20 021 läst · 48 svar
20k läst
48 svar
Klippo excellent stendöd? Funkade perfekt sist jag använde den?!
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 063 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 063 inlägg
Ja det gjorde jag med tills jag skaffade en röjsåg där ÅF verkligen insisterade på att jag skulle köra på finsoppa och då konverterade jag helt och insåg att det inte kostar speciellt mycket i absoluta pengar.Bowman skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 419 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 419 inlägg
Gammal tråd men samma problem 2023.
Jag har samma modell, Klippo Excellent S GCV (från 2010). Alltså en Honda GCV-motor. Den började strula vid kallstart för några år sedan. Helt död och sen startar den plötsligt drag 10-20 eller så. Inga problem att återstarta den varm. Problemet kan försvinna några månader för att komma tillbaka. Jag trodde ett tag det var dödmansgreppen så den wire:n har bytts men det var var inte felet.
Meckade med den idag och bytte drivrem och inte ville den starta i höstrusket. Började googla och fick japckpot, det är choke-fel. Mekanismen stänger inte tilluftsspjället helt i förgasaren när man ställer in choke. Lätt att se om man tar bort luftfiltret.
Och mycket riktigt, trycker man upp armen (2) som stänger tilluftsspjället nedströms om en wirekontrollerad arm (1) vid choke-inställning på reglaget så startar den på ett drag:
(Ej foto från min motor utan från en Youtubevideo)
Så vad ska man byta eller justera så att arm 1 lyfter arm 2 lite högre på bilden ovan och tilluftsspjället stänger ordentligt vid choke? Är det ett uppströms wireproblem? Byta hela gasreglaget med wire? Eller ska man göra som i denna video, böja till arm 2? Känns brutalt.
Jag har samma modell, Klippo Excellent S GCV (från 2010). Alltså en Honda GCV-motor. Den började strula vid kallstart för några år sedan. Helt död och sen startar den plötsligt drag 10-20 eller så. Inga problem att återstarta den varm. Problemet kan försvinna några månader för att komma tillbaka. Jag trodde ett tag det var dödmansgreppen så den wire:n har bytts men det var var inte felet.
Meckade med den idag och bytte drivrem och inte ville den starta i höstrusket. Började googla och fick japckpot, det är choke-fel. Mekanismen stänger inte tilluftsspjället helt i förgasaren när man ställer in choke. Lätt att se om man tar bort luftfiltret.
Och mycket riktigt, trycker man upp armen (2) som stänger tilluftsspjället nedströms om en wirekontrollerad arm (1) vid choke-inställning på reglaget så startar den på ett drag:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Ej foto från min motor utan från en Youtubevideo)
Så vad ska man byta eller justera så att arm 1 lyfter arm 2 lite högre på bilden ovan och tilluftsspjället stänger ordentligt vid choke? Är det ett uppströms wireproblem? Byta hela gasreglaget med wire? Eller ska man göra som i denna video, böja till arm 2? Känns brutalt.
Liknande trådar
-
Hur monterar man denna kopplingsspak till klippo excellent s. Vet inte hur fjädrar och ring ska sitta. Hittar ingen sprängskiss på detta.
Trädgård allmänt -
Byta drivrem Klippo Excellent S 2005
Trädgårdsmaskiner -
Klippo Excellent H - orsak till oljeläckage på kamaxel?
Trädgårdsmaskiner -
tätning förfasarkopp Klippo Excellent S 2013 fö
Trädgårdsmaskiner -
Byte lilla drivremmen Klippo Excellent
Trädgårdsmaskiner