Hej!

Har en Stiga Primo i sommarstugan.
Visa bilaga 67047

Det är nämligen så att vår gräsmatta lutar en del, inte jättemycket, men den lutar. Problemet ter sig som så att klippaggregatet stannar upp när jag åker uppför. Bromsar jag in "varvar" knivarna upp i fart och det går att klippa nån meter innan dom stannar av igen. I stort sett alla remmar är bytta osv.

Är det någon som har samma problem, eller är det helt enkelt för klen?
 
Hej, den bifogade filen funkar inte, vad den nu skulle visa.

Har själv en Primo, fast på en helt plan, horisontell äng, där den funkar hyfsat.

Enligt bruxen är max vinkel som Primon klarar 10°, kanske din tomt är brantare än så?

En svaghet med Primon är väl att den inte spottar ut det avklippta gräset, utan det samlas lätt under/i klippbordskåpan.
Vid motlut så orkar maskinen kanske inte både att driva framåt och klippa. För svag helt enkelt.
Kan du inte försöka klippa i medlut i stället?
 
Maxvinkeln i manualen är främst till för säkerhetens skull. Alltså max innan man riskerar välta, ofta klarar maskinen mera. Men jag skulle se över drivningen till klippaggregatet.
 
mekar-anders skrev:
Maxvinkeln i manualen är främst till för säkerhetens skull. Alltså max innan man riskerar välta, ofta klarar maskinen mera. Men jag skulle se över drivningen till klippaggregatet.
Mja, när det gäller Primo så är det nog max på riktigt. den är till för som ersättare för vanlig gräsklippare på mindre, ganska plana tomter. Villaområden typ. För större tomter finns Stiga Villa och för ännu större Stiga Park.
 
Det har du nog rätt i. Men tänkte mer allmänt också, även på min maskin rekommenderar de max 10* lutning.
 
Ett sista tips innan du köper ny klippare:

När det är motlut/högt gräs eller annat som gör livet svårt för din Primo,
kan du försöka att köra på lägre växel. Kanske också högre klipphöjd.
Då orkar den bättre.

Vilken växel brukar du köra på? Trean = Rallyfart.
 
Har provat de flesta kombinationerna på Primon. Provade kompisens Husqvarna nånting. Inga som helst problem. Men den kostar 30 000.
 
doppel skrev:
Har provat de flesta kombinationerna på Primon. Provade kompisens Husqvarna nånting. Inga som helst problem. Men den kostar 30 000.
Går det med den så är förmodligen Primo fel val till din typ av tomt helt enkelt :/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.