Skjuter man fast folien med häftpicka eller hur gör man?
//
M
 
Det gjorde jag ialla fall :)
 
Tejpa skarvarna ?
 
Nja enligt annan tråd i ämnet verkade åtminstone majoriteten tycka det var onödligt. Jag har inte gjort det heller.
 
Om man använder folie så ska det tejpas om man ska vara noga. Tejp alltså över häftraderna och folieskarvar.

Dosken: tja, var nog ganska litet material det där...kanske max 10 ulika som tyckte om saken.....skulle inte lagt ngn större vikt på just sådan statistik.

Klart det spelar ju in var bastun skall byggas, är det en utomhusgrej som er frittstående så kan man droppa det men inne i et hus skulle jag tejpa.

MVH
Sakke
 
kom på en sak till. Jag har ju plåtreglar i bastun...hur gör jag då för att få fast folien innan jag sen ska skruva osb och sen läkt o panel...????
tacksam för hjälp
/
M
 
OSB?? varför ska du ha det?? om du nu ska ha OSB skivor i väggarna så ska du först skruva de i plåtreglarna och sedan foliera, därefter spikläkt och panel. Hela(eller en stor del av) vitsen med folie är ju att hindra fukt från att tränga inn i konstruktion. Har du en skiva i organisk material innerst med ångtät skikt utanför så får du garanterat problem.

Altså: plåtreglar - OSB - folie - spikläkt 20 x 48mm(20mm luftspalt) och panel.

På detta sätt säkrar du att luft sirculerar bakom panelen och den håller sig torr oavsett hur mycket vatten man använder vid badning. kom i håg att lägga spikläkten så att spalten fortsätter oavbrutet under takpannel (altså inga läkt helt ut i hörnen), samt att du lämnar 10-15mm öppning mellan vägg och takpanel (skugglist för att dölja spalten)

Här är en bra video på hur man gör det. Den är på finska, men skruva av ljuden, videon är bra nog utan ljud.
http://www.youtube.com/watch?v=xbsveZnI3Xc

MVH
Sakke
 
drsakke skrev:
Om man använder folie så ska det tejpas om man ska vara noga. Tejp alltså över häftraderna och folieskarvar.

Dosken: tja, var nog ganska litet material det där...kanske max 10 ulika som tyckte om saken.....skulle inte lagt ngn större vikt på just sådan statistik.

Klart det spelar ju in var bastun skall byggas, är det en utomhusgrej som er frittstående så kan man droppa det men inne i et hus skulle jag tejpa.

MVH
Sakke
Iofs, och borde förtydligat att i mitt fall rör det sig om en bastu i frigga.
 
himla bra instruktion:). Visst sätter man innertaket först?Hur långt kan man ha mellan läkten som man
skjuter panelen i?
//
M
 
Visst är den det :), ja taket först(och som vist i videon hyvla bort "han-sponten" på översta väggpanelraden. Jag skulle ha använt standardavstånd cc 60cm. OBS!!! kom ihåg fästen för lavar och ugn (dessa skruvas i reglarna så att lave eller ugnen inte faller ned.)

MVH
Sakke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.