Vi ska göra ny altan på södersidan av huset. Huset är ca 12 meter långt och ca 4 meter från västra hörnet finns en flitigt använd altandörr. Vi kommer göra en stenlagd altan och den kommer vara i samma nivå som omkringliggande gräsmatta. Vi har tänkt vind/insynsskydd på västra och östra sidan och öppet åt söder. Nu till frågan, hur stor skulle ni gjort altanen?

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Jag skulle för det första göra den i lite olika djup, det ser mycket trevligare ut än en som är lika bred hela vägen. Fundera på vad ni vill ha på altanen. En större altangrupp (bord + soffor eller bord plus upp till 10-12 stolar tex?), kanske ett par solstolar, grillplats. Har man små barn är det inte så dumt att kunna ställa en liten pool på altanen, blir inte smuts i vattnet då, en rejäl yta att leka ute med "inneleksaker" är inte heller dumt, våra barn älskade att sätta upp Briojärnvägen ute när de var små tex.

När man sedan möblerar det så ger det sig nästan själv hur lång altanen behöver vara och vilka bredder man ska ha. Det är en smaksak om man väljer 90-gradervinklar där man byter bredd eller om man gör 45-gradersvinkel.
 
Tack för kloka synpunkter! Vi hade funderat på att "skära av" en hörna, men vi kanske ska variera bredden mer än så. Om det är fint väder i kväll ska vi nog ta och provmöblera. Jag tänker att eftersom altanen kommer hamna i markplan så gör det inget om man inte får plats på den när man är riktigt många, då är det bara att fortsätta ut på gräsmattan. Men samtidigt ska det bara vara vid yttersta nödfall det behövs.
 
Vi har 13 x 6 meter altan med rundade hörn. Den blir jävligt stor. Fördelen med att ha allt i samma plan är att det blir en sjukt bra lekyta där ungarna kan cykla och leka. Nackdelen är att den blir inte speciellt mysig. Mycket oanvänt utrymme (om man inte cyklar eller spelar fotboll :)). Det finns säkert lösningar på sådant också iofs.
 
Funderingen just nu är att göra en altan längs hela husets längd, ca 5 meter djup och så snedda av ena hörnet. Och så ställa den fula blå poolen i ena änden och använda andra änden som altan. Vad tror ni om det? Det blir ca 6x5 meter altan minus hörnet.


Skiss altan.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi byggde vår altan i två etage (ett övre för mat & lounge, ett undre för sol & grill). Måtten är 7x4m i vårt "stora" etage samt ytterligare 2x6 ett trappsteg ned och lite förskjutet i förhållande till det större etaget.

Nu i efterhand så skulle jag gärna byggt vår någon meter bredare (här satte dock huset begränsningarna). Det nedre etaget hade jag föredragit om det hade varit någon meter djupare (3x6) men då slog snålheten till..

Ta inte i för smått när ni planerar, en matgrupp för fyra pers tar lätt upp 8kvm yta och vill man ha det lite luftigare bör du tänka 10kvm. Vill man sedan kunna sitta 6-8 pers så får man raskt öka på ytan...
 
Ska ta och ställa ut allt där vi vill ha det i helgen och så måtta efter det och se var vi hamnar. Ska bli spännande!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.