plats, det är ju inte så medgörligt som de smalare.. Men efter lite pyssel satt det på plats i alla fall. Spännde bladet och test startade. Märkte att man låg på max med vad maskinen klarade av, det är inte mycket till spelrum för bandet. Tyckte det gick lite trögare att snurra runt hjulen för hand och sågen slutade snurra bra mycket fortare än med de smalare banden, så det känndes som något var fel. Det lät mer en normalt. Försökte se om bandet låg emot något och märkte att det troligen inte körts med denna bredd tidigare då bandet hade kilat in sig i träbiten som bandet går igenom i bordet, tog bort träbitarna och hjulen snurrade runt som om det satt ett normalt band..
Gjorde några test sågningar med bandet och det gick mycket bra. Nu märktes också att något annat än träklossarna i mothållen skulle vara bra att ha. Är ju inte alls van att köra bandsågar, men kunde nog ändå förstå att 25mm är mycket även för denna såg, man orkade inte, för hand, dra bladspänningen riktigt, fanns lite tendenser att bandet "skakade" när man sågade, det sågade bredare än bladets tjocklek kan man säga. Ska testa att dra lite mer och sedan se om jag får dit mothållen bättre så kanske allt blir perfekt.
Så detta inledande test får ses som positivt, sågen klarar 25mm! (Dock tror jag 19mm är mer en praktisk max bredd).
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1345665608.079129.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett tips för att få bandet att hålla sig i schack på det ena hjulet när du lägger på det på det ändra är att använda små limklämmor. Alltså sådana där fjädrande "nypor", inte tvingar.
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.