Status
Tråden går ej att kommentera.
eran skrev:
[länk]
Sedär! Även de dyra klipparna felar
 
JS80 skrev:
Sedär! Även de dyra klipparna felar
Mja, kör 2 av mina 220 på liknande och jag har dragit iväg ett förslag till killen, får se om han svarar. Men det var längesedan det postades så han kanske har fixat det själv redan.

Hans bekymmer är som de nämner korridoren, det verkar som att begränsningskabeln antingen har fel korridor eller så har han följt manualen för klippbar yta istället för att se det som en yta som INTE ska klippas. På AM kan man ju ställa korridor på både Guider och på begränsningskabeln, sen finns det ju en faktor som man bör beakta med alla "snabbare" klippare som denna , nämligen att inte göra för kraftiga vinklar på guidekabeln.Vet inte vad HQ rekommenderar men jag har gjort mina betydligt mer utsvängda för säkerhets skull.

Detta ser mer ut som ett användarfel, men vi får se.
 
peternicklas
JS80 skrev:
Sedär! Även de dyra klipparna felar
Ja enligt vissa "experter" som brukar uttala sig negativt om ett visst märke så är detta en svaghet hos klipparen, i detta fallet HQ. Om man ser på det rent tekniskt så är det ett försök att lura klipparen, ungefär som vi med Landroid när vi optimerar klippbredden. Det som denna HQ, hoppsan det var visst en DYR HQ, har problem med är säkert att den har svårt att följa slingan och tror efter alla försök att den har kommit fram till målet. Att gå x antal meter utmed guiden tar ett visst antal sekunder. Denna tid förbrukas då den har svårt att hitta slingan under stenen. Hade han flyttat ut laddstationen på gräset så hade det säker fungerat.
 
  • Gilla
JS80
  • Laddar…
hk1971j skrev:
Var köper man en sådan här då?

Där kan väl inte HQ gå in och bråka...?

[länk]

:wow:[/QUOTE
Är det worx svar på en Husqvarna Rider Diesel? som gräsklippare funkar den nog inget vidare, men som seniormobil bättre men kostsamt..
 
  • Gilla
lindahl och 1 till
  • Laddar…
hk1971j skrev:
Var köper man en sådan här då?

Där kan väl inte HQ gå in och bråka...?

[länk]

:wow:
Ne men Apple hade nog gjort det.

De hade redan denna idén på 90 talet när de uppfann surfplattan, marsraketen och odlingsbart kött, men dömde den här seniorridern som minst 10 år före sin tid och "förlade" ritningsmaterialet. Vänta bara till den börjar sälja, sen kommer Apple :rolleyes:
 
peternicklas
Marknakdschefen säger att det är ett tekniskt fel som har gjort att sidan worxlandroid.com ligger nere.
IT folket har semester men ska ordna detta då de är tillbaks.
Vet inte vad man ska tro. Har de ingen annan som kan starta om en server??
 
Kommer i nästa vecka lämna tillbaka mina 2 Landroid då det är för mycket driftstörningar. De går max ett par dagar innan de fastnat el hamnat utanför slingan någonstans. Har lagt slingan enligt manualen och även testat att dra in den betydligt längre. Slutsatsen är att klipparen inte verkar klara att ha slingan i lutning alls för då åker den förr el senare utanför. (fick bekräftat på Jula idag att de haft mycket bekymmer med dessa klippare). Likaså vet jag inte om jag tycker klippresultatet är något vidare då gräset ser mer avslitet än klippt ut samt att det lägger sig ned. Har haft maskinen inne för koll men tyvärr vart det inte bättre. Jag har läst här och testat att flytta ut slingan mer på problemområdena. Dock har det nu nått den gräns då jag lika gärna kan klippa manuellt som att ha en robot som stannar var och varannan dag. Ni som är nöjda har troligtvis gräsmattor som den passar bättre. Dock så skall den enligt manualen med råge klara mina mattor med men det gör den ej.

Jag kommer antingen fortsätta med att klippa manuellt, vänta in och se om Indegon fungerar i praktiken el köpa en HQ AM.

MVH
Kalle
 
  • Gilla
Mabcus och 2 till
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Marknakdschefen säger att det är ett tekniskt fel som har gjort att sidan worxlandroid.com ligger nere.
IT folket har semester men ska ordna detta då de är tillbaks.
Vet inte vad man ska tro. Har de ingen annan som kan starta om en server??
Nja känns lite konstigt, dom har ju ändå lyckats redirected sig worxlandriod.com till Worxtools .. Jag håller fast vid att jag tror dom har fått kalla fötter gentemot patent och HQ
 
Kalle LKPG skrev:
Kommer i nästa vecka lämna tillbaka mina 2 Landroid då det är för mycket driftstörningar. De går max ett par dagar innan de fastnat el hamnat utanför slingan någonstans. Har lagt slingan enligt manualen och även testat att dra in den betydligt längre. Slutsatsen är att klipparen inte verkar klara att ha slingan i lutning alls för då åker den förr el senare utanför. (fick bekräftat på Jula idag att de haft mycket bekymmer med dessa klippare). Likaså vet jag inte om jag tycker klippresultatet är något vidare då gräset ser mer avslitet än klippt ut samt att det lägger sig ned. Har haft maskinen inne för koll men tyvärr vart det inte bättre. Jag har läst här och testat att flytta ut slingan mer på problemområdena. Dock har det nu nått den gräns då jag lika gärna kan klippa manuellt som att ha en robot som stannar var och varannan dag. Ni som är nöjda har troligtvis gräsmattor som den passar bättre. Dock så skall den enligt manualen med råge klara mina mattor med men det gör den ej.

