Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mabcus skrev:
Theon har rättt i att Husqvarna Automower är inte dyr... jag är beredd att erkänna det.. han skrev: För att citera ett annat forum (nämnes ej)

"En AM kostar mycket pengar men den är inte dyr. Det som är dyrt är det som inte är värt pengarna."
Det är väl ganska klart att den är dyr, ingen kan väl påstå att 18000 kronor inte är rätt så mycket pengar men jag håller med om att den självklart kan vara värd varenda krona för den som har behovet av en sådan avancerad maskin, liksom en billigare maskin är värd sina pengar för dem som klarar sig med lite enklare funktionalitet. Det är vad jag skrivit hela tiden och det står jag för så kan vi inte försöka bli lite överns nu om att vi har olika behov och plånbok ;).
 
  • Gilla
fludde och 1 till
  • Laddar…
MBygga skrev:
Att klipparen hamnar utanför arbetsområdet vid klippning kan ha med att man har ett "hårt" hinder (buske, träd etc.) för nära begränsningsslingan. Stöter LD emot ett hinder så backar den ju en viss sträcka (30-50 cm och vrider sig 150-160 grader. Stöter den då mot ett hindret som ligger för nära slingan någonstans i korridoren mellan hinder och slingan kan det hända att den antingen backar eller vrider sig ur arbetsområdet, och därmed stannar den. Det finns ju en anledning till att korridormåtten finns i manualen. Om man har ett hinder så nära bör man lägga slinga runt det (göra n ö alltså) och därmed löser man problemet eftersom LD då bara vrider sig lite och därmed inte kommer utanför. Vet ju inte om detta är ett sådant fall du och kanske även Kalle LKPG har men tyckte det var värt att nämna.
Det andra fallet är som du nämner om man har lagt slingan för nära något hårt hinder utanför den (mur, staket, etc). När LD går för att ladda och försöker haka på slingan brukar den gå gaska långt över slingan, slår den då i något backar den och försöker igen längre åt höger har jag erfarit, dvs den kommer ännu mer tvärs mot slingan och stöter förstås då i hindret ännu lättare. Efter några försök gör den antingen en piruett och lyckas då ofta då haka på slingan i en flackare vinkel eller så ger den upp och ställer sig utanför arbetsområdet. Även detta går ju att åtgärda genom att följa avståndsrekommendationerna.

Slutligen är LD liksom samtliga övriga farikat känsliga för lutning utefter begränsningsslingan, t.ex. rekommenderar HQ inte mer än 10% lutning vid begränsningskabeln jämfört med 35% mitt på klippytorna, så det kan också vara ett skäl att klipparen åker utanför området vid hemgång, särskilt om det lutar ut från arbetsområdet.
Det här med att samtliga märken är lika känsliga vet jag inte om det stämmer. har inte det diskuterats tidigare i denna tråd, att worx inte känner av slingan lika ofta som tex Automwern? har också för mig att jag i denna tråd läst att worx har endast slingsensor fram, medans Husqvarna har både fram och bak? kanske man skulle satsat på dubbla slingsensorer istället för den meningslösa regnsensorn! har inte kollat om detta stämmer i verkligheten men har som sagt för mig att det diskuterats i denna tråd tidigare.
 
MBygga skrev:
Hjulen skall bara glappa några mm som mest, är det mer bör du kunna dra åt insexskruven mer. Du bör också lägga på Locktite på skruvarna för att undvika att de går upp igen.
Det andra problemet verkar kunna bero på två saker, antingen att du har överskjutande slingkabel upplindad i närheten av laddstationen (gäller tydligen även laddarkabeln) eller så har du ett fel i laddarens kretskort, ring supporten så skickar de ett nytt eller så får du skicka in laddaren.
Du menar att upplindad laddkabel i närheten av laddstationen också kan påverka?
 
Redigerat:
peternicklas
Kanstrup skrev:
Du menar att upplindad laddkabel i närheten av huset också kan påverka?
Ja det kan påverka. Har du kabel över som du vill spara så lägg en slinga rakt ut på gräsmattan och märla de båda trådarna ihop, på samma sätt som du går till och från en ö. Alltid bra med extra kabel om man behöver skarva om eller ändra slingan. Har lagt 4 st. på min gräsmatta.
 
peternicklas skrev:
Ja det kan påverka. Har du kabel över som du vill spara så lägg en slinga rakt ut på gräsmattan och märla de båda trådarna ihop, på samma sätt som du går till och från en ö. Alltid bra med extra kabel om man behöver skarva om eller ändra slingan. Har lagt 4 st. på min gräsmatta.
Jag tror Kanstrup frågade om upplindad laddarkabel och egentligen har jag inget belägg eller egen erfarenhet av att det skulle kunna påverka utan det har jag läst att antingen du eller om det var falmark har fått information om från supporten att det kan påverka om denna "rulle" ligger för nära laddaren. Det låter lite överkänsligt men det kanske är sant.
 
