Låset i en innerdörr satt löst och jag tog bort låset för att se hur det såg ut innanför. Träet var smuligt.
Jag har tagit bort en hel del smulträ. Min fråga är vilken typ av röta som har drabbat dörren och om den sprider sig om jag inte tar bort allt fulträ?
Kära hälsningar
Vringhed
 
Trä rötar bara om det är fuktigt, så fundera över varför/hur dörren blivit utsatt för väta. Lite konstigt om det är en innerdörr som alltid varit innerdörr. Dessutom rötar det bara vid långvarig fuktighet som inte hinner torka ut, enstaka nedblötningar ger inte ruttet trä.

Likaså behöver de flesta skadeinsekter fuktigt trä för att trivas, ytterst få gör skador på torrt trä.

Om det är någon gammal dörr som återanvänds från annan plats kan ju skadan vara gammal. Röta sprider sig inte om inte fukten får återkomma. Men du bör ju försöka byta ut allt skadat trä, om inte annat för att ditt lås ska sitta fast.
 
Är det stor temperaturskillnad mellan ena och andra sidan av dörren så skulle du ju teoretiskt ha kunnat fått kondens i låset, speciellt p g a att där finns metall också. Luften med högre temperatur kan bära mera fukt som sedan kondenserar i när luften kyls av.
 
Tack för svaren.
 
Är det möjligen så att det är fråga om en innerdörr till en ytterdörr/dubbeldörr? Förr så hade man ju två dörrar till ytterdörr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.