Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Kalle LKPG skrev:
Onekligen. Fick detta clearat igår från Jula. Detta enligt dem pga att de haft mycket bekymmer med dem och jag haft dem inlämnade men att det fortfarande inte fungerar. Tråkigt men nu ger jag upp med dem.
Jula fick nog lite väl mycket negativ press i samband med HQ affären och försöker nog hålla en god ton gentemot sina kunder.
Om dom nu har haft så mycket problem så kanske det är läge att gå o rota i sopcontainrarna bakom en Jula butik, vem vet, det kanske finns ett gäng bättre begagnade LD där. :) fast troligtvis skickas dom till Hässleholm eller säljs billigt till personalen.
 
  • Gilla
theon och 1 till
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Jula fick nog lite väl mycket negativ press i samband med HQ affären och försöker nog hålla en god ton gentemot sina kunder.
Om dom nu har haft så mycket problem så kanske det är läge att gå o rota i sopcontainrarna bakom en Jula butik, vem vet, det kanske finns ett gäng bättre begagnade LD där. :) fast troligtvis skickas dom till Hässleholm eller säljs billigt till personalen.
Jo du om någon vet
 
Hej,
Lång tråd detta, hoppas min fråga passar.
Finns det reservdelar till Landroid att tillgå, även icke "standard"? Jag skulle behöva däck med mer grepp, speciellt i blött gräs, vet någon om det finns tuning-kit att köpa. Kanske utomlands?
 
bjorn_j73 skrev:
Hej,
Lång tråd detta, hoppas min fråga passar.
Finns det reservdelar till Landroid att tillgå, även icke "standard"? Jag skulle behöva däck med mer grepp, speciellt i blött gräs, vet någon om det finns tuning-kit att köpa. Kanske utomlands?
Jag dubbade mina däck med självgängande skoterdubb. Det blev kanonbra grepp. Se mina tidigare inlägg. Jag funderar på att komplettera med lite vikter framtill så LD inte stegrar och aktiverar lyftgivaren framtill.
 
  • Gilla
Prins Daniel och 1 till
  • Laddar…
falmark skrev:
Jag dubbade mina däck med självgängande skoterdubb. Det blev kanonbra grepp. Se mina tidigare inlägg. Jag funderar på att komplettera med lite vikter framtill så LD inte stegrar och aktiverar lyftgivaren framtill.
Låter som en toppenidé, var får jag tag på dessa?
 
bjorn_j73 skrev:
Låter som en toppenidé, var får jag tag på dessa?
Undrar jag också .. och hur får man dit dom ? :)
 
M@ZE skrev:
Undrar jag också .. och hur får man dit dom ? :)
Verkar vara ett specialverktyg, men de jag hittar är rätt dyra (tycker jag) och man måste köpa 100st.
Var har du köpt dina falmark?
 
bjorn_j73 skrev:
Verkar vara ett specialverktyg, men de jag hittar är rätt dyra (tycker jag) och man måste köpa 100st.
Var har du köpt dina falmark?
Köpt och köpt... Min far hade ett gäng liggande (y)

Det var den här sorten.
http://www.mhrevi.com/nyhet-6.html
7,55 Kr/st (inkl monteringsverktyg). Jag satte väl ungefär 20 st/hjul...

Man måste köra sakta och med ganska bra tryck mot spetsen just när den börjar skära in i däcket. Stadiga händer är bra. Inte bra att montera efter lördagsgroggarna :D
 
Redigerat:
  • Gilla
Wulfram Zneijderhaan och 1 till
  • Laddar…
M@ZE skrev:
Jag har upplevt samma dilemma som du, min stannar också helt plötsligt och tycker att den är utanför arbetsområde. Även när den skall hem och laddas har jag fått problem, men mest för att jag har tajtare från slingan till kan (häck, mur osv). Det har jag blivit tvungen att justera men fick problem med laddaren nu så efter det får vi se. Har heller inte kunnat lita på att den har kunnat köra felfritt utan att man måste känna stressen att gå ut och kolla "vart har den stannat nu nånstans". Och jag har stängt av min nu ett antal gånger när vi varit borta för att jag inte har kunnat lita på att den kan köra felfritt.

