Ta ett hörn i befintlig lokal, bygg upp 2 st väggar. Går ju måla till dom flagnande väggarna med väggfärg och roller, så blir de snyggt.
Å egentligen behöver du bara en utsugsfläkt, ha dörren/öppningen öppen. Har det så på jobbet och det är snickeri. Med dammig miljö utanför.
Regla upp de andra väggarna, och gipsskivor kanske är lämpligt.
Tips att lägga på golvet är 3mm masonitskivor. Som ligger löst och tejpas ihop i skarvarna med silvertejp. Smidigt att byta när dom är nerkladdade med färg.

Torkning: Lösningsmedelbaserad färg torkar relativt snabbt, så har du tid att vänta/bygga 2 avdelningar kanske i boxen, så kan ju grejerna ligga kvar tills de är dammtorra, ca 10-20 min!
 
  • Gilla
justynasvensson
  • Laddar…
Har också funderat på det här med lackbox. En rejäl luftsolfångare skulle verkligen hålla energikostnaderna nere om man vill lackera på vintern samt att man kunde värma på lokalen om man nu vill det. Byggde en solfångare åt en släkting som vi monterade på ett isolerat kallgarage. Blev väldigt lyckat!

Själv tänker jag byta ut en av portarna på mitt dubbelgarage mot en luftsolfångare. Har endast garaget som verkstad så den andra porten känns onödig.
 
  • uploadfromtaptalk1345330670129.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jag jobbar i en lackbox på målar trä saker, de är grymt viktigt med bra sug, och tork.

de är ofta jag får damm på olika saker då, de finns mer skit i luften en vad man tror.
 
En spånsug måste väl ändå funka, trots att den inte är "klassad som gnistsäker"..? Gnistor i spånhanteringen måste väl också vara förödande och något som tillverkarna verkligen vill undvika? Min erfarenhet är att en köksfläkt i alla fall inte duger, det behövs mycket mer effekt än så.
 
J
Jag har nu hunnit läsa på lite (jisses vad svårt det varit att finna bra info kring detta) och tror mig ha förstått följande:

* Sprutboxen i sig bör vara en torrfilterbox med två Andreaefilter (veckade pappersfilter) efter varandra och ett finare filter längst bak (ngn form av syntetfilter).Därefter kommer fläkten. Vart köper man sådana i Lund/Malmöområdet (inom 10 mils radie el. så)? Hur fäster man dem bäst? På en ram av reglar eller vad?

* Jag tänkte bygga en box på ca 4*2,5*3 m och sätta i ena hörnet av min lokal (helt öppen yta på 126m2). Den får tak och tre sidor men blir helt öppen i fronten. Därefter tänkte jag bygga två väggar till som"stänger in" boxen och bildar ett rum på 16-20m2 i ena hörnet av lokalen. Sprutboxen blir alltså inbyggd i detta rum så det får bli ett kombinerat sprut-& torkrum. Utanför blir det snickeri. Mycket spån etc i luften alltså. Funkar det tro?

* Kan man bygga hela alltet av reglar och skivor (typ gips el. plywoodskivor) och bara sätta en vanlig dörr eller skjutdörr i ena väggen. Fabriksbyggda sprutboxar är ju alltid byggda av plåt. Dammar spån, gips etc för mkt el. kan det funka?

* VART KÖPER JAG EN VETTIG FLÄKT??? Detta verkar näst intill omöjligt att hitta verkar det som. Vet inte exakt vad jag söker och har ringt flera företag som inte kunnat hjälpa till då de tydligen inte säljer fläktar som passar till sprutboxar. Vet ni vilka fläktar som gör det? Tips på fläktar (märke och modell) liksom återförsäljare i Malmö/Lund ( inom 10 mils radie eller så) emottages mycket tacksamt.

* Har lite lysrörsarmaturer över som suttit på andra ställen (vanlig belysning med lysrören helt exponerade och en plåtprofil runt om). Kan jag ha dem i boxen och i torkrummet jag bygger eller måste belysningen där vara av speciell sort (typ gassäker el dyl).

OBS! Använder bara vattenbaserade lacker och färger. Vet inte om detta påverkar materialval etc.

Tjoho :wow:. Hoppas äntligen kunna börja mitt bygge i nästa vecka. Håller därför tummarna för många tips innan måndag.

Stort tack till er alla. Ha det gott så länge :)

Tjing
 
de vi har på jobbet suger 5000 m3 per min:) men sen är de ju industri, men ändå så kan vi allt få damm å skit:(
 
J
Vad heter de fläktarna? En något mindre av den modellen vore kanske inte helt fel. Det är ju inte en box för hemmabruk jag ska bygga utan jag behöver verkligen en box som ger proffsresultat, trots snäv nyföretagarbudget :(

Mitt stora problem är följande. Jag behöver lägga klarlack på mina möbler, ibland så mycket som 6-10 lager. Ofta är färgen under lacken vit vilket gör att varje litet dammkorn ser ut som en stor fet svart fläck på den vita och mycket glansiga ytan. När dammpartiklar kommer i färgen är det ingen katastrof för då färgas de ju i samma färg och syns därför inte. Men när damm kommer i lacken, särskilt när "bakgrunden" är vit, då blir det verkligen hemskt och den fina glasaktiga effekten jag är ute efter blir istället en dalmatiner-katastrof. Det är därför det är så vansinnigt noga.