Mabcus skrev:
Det här med att samtliga märken är lika känsliga vet jag inte om det stämmer. har inte det diskuterats tidigare i denna tråd, att worx inte känner av slingan lika ofta som tex Automwern? har också för mig att jag i denna tråd läst att worx har endast slingsensor fram, medans Husqvarna har både fram och bak? kanske man skulle satsat på dubbla slingsensorer istället för den meningslösa regnsensorn! har inte kollat om detta stämmer i verkligheten men har som sagt för mig att det diskuterats i denna tråd tidigare.
Om det stämmer vet ju inte jag heller men klart är att alla fabrikat inklusive HQ skriver att begränsningslinan inte skall läggas tvärs en lutning över runt 10%, så någon sanning finns det nog i det. Själv har jag min slinga tvärs i en nära 30%-ig lutning under en kort bit för att det är svårt att undvika. Efter lite laborerande fungerar det bra nu men det beror på att lutningen är inåt arbetsområdet så de gånger vilket inte är så ofta så börjar den helt enkelt om och hakar på linan lite tidigare igen och då brukar den lyckas vid andra försöket. Verkar t.o.m. som den känner av slingan lite noggrannare andra gången men det kan vara inbillning.
 
MBygga skrev:
Jag tror Kanstrup frågade om upplindad laddarkabel och egentligen har jag inget belägg eller egen erfarenhet av att det skulle kunna påverka utan det har jag läst att antingen du eller om det var falmark har fått information om från supporten att det kan påverka om denna "rulle" ligger för nära laddaren. Det låter lite överkänsligt men det kanske är sant.
Ja precis. Laddkabel jag tänker på. Har upplevt vid ett par tillfällen att min gått utanför arbetsområde bakom stationen. Jag har laddkabel liggande i en rulle vid stationen men har inte trott att detta kunde påverka.
Flyttat sladden helt enkelt. (har bara varit lite lat)
 
peternicklas
Kanstrup skrev:
Ja precis. Laddkabel jag tänker på. Har upplevt vid ett par tillfällen att min gått utanför arbetsområde bakom stationen. Jag har laddkabel liggande i en rulle vid stationen men har inte trott att detta kunde påverka.
Flyttat sladden helt enkelt. (har bara varit lite lat)
Missade att det rörde laddkablen, sorry. Men det stämmer även här, ingen rulle intill laddstationen. Kanske dock inte så lämpligt att lägga den ut i gräsmattan.
 
peternicklas
Är det någon som har tänkt ideen att styra Landroiden manuellt med eller utan kabel??
Kunde vara en bra lösning tilldess att Landroid själv utrustas med att klippa över kablen vid hemgång.
 
peternicklas
bjorn_j73 skrev:
Hej,
Lång tråd detta, hoppas min fråga passar.
Finns det reservdelar till Landroid att tillgå, även icke "standard"? Jag skulle behöva däck med mer grepp, speciellt i blött gräs, vet någon om det finns tuning-kit att köpa. Kanske utomlands?
Knivar köper du bl.a. på Jula och COOP. Övriga saker blir via supporten 0451-381980.
Skruvar har de ännu inte börjat att sälja men det kommer nog snart.
 
Är den någon som tagit tid på hur lång tid det tar för den att åka hela slingan tillbaks till laddaren ? Min tar 16min på sig :x ... ca 250m slingtråd
 
Redigerat:
6
M@ZE skrev:
Är den någon som tagit tid på hur lång tid det tar för den att åka hela slingan tillbaks till laddaren ? Min tar 16min på sig :x
Beror väl på slingans längd? ;-)
 
matte75 skrev:
Beror väl på slingans längd? ;-)
Ja självklart :) glömde skriva längd på slingan. Rätt lång tid, synd att dom inte har guidekabel.
 
peternicklas
M@ZE skrev:
Är den någon som tagit tid på hur lång tid det tar för den att åka hela slingan tillbaks till laddaren ? Min tar 16min på sig :x ... ca 250m slingtråd
Med en slinga på 250 m, 0,3 m/s. är väl inte så illa.
 
peternicklas skrev:
Med en slinga på 250 m, 0,3 m/s. är väl inte så illa.
Det känns som en oändlighet när man väl sitter där och tittar :) .. är Guidekabel något som HQ har patent på ? annars är det nog något som lär komma i kommande modeller (om man får hoppas)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.