Hej!

Jag är en medioker hobbysnickare. Håller just nu på att bygga en integrerad bokhylla av 19mm MDF. Jag lät Hornbach såga upp allt efter att ha skissat upp det i SketchUp. Resultatet blir helt ok faktiskt, men jag har ett bryderi. Jag vill ha bort alla sprickor längst ut där hylla möter vertikal MDF. Jag har spacklat där med vanligt snickerispackel (som synes på bilden, precis som med skruvförsänkningarna) men jag ser ju att när jag ruckar lite på hyllorna så spricker det.

bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden blev 90-grader vriden, vet inte hur man ändrar det.


Finns det något elastiskt spackel som gör att det inte blir sprickor eller ska man använda väv eller papper eller något annat?
 
Låter som latexfog skulle lösa dina problem.
 
Om du limmat och skruvat alla delar i varandra hade det nog funkat bra med snickerispackel....
 
Kantband som du lägger på och målar på
 
Tack för svar!

Latexfog hade jag tänkt applicera med fingret längs med hyllan mot vertikalen, men på "framsidan", kan man ha latexfog även där? Hur applicerar man det isf?

Är det 19 mm kantband som gäller då, där man slipar ner kanterna där man klipper bandet?
 
  • Gilla
Emil Boman
  • Laddar…
Hur har du satt ihop bitarna? Lim och skruv eller endast skruv?
 
Endast skruv. Var det dumt?
 
MDF är ett helt fantastiskt skitmaterial.

OM du tvingar fast 2 plankbitar på var sida och borrar och trycker i limplugg och borrar motsvarande hål i den vertikala delen då kan det fungera.

I det läge du är nu skulle jag rekommendera att kasta ut allt för det kommer troligen att fortsätta spricka och satsa på något annat material, t.ex spånskiva, t.ex melaminbelagd som gör målningen enklare.

Tror det var Arge snickarn som också kom underfund med att det går inte skruva i kanten på MDF.

Protte
 
Menar du att hållbarheten inte är tillräcklig eller menar du att det aldrig blir bra estetiskt pga sprickorna?

Kasta ut allt är nog inte aktuellt, då lever jag hellre med de minimala sprickorna som bildas.
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Med en bra hopfogning så håller det. MDF är starkt på 2 ledder, men den 3:e är rent dålig.
Kan trösta dig med att prova att klämma ihop hyllplanet med 2 plankbitar (+tving), skruva ur skruven borra ett 8 mm hål, en skvätt lim i hålet och slå i en limplugg och låt sitta i kläm 20 minuter, ser att du kommer åt på flera ställen.

MDF duger till köksluckor men ska man bygga något 3 dimmensionellt så finns det andra material som är enklare.

Protte
 
Tack för tipset, men ser inte vad jag skulle vinna på att ersätta skruv med limplugg?

Att det inte skulle hålla har jag svårt att se då det bara ska stå lite böcker, sällskapsspel och prydnader där.

Små sprickor längst ut på "framsidan" kan jag nog som sagt leva med om inte något elastiskt spackel funkar.
 
Klart det går att skruva i kanten på mdf. Inga problem alls. Det man ska göra är at borra ett hål där skruven ska vara som är 0,5 mm mindre än skruven.
Har du 3,5mm skruv, så förborrar du med 3mm borr, och försänker. Limma biten som ska skruvas fast, och sen spackla skruven. Blir kanonbra!
Tänk på att inte skuva förnära kanten bara minst 30 mm från kanten. Annars kan det spricka.
 
Tips på hur du löser ditt problem smidigast. Skruva ur skruven, tryck in en flat skruvmejsel i sprickan. Ta trälim och gnid in i sprickan med fingret. Bort med skruvmejseln och sätt en skruvtving till å pressa ihop det.
När det är torrt så borrar du enligt ovan jag skrev.
Och märket efter skruvmejseln spacklar du som vanligt.
 
Tack djang för tipset! :)
 
Ändträt kan du täcka med en snygg list, finns en tråd här någonstans, ev stora skryttråden, där någon gjort en mycket snygg inbyggd bokhylla. I det fallet tror jag att snickaren i princip inte skruvade hyllorna utan hade en vertikal mdf och sedan vertikala mindre stycken som både agerar hyllinnervägg och hyllplanupplägg, dvs det blir 3 skivor i bredd utom kanterna som har 2...
Blev det där begripligt...?
Bild 2 här visar det jag försökte säga... http://www.husohem.se/fixa/gor-det-sjalv/inbyggd-hylla/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.