Blir gråtfärdig på detta snart. Att det ska vara så svårt :(

Uppskattar dock all hjälp här. Utan den hade jag drunknat. Nu simmar jag bara på väldigt djupt vatten :)
 
Redigerat:
Det går inte köra med en liten kontainer? Tänker att få får du bra ytor och det brukar ju vara gummipackningar på dörrarna? Rengöra ordentligt och köra luftfuktare för att binda dammet, går ju stänga om sig och mellan gångerna.
 
Kontakta en firma som säljer sprutbås /boxar och säg att du är intresserad. Och kolla upp vad dom använder för delar.
Gejen med att få helt fritt från damm partiklar är att i en sprut box så är det väll två fläktar en som skickar in luft från taket och en som suger i från golvet och så skall det trimmas in så luften förflyttas med en viss hastighet mellan tak och golv. Om man bara har en fläkt som suger så måste den ta luft från någon stans och det blir igenom snickeriet och där är luften full av partiklar. Så du måste ha filter där och i flera steg beroende på vad du har för spånsug eller rättare sagt hur dammigt det är i lokalen. För om du bara använder ett fin filter så kommer det att sättas igen direkt och då funkar inte dit utsug och det betyder lack partiklar hamnar på den lackade ytan. Man vill inte sätta luft tillförseln i lackrummet för på vintern kommer du få sjukligt kallt i rummet. Så ett steg i det hela är att ha bra= så ren luft i snickeriet som möjligt efter som du har en öppen planlösning som bonus är att dina lungor mår bättre i den luften.

Mvh Pär
 
Redigerat:
J
Menar du att 15-20m2 är för litet eller att själva boxen blir för liten? Boxens mått är samma som på den typ av box jag köpt färdig om jag haft råd. Luftfuktare hade varit en bra idé om det inte var trämöbler jag målade. Trä är väldigt fuktkänsligt och tappar gärna formen om luftfuktigheten är för hög. Träet skall ju vara möbeltorrt (fuktighet på cirka 4 - 6%) så de inte vrider sig eller på annat vis ändrar form när de kommer hem till folk.

Hur stor tycker du boxen skall vara för att funka, och hur stort bör rummet runt omkring vara?

Tjing..
 
J
Jag förstår. Men den typ av box du talar om låter mer som en box för billackering. De färdiga boxar jag kikat på för möbellackering har filter och utsug i "bakväggen". Det där med rätt insug av luft och hastighetsrelationen mellan denna och utsugsluften är nog viktigt. Ska försöka ta reda på mer om det. Tack för tipset :)
 
Förklaring på det jag menade; köra luftfuktaren ibland (kanske vid stillestånd) eller första gången för att binda ner dammet, inte när boxen ska användas! :)
 
  • Gilla
justynasvensson
  • Laddar…
Nja luft fuktare tror jag nog inte på är nog mycket bättre att tänka på det som jag skrev för fyra inlägg sedan.

Ja så kan det vara att i större boxar för bilar så är det så. Men det är nog kanske den ultimata lösningen och utan tvekan den dyraste.
Men som jag skrev att ha filter på inluften är nog väldigt smart.
För att komma ifrån det här med gnist säker fläkt. Om man trycker in luften med fläkten i ett tät rum som används som sprutbås och bara har ett filter framför en öppning i väggen ut. Tror ni luften hittar ut med ett bra tryck så färg partiklarna följer luftströmmen om det nu blir en.
Pär
 
Ju större öppningen till sprurboxen är ju mer luft behöver sugas ut och den luft som måste komma in istället för de utsugna behöver i de flesta fall värmas, vilket kan bli dyrt. Står du och sprutar i en öppning som tex är 2 x 2 m behöver utsuget i boxen vara 4 kvm x 0,5 m/s vilket bör bli 2 kbm luft /s eller 7000 kbm/tim Är det 10 minusgrader ute skall den nya luften värmas upp 30 grader vilket behövs 75 kw för att göra. Luftintaget där den värmda luften kommer in bör filtreras och ha en yta, helst dubbel så stor som boxöppningen. Fläkten skall vara av ex-typ (jättedyr) eller en radialfläkt placerad utomhus och med motorn utanför fläktkåpan och fläkthjul av aluminium.
Minskar du öppningen till boxen till 2 kvm halveras allt. Flyttbara sidoväggar som kan minskas då du sprutar mindre grejer gör mycket på sugeffekten. Det är mao öppningen där du står som skall ha ett luftflöde, som kommer bakifrån och håller gaserna ifrån dig, på 0,5 m/s. Själva objektet klarar sig med mindre. Detta är om du vill vara lika skyddad som om du vore anställd på en möbelfabrik men köksfläkt som ger 240 kbm luft/tim duger inte.
 
  • Gilla
justynasvensson
  • Laddar…
J
Supersvar! Tack så jättemycket. Detta är precis det jag behövde veta. Nu gäller det bara att hitta bra fläktar. Jag hade givetvis inte tänkt mig en köksfläkt. Har en budget på 10-20'000 för själva fläktarna. Är jag helt ute och cyklar eller kan man finna ngt som passar för de slantarna. Tips på återförsäljare emottages tacksamt.

Trevlig helg :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.