Dock blev det betydligt bättre när jag läste tråden om glappet i hjulen, det känndes som om det blev betydligt bättre och rappare när den skall svänga. Skall byta ut kortet i laddaren så får vi se sen.
Att klipparen hamnar utanför arbetsområdet vid klippning kan ha med att man har ett "hårt" hinder (buske, träd etc.) för nära begränsningsslingan. Stöter LD emot ett hinder så backar den ju en viss sträcka (30-50 cm och vrider sig 150-160 grader. Stöter den då mot ett hindret som ligger för nära slingan någonstans i korridoren mellan hinder och slingan kan det hända att den antingen backar eller vrider sig ur arbetsområdet, och därmed stannar den. Det finns ju en anledning till att korridormåtten finns i manualen. Om man har ett hinder så nära bör man lägga slinga runt det (göra n ö alltså) och därmed löser man problemet eftersom LD då bara vrider sig lite och därmed inte kommer utanför. Vet ju inte om detta är ett sådant fall du och kanske även Kalle LKPG har men tyckte det var värt att nämna.
Det andra fallet är som du nämner om man har lagt slingan för nära något hårt hinder utanför den (mur, staket, etc). När LD går för att ladda och försöker haka på slingan brukar den gå gaska långt över slingan, slår den då i något backar den och försöker igen längre åt höger har jag erfarit, dvs den kommer ännu mer tvärs mot slingan och stöter förstås då i hindret ännu lättare. Efter några försök gör den antingen en piruett och lyckas då ofta då haka på slingan i en flackare vinkel eller så ger den upp och ställer sig utanför arbetsområdet. Även detta går ju att åtgärda genom att följa avståndsrekommendationerna.

Slutligen är LD liksom samtliga övriga farikat känsliga för lutning utefter begränsningsslingan, t.ex. rekommenderar HQ inte mer än 10% lutning vid begränsningskabeln jämfört med 35% mitt på klippytorna, så det kan också vara ett skäl att klipparen åker utanför området vid hemgång, särskilt om det lutar ut från arbetsområdet.
 
Då har jag varit hos min vän och kikat på hans AM 230. Kan säga att Landroiden aldrig hade fungerat i den trädgården då den hade mycket sluttningar samt slingan i sluttningarna och det fungerade klanderfritt. Så har man en kuperad tomt så är nog HQ att föredra framför Landroid.

Synd att Bosch inte får ut sin maskin så man kan få lite recensioner till nästa säsong.

/Kalle

Kalle LKPG skrev:
Hej!

Skall hem till en kompis som har mer kuperad/avancerad tomt än mig idag och kika. han har en 7-8år gamma AM som enligt han fungerar mycket bra. Han fick installera vikter i framhjulen vilket tydligen fanns som tillbehör på kuperade tomter. Har som sagt va två maskiner på olika ställen och båda strular och iaf den ena trädgården är inte det minsta komplicerad. Dock lutar den ett par grader där begränsingsslingan ligger och det verkar inte landroiden kalar tyvärr. Att gräset ligger lite kan jag ta. Dock inte att jag måste återställa dem ett par gånger i veckan.

MVH
Kalle
 
  • Gilla
theon och 1 till
  • Laddar…
Kalle LKPG skrev:
Då har jag varit hos min vän och kikat på hans AM 230. Kan säga att Landroiden aldrig hade fungerat i den trädgården då den hade mycket sluttningar samt slingan i sluttningarna och det fungerade klanderfritt. Så har man en kuperad tomt så är nog HQ att föredra framför Landroid.

Synd att Bosch inte får ut sin maskin så man kan få lite recensioner till nästa säsong.

/Kalle
Så är det helt säkert, man får förstås skaffa rätt utrustning till de förhållanden man har. Däremot behöver man ju inte köpa det bästa och dyraste om man inte har så svåra förhållande och därför är det ju bra att billigare alternativ erbjuds på markanden för då kan ju totalt sett fler våga satsa på robotar :). Och ja det det hade ju varit bra att hinna förstå hur svåra förhållanden Indegon klarar för de som går i köptankar och där t.ex. inte LD klarar biffen.
 
  • Gilla
Kalle LKPG
  • Laddar…
MBygga skrev:
Så är det helt säkert, man får förstås skaffa rätt utrustning till de förhållanden man har. Däremot behöver man ju inte köpa det bästa och dyraste om man inte har så svåra förhållande och därför är det ju bra att billigare alternativ erbjuds på markanden för då kan ju totalt sett fler våga satsa på robotar :). Och ja det det hade ju varit bra att hinna förstå hur svåra förhållanden Indegon klarar för de som går i köptankar och där t.ex. inte LD klarar biffen.
Theon har rättt i att Husqvarna Automower är inte dyr... jag är beredd att erkänna det.. han skrev: För att citera ett annat forum (nämnes ej)

"En AM kostar mycket pengar men den är inte dyr. Det som är dyrt är det som inte är värt pengarna."
 
