Hemma från kursen och den var över förväntan. Förutom styrkechefen på stationen var sotaren som ansvarar för brandskyddskontrollerna med och höll kursen. Fick svar på en hel del frågor som jag haft och sotning av olika typer av pannor, kaminer och spisar gick igenom, inklusive hur man sotar en kakelugn.

Nu ska ansökan och intyg skickas in och verktyg införskaffas.
 
Bra med ett skrå som försvinner :)
Bara kabeltattarna kvar ;)
 
Joukko skrev:
Jag har blivit godkänd att sota själv nu. Jag har mailat och frågat sotarverktyg.se om lite grejor men dem svarar inte.
Så vilka grejor ska jag ha? Får väl köpa på Clas Ohlson. Skorstenen är ett järnrör på 150mm. Hittade dessa på CO [länk] och [länk] Vilken är bäst? Kanske köper denna också på Jula så man får lod och lina billigt. [länk]
Skulle även behöva en ny viska till pannan. Den är fyrkantig med måtten ca 120x65mm. Hur ska jag göra där? Från skorsten in till pannan är "röret" fyrkantigt med måtten 110x170mm och sista biten är ca 95x160. Vad ska jag köra med där?

Jocke
Så vad säger ni? Ska man ha den dyrare och kupade viskan eller den vanliga platta viskan? http://www.clasohlson.com/se/Skorstensviska/Pr302710000
http://www.clasohlson.com/se/Skorstensviska/Pr303826000
 
Enligt Sotarverktyg så passar Linkrejs 150 mm 3 varv 0.10, 0.15 och 0.20 bra för rör. Vad jag kan se har de inte raka krejs för 150 mm rör. Det står inte hur hård krejsen är som Classe säljer.
 
Min kurs gick på 800:- Värt vartenda krona för jag slapp sotaren. Nu är det bara brandsyn som jag inte kommer undan. men okej, de skickar ner en kamera, som jag själv tittar i samtidigt! och åker hem med 800:- i fickan och vi är nöjda båda, mest sotarn!
Vad man lärde sig på kursen? För min del bara att det finns en massa paragrafer samt att det finns många kryphål Sotardistriktet här är infekterat så man gav gärna lite "tips" från grankommunen.

Använder en vanlig kula samt en stor 2 raders krejs. Minns ej men tror det var hos Classe jag köpte.Hålet är rektangulärt så det klämmer ordentligt mot väggen både uppåt och neråt. Men hellre det än att det blir sot kvar. Skorstenen är ordentligt murad och tar inte skada. Värre om man hade för "mager" bruk när man murade. Sotar vara sig det behövs eller ej varje månad när jag eldar. pannan varje vecka lätt och varannan lite nogrannare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.