peternicklas skrev:
Har du en Luft/vatten eller en Luft/Luft är det ren förlust att låta datorn vara på under natten. En modern dator drar en del energi.
Eller fjärrvärme, eller ved, eller pellets, eller solvärme :)

Dvs allt utom direktverkande el.

Har du direktverkande el, och ett värmebehov för tillfället, då ser du inte mycket skillnad på elräkningen ifall du stänger av datorn, men å andra sidan så lär du förkorta livslängden på din dator, vilket kostar pengar..

Så jag vill nog påstå att ett värmeelement är billigare i drift än en dator som uppvärmningskälla :)
 
  • Gilla
peternicklas
  • Laddar…
Hur skulle det vara att byta ut ordet "spara" till "hushålla" med energin istället
 
Ett element är lite smartare utformat och placerat än en dator så jag hade hellre haft elementet till uppvärmning än en dator. Det är inte ofta jag sätter av ett element för att jag sätter på datorn, kanske skulle börja med det :)
 
matbanan skrev:
Ett element är lite smartare utformat och placerat än en dator så jag hade hellre haft elementet till uppvärmning än en dator. Det är inte ofta jag sätter av ett element för att jag sätter på datorn, kanske skulle börja med det :)
Eller ta bort elementet och sätta datorn under fönstret.
 
Stänga av innerbelysningen i bilen för att spara bensin.
 
Alla vet väl hur torpargrunder/krypgrund är tänkta att fungera och gjorde så förr i tiden. Man eldade i spisen varje dag och murstocken blev varm och torkade grunden på huset.
Tänk om man drog ner allt som ger extra värme i huset som ex vis transformatorer, baksidan på kyl och frysskåp datorer mm då skulle ju klimatet i dagens torpargrunder/krypgrund bli mycket bättre. Torpargunder/krypgrunder har ju en hel del fördelar.
 
raveper skrev:
Hur skulle det vara att byta ut ordet "spara" till "hushålla" med energin istället
Om man hushåller med energin, så sparar man energi :)

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
raveper skrev:
Alla vet väl hur torpargrunder/krypgrund är tänkta att fungera och gjorde så förr i tiden. Man eldade i spisen varje dag och murstocken blev varm och torkade grunden på huset.
Tänk om man drog ner allt som ger extra värme i huset som ex vis transformatorer, baksidan på kyl och frysskåp datorer mm då skulle ju klimatet i dagens torpargrunder/krypgrund bli mycket bättre. Torpargunder/krypgrunder har ju en hel del fördelar.
Ungefär så kommer jag göra här i huset.
Tanken är att vi ska ha alla datorer+ntäverksutrustning samlat i ett mindre utrymme på ca 1m2, från denna utrymme kommer jag dra ventilationsrör ner i krypgrunden.

Eftersom vi eldar med pellets och ved i en murstock vars ena sida står öppen mot krypgrunden så tror jag inte den extra fukten som kan komma ner i krypgrunden via ventilationsröret (i form av ånga) kommer göra någon skada.
 
Det absolut fånigaste sättet att spara energi är i alla fall att dra ur sladden på apparater som står i standby.

Vår TV drar exvis 0.4 W i standby, dvs det kostar fem spänn om året. Ganska billigt för bekvämligheten att inte behöva krypa på golvet varje dag.
 
mycke_nu skrev:
Det absolut fånigaste sättet att spara energi är i alla fall att dra ur sladden på apparater som står i standby.

Vår TV drar exvis 0.4 W i standby, dvs det kostar fem spänn om året. Ganska billigt för bekvämligheten att inte behöva krypa på golvet varje dag.
Det är därför man har ett PLC som är kopplat till ett relä som bryter eluttagen som tv/konsoller/förstärkare är kopplade till, detta styrs sedan via en vanlig strömbrytare med en impulsfjäder.

Mycket enklare än att krypa på golvet ;)
 
Nu blev det väl ändå fånigare?! ;););)
 
Ska man ligga på golvet och dra ut och sätta in kontakter varje dag så sliter man väl ut uttagen och måste sen köpa nya för dyra pengar. I värsta fall blir det kanske så illa att det blir glappkontakt och huset brinner ner.
 
  • Gilla
Kattvovven
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Stänga av innerbelysningen i bilen för att spara bensin.
Nja, det finns ju ganska mycket bränsle att spara om alla biltillverkare exempelvis bytte ut nummerskyltsbelysningen från 2st 5W lampor till 2st 1W Led-lampor.

Det fattar jag inte varför det inte redan är gjort. Men att hålla på med släkta baklampor etc för att spara energi men tulla på säkerheten det gör man.
 
raveper skrev:
Ska man ligga på golvet och dra ut och sätta in kontakter varje dag så sliter man väl ut uttagen och måste sen köpa nya för dyra pengar. I värsta fall blir det kanske så illa att det blir glappkontakt och huset brinner ner.
Eller så blir man sjukskriven, och förlorar mer än 5spänn. Det folk verkar helt glömma är att ens tid är värdefull. Genom att "slösa" genom att inte spara överallt på minimala saker gör du inte av med lika mycket energi. Säg att du orkar jobba 15 extratimmar per år genom att inte slösa tid och hjärnverksamher på småsaker, vad ger inte det mot saker som att spara 5 spänn :)

Och nej, jag säger inte att man inte ska försök spara genom sänka sin energikostnad, jag förstår bara inte varför folk slösar tid på ören. Vet folk som kan lägga 2h resväg för att spara 20kr på lockvara, eller den bästa, åka 4mil tillbaka till macken för att bensinpriset inte stämde med skylten (10öre/l)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.