Det är ju ränna på betongbilen....kanske få in det genom fönstret direkt?
 
Ja precis...funderade på det men antog att den enbart klarade en viss längd + att den inte går att böja runt hörn.
Finns det inte betongbilar med pump ? så att man slipper extrakostnaden för pumpen ?
Får kolla vidare på de olika bolagen som finns.
Någon som har nått tips om bra "betong" fixare i Uppsala området ?

/P
 
  • Gilla
Hus 2.0
  • Laddar…
Nja...jag tror att en sk rotpumpbil inte blir gratis ändå....ja runt hörn går inte med ränna....det blir till att köra med skottkärra och hälla in genom källarfönstret.
 
roterbilens slisk brukar vara 12 meter med extrabiten, men sen går det väl att bygga en ränna själv sista biten. Råspont går bra att använda + ett gäng lastpallar, som tåler tyngden.
Förr när vi gjöt mycket, kunde det bli några småjobb med kanske 3 kbm betong, och att då fixa fram en betongficka för detta kunde bli jobbigt, den skulle rengöras (tvättas) och återlämnas, så vi tippade de 3 kbm antingen på gatans asfalt eller på mazoniteskivor. Men detta var ett jobb man drog sig för. Men med 3 unga friska killar går det,....men räkna med att det blir packat i botten på betonghögen. Man får nog vara lite van vid betong, om man köper några kbm färdigt, man får jobba snabbt, ha vattenslangen utdragen, och gärna ett hål i gräsmattan, där man kan dumpa det som blir över..................
 
Redigerat:
  • Gilla
Simsu
  • Laddar…
@saturnus
Ja du svarade precis vad jag var ute efter =)
I princip så borde det funka för mig om jag bygger en egen ränna med råspont o stadgar upp den med lastpallar eller nått liknande.. För jag antar att "slisken" då går att vinkla lite från själva bilen men sen går den rakt på i 12m...

/P
 
slisken i sig är hydraliskt utskjutbar, och är således rak, men den går att vinkla ca 90 grader från bilen, men å andra sidan är bilen också svängbar. Men om bilen står på gatan, blir det svårt att få in slisken på husets baksida.........tänk också på, att bilen kan inte stå där och vänta på att du skall laborera med betongen samtidigt, det vill de nog ha extra betalt för. Bra att alltid ringa till betongstationen och förklara hur man tänkt sig det hela, så väljer de kanske ut en chaffis som inte är vrång och gnällig, som många brukar vara.
 
  • Gilla
Simsu
  • Laddar…
Liten uppdatering efter rundringning..
Priser på ca 1 kubik "vanlig" finbetong ligger på ca3300kr för utkörning med bil samt 15 min avlastning.
Skall man ha pump till det så får man lägga till 5000kr.. Sen tillkommer det om det tar längre tid än normalt. Lite väl dyrt för den mängden jag skall ha.
Får börja kolla på om jag hittar bra säckpris. Har lyckats fått ner det till 37,50kr för 25kg.
Ingen som vet vart man kan få ännu billigare?(Helst runt Uppsala)

MVH
/P
 
Mikael_L
Du ska givetvis blanda själv med cement + ballast, om det gäller sådana mängder.

Dvs du hämtar två personbilssläpslass med 0-4 och två lass med 4-8 eller 8-16.
(På många ställen lägger dom upp så mycket du vill ha för en hundring, men tänk på att det ska se pluttigt lite ut om du inte ska knäcka släpets axlar, dvs lasta inte mer än tillåtet)
Sen köper du något tiotal säckar (portland)cement.

Recept på betongen avhandlas i ett antal trådar på forumet, du söker nog snabbt reda på några.

Sen blir det en halv hink vatten, en halv säck cement, en halv hink 0-4 och en hink med 8-16 (eller vad nu receptet föreskriver), in i blandaren. Snurra 5 minuter och ut med det, och så nästa sats ... :)

edit:
sök på ordet "betongrecept"
t.ex. http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/157070-hur-mycket-betong-blir-det.html
Och läs alla träffarna, så får du ännu mer tips.
 
