elmont skrev:
Varför fråga om du tycker att svaren är fel??? God praxis är rör/slang, säkerhetsmässigt spelar det mindre roll men är av stor betydelse när det går sönder. Och jag kan garantera att det kommer att gå sönder förr eller senare, då är det så lagom kul att ha ledningarna inspacklade under våtrumsmattan.
Sista biten vid lampan är det väl en bra idé att ha såpass mycket kabel att man kan skruva loss lampan - men när kommer inspacklad plastisolerad kabel gå sönder?

Det har förekommit dåliga batcher av kabel, men generellt sett så verkar plastisolerad kabel hålla i all evighet om den inte utsätts för starkt UV-ljus, stark värme eller på annat sätt riktigt hemska förhållanden.
 
Man har tex ingen aning om hur spacklet eller tätskiket påverkar kabeln, det har hänt mer än en gång att nått "helt ofarligt" förstört plast , och med lagen om all tings djävlighet slår någon snart in en spik för att hänga upp en blomma osv.
 
yxis skrev:
Sista biten vid lampan är det väl en bra idé att ha såpass mycket kabel att man kan skruva loss lampan - men när kommer inspacklad plastisolerad kabel gå sönder?

Det har förekommit dåliga batcher av kabel, men generellt sett så verkar plastisolerad kabel hålla i all evighet om den inte utsätts för starkt UV-ljus, stark värme eller på annat sätt riktigt hemska förhållanden.
Så gjorde jag i köket. Vid eventuell reparation eller byte så drar jag ur lampan och sätter dit en ny. Har tillräckligt med slack på kabeln för att kunna skarva dit en ny. Får se hur länge de håller. Min gissning är att de åtminstone håller tills det är dags att renovera ytskikten i köket, annars får jag byta ut spotten. Med tanke på alla gamla ringledningar och telefonkablar så kan nog kablarna till led överleva ett tag de med. ;)
 
En avgörande fråga är väl om trenden att deluxerenovera stup i kvarten kommer att hålla sig. Om det även i fortsättningen ska renoveras trots att det inte finns ett direkt funktionellt renoverigngsbehov så är det väl bara att passa på att renovera när installationen blir sliten? ;)
 
Å andra sidan är det knappast så stort ingrepp att skruva ner en gipsskiva och lägga dit rör/slang, när man ändå håller på, och då är det framtidsäkert.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Som jag skrev ovan så har jag fått lägga ner planerna på grund av det förändrade kravet på IP-klassning i zon 2. Men i mitt fall hade jag behövt skruva ner allt gips, ta hål i fönsterregeln och riva den underliggande plankväggen, dra slang och bygga upp igen.

Det blir att regla ner taket och sätta downlights och strunta i fönstersmygen.
 
Kan du inte dra i taket och sedan skruva bort en bit gips mellan tak och fönster? Blir ju en väldigt kort bit att ta bort.
Kanske t.o.m. går att fiska. Borra ett hål i övre regeln i fönstret med en lång borr och gör ett doshål högst upp på väggen. Fiska upp en slang från hålet och upp till hålet vid taket och sedan dra i taket.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Kan du inte dra i taket och sedan skruva bort en bit gips mellan tak och fönster? Blir ju en väldigt kort bit att ta bort.
Kanske t.o.m. går att fiska. Borra ett hål i övre regeln i fönstret med en lång borr och gör ett doshål högst upp på väggen. Fiska upp en slang från hålet och upp till hålet vid taket och sedan dra i taket.

//Patrik
Tyvärr sitter gipset dikt an mot plankväggen så det finns inget att "fiska" i. IP44 varianten är för stor och för ljusstark så projektet är nerlagt. Drog slang till fönstersmyg och dörröppning i källaren till spottar. Det går inte att dra ut AMP kontakten i installerad slang. Låsklacken fastnar i vecken på slangen. På de ställen där jag behöver skarva får jag se hur jag löser det. Funderar på fiskögon eller en liten 2-pols wago om den går in på armatursidan. Lämnar 25 cm av originalkabeln vid armaturen och skarvar med FK.
 
fredl skrev:
Tyvärr sitter gipset dikt an mot plankväggen så det finns inget att "fiska" i. IP44 varianten är för stor och för ljusstark så projektet är nerlagt. Drog slang till fönstersmyg och dörröppning i källaren till spottar. Det går inte att dra ut AMP kontakten i installerad slang. Låsklacken fastnar i vecken på slangen. På de ställen där jag behöver skarva får jag se hur jag löser det. Funderar på fiskögon eller en liten 2-pols wago om den går in på armatursidan. Lämnar 25 cm av originalkabeln vid armaturen och skarvar med FK.
Aha, okej.
Egentligen ska man inte klippa kontakten, men för att kunna göra en seriös installation så måste man göra det.

Du får inte använda FK till LED, måste vara RKUB.

//Patrik

Sent from my HTC One X using Byggahus
 
Patrik_Hed skrev:
Du får inte använda FK till LED, måste vara RKUB.
Du är ju elektriker så du har givetvis rätt men vad är det som gör detta?

/Undrande
 
Patrik_N skrev:
Du är ju elektriker så du har givetvis rätt men vad är det som gör detta?

/Undrande
Det finns flera andra som kan förklara det där mycket bättre än mig, men det har med att strömmen leds bättre i RK.
Elektronerna strömmar genom kärnarn på varje kopparkardel och finns det fler så går det bättre. I alla fall enligt Hide-a-lite.
Men en mer praktiskt anledning är att plintar på drivdon är gjord för RK 0.75mm2.

//Patrik

Sent from my HTC One X using Byggahus
 
  • Gilla
Patrik_N
  • Laddar…
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.