Jag kommer antingen fortsätta med att klippa manuellt, vänta in och se om Indegon fungerar i praktiken el köpa en HQ AM.

MVH
Kalle
Tyvärr kommer en HQ också få gräset att lägga sig ner vilket jag sett på ett par st och deras gräsmattor.
 
Kalle LKPG skrev:
Kommer i nästa vecka lämna tillbaka mina 2 Landroid då det är för mycket driftstörningar. De går max ett par dagar innan de fastnat el hamnat utanför slingan någonstans. Har lagt slingan enligt manualen och även testat att dra in den betydligt längre. Slutsatsen är att klipparen inte verkar klara att ha slingan i lutning alls för då åker den förr el senare utanför. (fick bekräftat på Jula idag att de haft mycket bekymmer med dessa klippare). Likaså vet jag inte om jag tycker klippresultatet är något vidare då gräset ser mer avslitet än klippt ut samt att det lägger sig ned. Har haft maskinen inne för koll men tyvärr vart det inte bättre. Jag har läst här och testat att flytta ut slingan mer på problemområdena. Dock har det nu nått den gräns då jag lika gärna kan klippa manuellt som att ha en robot som stannar var och varannan dag. Ni som är nöjda har troligtvis gräsmattor som den passar bättre. Dock så skall den enligt manualen med råge klara mina mattor med men det gör den ej.

Jag kommer antingen fortsätta med att klippa manuellt, vänta in och se om Indegon fungerar i praktiken el köpa en HQ AM.

MVH
Kalle
Tråkigt att se att det finns folk på tråden som gillar att du fått så stora bekymmer med dina klippare att du behöver avinstallera och lämna tillbaka dem :mad:. Själv tycker jag det är synd när det inte fungerar för folk med vilken klippare eller annan maskin som helst man lagt pengar ocha framför allt en massa tid på. Det medför ju en massa jobb som man inte får något för. Hoppas du hittar någon annan klippare som fungerar bättre för dig bara, vilken det nu än blir.
 
Redigerat:
  • Gilla
lubbe75 och 2 till
  • Laddar…
M@ZE skrev:
Nja känns lite konstigt, dom har ju ändå lyckats redirected sig worxlandriod.com till Worxtools .. Jag håller fast vid att jag tror dom har fått kalla fötter gentemot patent och HQ
Fast då borde man sett att de dragit tillbaka maskinen från sina hemsidor i Danmark, Italen och Spanien också kan man tycka, framför allt Italen är ju en väldigt stor marknad för robotklippare och därmed också för Worx som ju dessutom är designad där.
 
peternicklas
M@ZE skrev:
Nja känns lite konstigt, dom har ju ändå lyckats redirected sig worxlandriod.com till Worxtools .. Jag håller fast vid att jag tror dom har fått kalla fötter gentemot patent och HQ
Nej det är inget konstigt att man får en annan sida, man gör så bara för att man inte ska få 404 meddelandet.
Ligger någon form av redirect efter viss tid.
 
Kalle LKPG skrev:
Kommer i nästa vecka lämna tillbaka mina 2 Landroid då det är för mycket driftstörningar. De går max ett par dagar innan de fastnat el hamnat utanför slingan någonstans. Har lagt slingan enligt manualen och även testat att dra in den betydligt längre. Slutsatsen är att klipparen inte verkar klara att ha slingan i lutning alls för då åker den förr el senare utanför. (fick bekräftat på Jula idag att de haft mycket bekymmer med dessa klippare). Likaså vet jag inte om jag tycker klippresultatet är något vidare då gräset ser mer avslitet än klippt ut samt att det lägger sig ned. Har haft maskinen inne för koll men tyvärr vart det inte bättre. Jag har läst här och testat att flytta ut slingan mer på problemområdena. Dock har det nu nått den gräns då jag lika gärna kan klippa manuellt som att ha en robot som stannar var och varannan dag. Ni som är nöjda har troligtvis gräsmattor som den passar bättre. Dock så skall den enligt manualen med råge klara mina mattor med men det gör den ej.

Jag kommer antingen fortsätta med att klippa manuellt, vänta in och se om Indegon fungerar i praktiken el köpa en HQ AM.

MVH
Kalle
Tråkigt att höra att du haft så mycket problem med ditt första inköp av robot klippare, men det verkar som att du har en väldigt komplicerad trädgård, men tyvärr så tror jag inte att det finns någon robotklippare på mrknaden idag som klarar av den oavsett vilket fabrikat du valt med dagens teknologi, så det blir nog till att klippa manuellt ett tag till.
Ang. klippresultat så har jag nog en förklaring på detta, felet som du gjorde och som många andra gör inkl. mig själv är att man inte klippt ner gräsmattan manuellt innan man kör igång med roboten, det spelar ingen roll vilken typ av rotor klippare man använder så lägger sig gräset ner om det är för långt och gräsklipparen är för lågt nedställd, det enda undantaget är om man använder en cylinder gräsklippare om det inte är extremt långt. Skillnaden mellan robot klippning och manuell klippning är att vid manuell klippning så klipper man en gång per vecka kanske två gånger under vissa perioder, då hinner gräset hämta sig och resa sig upp mellan klippningarna. Men om du däremot använder en robot och inte klippt ner gräsmattan första gången så kommer alltid gräset ligga ner eftersom det aldrig hinner återhämta sig och resa sig upp mellan klippningarna, ganska logiskt om man tänker efter. Både jag och min systerson som för övrigt har en HQ 230 hade samma problem med liggande gräsmatta, men efter att vi klippt ner gräsmattan ordentligt innnan vi släppte ut våra robotar så ser båda våra gräsmattor ut som golfbanor.
 
Redigerat:
  • Gilla
MBygga och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.