Redigerat:
Har du släp?

Jag gjöt precis lite i källaren, betalade följande:

ca 16 säckar cement á 43kr
5,5 ton, 3 kubik betongsand för 2300kr hemkört. Kostar 180kr tonnet om man hämtar själv. Använde en del sand till att jämna ut för cellplasten innan så jag hade nog klarat mig med 1,5 kubik för det jag gjöt.
Betongblandare för 2000kr.

Gjöt igen nått i stil med 18kvm, 5-7 cm tjock kaka.

Blandade väldigt torr betong, sk. torrbruk och fick till fall i det som skall bli badrum och sparade in fina pengar på att slippa köpa massa flytspackel (för 200kr säcken)

Tog runt två dagar att lägga ut cellplast, lägga armeringsnät och golvvärme och sen gjuta för två personer.
 
ja det är ju kanske det man skall satsa på... lite över 1000kr kostar det då, 200kr per lass har jag hittat för grus här i Uppsala.. Måste fundera på om jag har uppläggningsplats för det bara.. Vi får se hur man gör =)

/P
 
  • Gilla
Patgus
  • Laddar…
D
Jag gjöt en platta med ca 1,8m3 i källaren. Lång färdväg (två färjor), totalt ca 4 timmar tur och retur inkl. avlastning. Total kostnad 8,600:- för betongbil med pump.
 
  • betong.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blev två vändor med kärran med två pallar färdig weber finbetong.
Fick ett bra pris på Beijers. Gick väldigt snabbt att lasta av(truck lastade på).
Det jobbiga blir att blanda. =)
 
Jag funderar på att bygga ut huset (30 kvm), bygga ett trädgårdsförråd (30 kvm) och ett växthus (12 kvm). Hur tjock beting kör man i plattorna? 20 cm på huset och 10 på de övriga? Det borde bli 6 + 3 +1 = ca 10-12 kubik betong. Hur ser samordningsfördelarna ut i att ta allt vid samma tillfälle? Dvs hus mycket är utkörningskostnad för betong resp makadam respektive materialkostnad. Husutbyggnaden borde det räcka med ränna till, och kanske även till trädgårdsförrådet om kommunen inte motsätter sig lite backning med betongbil i ett skogsparti.
 
pelpet skrev:
Jag funderar på att bygga ut huset (30 kvm), bygga ett trädgårdsförråd (30 kvm) och ett växthus (12 kvm). Hur tjock beting kör man i plattorna? 20 cm på huset och 10 på de övriga? Det borde bli 6 + 3 +1 = ca 10-12 kubik betong. Hur ser samordningsfördelarna ut i att ta allt vid samma tillfälle? Dvs hus mycket är utkörningskostnad för betong resp makadam respektive materialkostnad. Husutbyggnaden borde det räcka med ränna till, och kanske även till trädgårdsförrådet om kommunen inte motsätter sig lite backning med betongbil i ett skogsparti.
Ska du göra det själv, så fundera på hur mycket du hinner lägga ut, dra av och glätta på en gång. Jag göt 23m2 nyligen och hade fullt sjå att hinna med. Mer än vad som ryms i en bil ska du nog definitivt inte ta hem i taget om du jobbar själv och inte är betongproffs.

Prisuppgift för de som är nyfikna:
2,4m3 c28/35 16 S4, 2 timmar retarder, 45km utkörning och 20min lossning 6480kr på färdigbetong i Uppsala.
 
D
pelpet skrev:
J>Det borde bli 6 + 3 +1 = ca 10-12 kubik betong. Hur ser samordningsfördelarna ut i att ta allt vid samma tillfälle? Dvs hus mycket är utkörningskostnad för betong resp makadam respektive materialkostnad.
10-12m3 lär ju ändå bli minst 2 bilar, så det kanske inte är så stor skillnad på att göra det i två steg, om du tycker det blir enklare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.