Kalle LKPG skrev:
Kommer i nästa vecka lämna tillbaka mina 2 Landroid då det är för mycket driftstörningar. De går max ett par dagar innan de fastnat el hamnat utanför slingan någonstans. Har lagt slingan enligt manualen och även testat att dra in den betydligt längre. Slutsatsen är att klipparen inte verkar klara att ha slingan i lutning alls för då åker den förr el senare utanför. (fick bekräftat på Jula idag att de haft mycket bekymmer med dessa klippare). Likaså vet jag inte om jag tycker klippresultatet är något vidare då gräset ser mer avslitet än klippt ut samt att det lägger sig ned. Har haft maskinen inne för koll men tyvärr vart det inte bättre. Jag har läst här och testat att flytta ut slingan mer på problemområdena. Dock har det nu nått den gräns då jag lika gärna kan klippa manuellt som att ha en robot som stannar var och varannan dag. Ni som är nöjda har troligtvis gräsmattor som den passar bättre. Dock så skall den enligt manualen med råge klara mina mattor med men det gör den ej.

Jag kommer antingen fortsätta med att klippa manuellt, vänta in och se om Indegon fungerar i praktiken el köpa en HQ AM.

MVH
Kalle
Skulle du kunna ta en bild på stället han hamnar utanför begränsningsslingan. Det hade varit intressant att se hur det ser ut.
Jag har lite problem med att min stannar utanför begränsningsslingan men det är som jag skrivit någonstans i början av tråden för att den kör på ett träd och backar ut över tråden. trädet står ca 70 cm in från tomtgräns, så det är ett rent handhavandefel.
 
MBygga skrev:
Att klipparen hamnar utanför arbetsområdet vid klippning kan ha med att man har ett "hårt" hinder (buske, träd etc.) för nära begränsningsslingan. Stöter LD emot ett hinder så backar den ju en viss sträcka (30-50 cm och vrider sig 150-160 grader. Stöter den då mot ett hindret som ligger för nära slingan någonstans i korridoren mellan hinder och slingan kan det hända att den antingen backar eller vrider sig ur arbetsområdet, och därmed stannar den. Det finns ju en anledning till att korridormåtten finns i manualen. Om man har ett hinder så nära bör man lägga slinga runt det (göra n ö alltså) och därmed löser man problemet eftersom LD då bara vrider sig lite och därmed inte kommer utanför. Vet ju inte om detta är ett sådant fall du och kanske även Kalle LKPG har men tyckte det var värt att nämna.
Det andra fallet är som du nämner om man har lagt slingan för nära något hårt hinder utanför den (mur, staket, etc). När LD går för att ladda och försöker haka på slingan brukar den gå gaska långt över slingan, slår den då i något backar den och försöker igen längre åt höger har jag erfarit, dvs den kommer ännu mer tvärs mot slingan och stöter förstås då i hindret ännu lättare. Efter några försök gör den antingen en piruett och lyckas då ofta då haka på slingan i en flackare vinkel eller så ger den upp och ställer sig utanför arbetsområdet. Även detta går ju att åtgärda genom att följa avståndsrekommendationerna.

Slutligen är LD liksom samtliga övriga farikat känsliga för lutning utefter begränsningsslingan, t.ex. rekommenderar HQ inte mer än 10% lutning vid begränsningskabeln jämfört med 35% mitt på klippytorna, så det kan också vara ett skäl att klipparen åker utanför området vid hemgång, särskilt om det lutar ut från arbetsområdet.
Exakt samma hände för mig, fick ta och flytta några buskar lite. Nu har min gått 3veckor utan ett stopp (y)

Sent from my Transformer Prime TF201 using Byggahus
 
  • Gilla
miniGranis
  • Laddar…
Mabcus skrev:
Theon har rättt i att Husqvarna Automower är inte dyr... jag är beredd att erkänna det.. han skrev: För att citera ett annat forum (nämnes ej)

"En AM kostar mycket pengar men den är inte dyr. Det som är dyrt är det som inte är värt pengarna."
Nej den är inte dyr den är svin dyr:)
 
  • Gilla
Wulfram Zneijderhaan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.