Jag har precis blivit med spis! En induktionsspis från Cylinda. Efter att ha läst många inlägg här och funderat en hel del så blev det slumpen som avgjorde i alla fall :p. Hittade en spis som passade mig, till bra pris på en lagerrensning. Men var det ett bra köp. Dagarna innan spisen kom var fyllda av bekymrade tankar. I andanom såg jag mig själv laga mat iförd hörselkåpor och katten försvinna ur köket som ett streck.

Nu blev det inte så. Min spis är knäpptyst. Nästan. Ett svagt hummande hörs från spisen på fullgas, och sätter jag på köksfläkten så har spisen inte en chans. Och då har jag ändå en superljuddämpad fläkt från Electrolux.

Det här med att bränna fast spill på spisen har jag grunnat en hel del på. Som jag förstår det hela så är risken för fastbränning av spill minimal. Eftersom "spisplattan" värms indirekt av den kastrull som står på den så kan den aldrig bli så vansinnigt varm att det materialet koksar som det gör på en vanlig platta. Så länge jag har vätska (undantaget olja) i kastrullen kan den aldrig bli mer än 100 grader. Och det innebär att "spisplattan" kan följaktligen bli strax under 100 grader som mest.

Stekning handlar givetvis om högre temperaturer, men även där kommer temperaturen från stekpannan ner till plattan med åtföljande temperaturförlust, och det innebär att risken för att spillet koksar är näst intill obefintlig.

Jag har ännu inte provat med ägg eller pannkakssmet, men jag ämnar göra några praktiska prov så fort jag får en möjlighet. Jag återkommer om möjligt med en rapport om utfallet.
 
Jag har använt ett rengöringsmedel från Electrolux, heter Menalux K21b, kostar 65:- för en flaska på 250ml, räcker ~halvår.
Min induktionsspris ser ut som ny fortfarande.
Ibland bränner framförallt stärkelseberikat vatten fast (potatis och pasta tex) och då lägger jag bara ett litet tjockare lager rengöring på som får torka in under 15min, sen kan man putsa bort det brända.
 
Efter 3 månader med induktionshäll har jag aldrig använt något starkare än Yes.
Normalt lyfter jag bara bort kastrullen när det kokat över och torkar med en kall, blöt trasa. Fungerar varje gång
 
Vår häll ser efter 5år i princip oanvänd ut. Diskmedel, diskborsten och en fuktig trasa/papper fixar detta. Finns absolut ingen anledning att använda dyra specialmedel.
 
Även jag kör med diskmedel eller ibland fönsterputs. Båda funkar, blir lite blankare med fönsterputs men diskmedel är lättare om det är mycket flott.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.