jag ska sätta upp skjutfönster ifrån skånska bygg av typen optimal S30.

jag skulle vilja ha ett fönsterbleck men vet inte hur jag bäst ska sätta dit ett

1 placera plåt under rälsskenan innan rälsskenan skruvas fast ( kräver att jag har plåt redan nu och dessutom brukar plåten vara sned/lutande vilket kanske inte funkar)

2. placera plåt framför skenan och täta mot rälsskenan med silikon.

något som haft samma problem?

hur skulle ni lösa detta?
 
Jag löste det genom att gå till plåtslagaren och beställa ett bleck, först vanlig fönsterbleckslutning,sedan plant skenans bredd,och till sist ett uppvik i 90 gr ca 10mm.Den liilla kanten blir synlig i rummet, men den stör inte.Det blir en helt vattentät lösning ,gjorde även gavlar på blecket.
 
  • Gilla
Erfors
  • Laddar…
jag ska nog göra som du gjorde.

uppviket har du det dikt an mot skenan?

har du någon bild?
 
P1010788.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1010789.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hoppas bilderna kan vara till någon hjälp,uppviket är som du ser på baksidan skenan mot rummet.
 
tack bra bilder
du skrev att du gjorde gavlar hur är de placerade - ser dem inte på bilden.

jag tänkte på gavlar på varje sida om resp fönster men det ser ut som att din plåt går längs hela vägen

eller är det så att du har en lång plt med urtag för utrymmet mellan fönstren och där har du uppviken i den urklippta delen?
 
Gavlar är nog bara ett uppvik i änden.
MEN be plåtslagaren att överknäcka den där 10 mm uppviket på insidan så det garanterat blir tätt längst upp i plåtkanten mot rälsskenan. Är dessutom plåtslagaren resonabel så ser han till att klippgraden kommer mot skenan så får du en tät och rundad insida.

Protte
 
Hej du har helt rätt, det är skarvade 2meters plåtar som har uppvik runt varje konstruktionsstolpe, utanpå stolpen sitter salning både på in och utsida samt foder tror det syns på bilden.Jag gjorde detta för ca 13 år sedan, idag hade jag satt ev salning bakom skenan, eftersom jag nu tyvärr inte får dit medföljande låsknoppar. Precis som Protte nämner så är det uppvikta gavlat i båda ändar ochså , ta med en skena till plåtslagaren , det kanske blir snyggare med ett högre uppvik , upp till rillorna kanske.
 
jag letar som en dåre efter den skenan till skjutfönstret,behöver 4,5 meter, var köper man den ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.