Jag har lagt ett nytt golv i trapphuset i vårt torp, då det gamla var totalslut. Pga bl a att det är ett lågbudgetprojekt så lades Byggmax trägolv http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...ett/massiva-furugolv/08927158/furugolv-27x158

Vad kan jag göra för behandling av det så att det dels blir lättstädat dels tåligt då det är vid ingången utifrån. Obs att det också är priskänsligt detta projekt.
 
Skura med linoljesåpa.ger en tålig yta efter några gånger.
 
Vi linoljesåpskurade vårt hallgolv några gånger med rätt hög koncentration såpa. Funkar över förväntan.
 
Ja, linoljesåpa har vi använt i köket, i rummet har vi kalkat först och linoljesåpat sedan. Köksgolvet tycker vi är lite känsligt för både vatten och smuts, så vi är lite tveksamma för att bara använda det på golvet där man går in.
 
En trasmattestump där man går in funkar utmärkt på såpskurat golv!!!
 
Jag skulle helst vilja att golvet såg ut som det gjorde i byskolan jag gick i på 60-talet. Golven var åt mörkbruna hållet och lackade. Jag antar att de var fernissa på det och den hade mörknat genom åren pga ålder och antalet fernissningar. Hur åstadkommer man en sådan yta idag? Ska man betsa golvet före lack? Färgar man lacken är det ju risk att ljust trä kommer fram om det blir en rispa eller skada, men så kanske det blir om man betsar också?
 
Det hörde till julförberedelserna att man fernissade köksgolvet. Varje år! :wow:
 
Man kan färga fernissan. Ett golv som fernissats med ofärgad fernissa blir efter många lager som du skriver mörkare och får liksom en bärnstenston. Det var inte ovanligt dock att man hällde i linoljefärg i fernissan för att få golvet mörkare. Vi har behandlat vårt vardagsrums- och matrumsgov så och vi är supernöjda. Nu har vi dock inte slitage som i en hall där men om man bara ser till att fernissa med ofärgad fernissa över den färgade och gör om det när det behövs så håller det förmodligen bra.

I länken nedan finns några bilder på vårt golv.

http://sodergarden.wordpress.com/2012/05/28/matsalsmoblemanget/
 
Sophie! Jag vill veta mera om hur ni gjorde!
 
Vi köpte fernissa på Gysinge, deras är bra. (Jag har inte testat nån annan som säkerligen kan vara lika bra men Gysinges vet jag är bra.) För att få ett mörkare golv blandade vi till lite brun linoljefärg av järnoxidbrunt och bränd terra har jag för mig men man kan ju blanda vilka färger man vill för att få en nyans man gillar. Man häller linoljefärgen i första stryknignen och sen stryker man det tunnt på golvet. Det luktar mycket men torkar fort. När första lagret torkat får man bestämma om man är nöjd med färgen annars kan man stryka en gång till men färgad fernissa. Vi gjorde inte det. Tänk på att golvet blir betydligt mycket mer "målat" om man tar en strykning till, lite av träkänslan försvinner. Bättre att testa fernissan på en annan bräda först och blanda i mer färg i första strykningen om det behövs.

Efter att man fått den färg man vill ha ska man fernissa med ofärgad fernissa MINST två gånger, fuska inte med det. :D Det gjorde vi första gången när vi fernissade ett sovrumsgolv. Vi la ett lager färgad och ett lager ofärgad och det tog inte så lång tid innan vår hund (som hade lite svårt att resa sig pga ålder) hade skrapat upp repor ner till det trärena vid sidan om sängen. Hade vi lagt på ytterligare ett eller två lager hade hon "bara" slitit på det ofärgade istället.

I en hall som er får ni nog vara beredda på att fernissa om en gång om året men å andra sidan gör man det på kvällen och sen är det torrt och färdigt på morgonen, man stryker då bara en gång med ofärgad.

Vi är jättenöjda med vårt golv, det är lätt att hålla rent och visst har det blivit nån repor efter hunden men faktiskt kan man då lägga en våt wettextrasa på repan så reser den sig och nästan försvinner. Jag har gjort så med flera stycken.
 
Är fernissan i sig helt färglös?
 
Njae! :) Den ger vid en strykning ingen färg men lägger man på flera lager blir den mer och mer bärnstensfärgad, men det tar många lager att komam till den färgen. Jag har bara använt den i sammanhang där jag först fernissat med färgad fernissa så jag kan inte svara på om tre lager ofärgad (som är vad man stryker om man ska göra ett golv t.ex)skulle ge någon nyansskillnad eller inte.
 
Linoljevax? Billigt, enkelt och snabbt. Finns även pigmenterat om du vill.
 
Vi har en friggebod/övernattningsstuga, ny. Golvet behandlat med OSMO hårdvaxolja, ett lager vitpigmenterat, 2 lager sidenmatt. Finns flera andra färger att lägga som grund. Slipade mycket lätt (ett drag) med 600-papper efter varje lager. Golvet är silkeslent, skönt att gå barfota på och mycket lättskött. Hårdvaxoljan är lätt att underhålla, se info på t ex www.welinoco.com.
Bosse
 
Jag hittade inte vilken typ av olja och vax OSMO innehåller. Står det på burken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.