Hmm, ska kika men det finns ju rätt mycket skräp också. E27 sockeln känns rätt universal och framtidssäker :rolleyes:
 
mexitegel skrev:
Hmm, ska kika men det finns ju rätt mycket skräp också. E27 sockeln känns rätt universal och framtidssäker :rolleyes:
Så fort du bygger med 230v så får du problem. Kostnader, elsäkerhet, valfrihet. E27 begränsar...

Mitt 12v system har kostat mig ca 260kr inklusive fyra armaturer, transformatorer (2st) och 4st LED...
...snygga är de inte, men det är ju det du löser... :)

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Måste vara dålig att söka på ebay, hittar inget i närheten av vad som skulle kunna vara användbart. :(
 
mexitegel skrev:
Måste vara dålig att söka på ebay, hittar inget i närheten av vad som skulle kunna vara användbart. :(
Söker på "g4 led 12v 3w" så hittar du en med 54 led. Den har jag, men jag hittade den i multi package ännu billigare...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag tror att det kan bli jättebra. Att borra 60cm hål från två håll tror jag du grejar.
Ledbelysning brukar jag köpa från ledbutik.se.
Blev väldigt sugen på att göra egna.
 
Vi får väl slå oss ihop - vi verkar inte bo så långt från varandra...
 
mexitegel skrev:
Vi får väl slå oss ihop - vi verkar inte bo så långt från varandra...
Intressant ide, jag skall göra ett test med att borra i tryckta stolpar då jag har lite spillbitar kvar och ett hyfsat långt spiralborr.
 
Perfekt :). Jag har skickat iväg lite förfrågningar på tillskuret frostat glas idag, vi får säkert bättre pris om vi kan enas om designen. så vi får större volym. Hur många hade du tänkt dig? Jag har lite gamla kontakter i ytbehandlingsbranschen så jag hoppas kunna lösa eloxeringen smidigt.
 
Ofattbart att ingen el-nisse har börjat härja här ännu! ;)

Istället för att borra så skulle jag ha byggt ihop min egen stolpe av 2 st 45x95:surprised:r och fräst ett spår i dessa för eldragningen.

Vill man ha en grövre stople kan man göra som jag gjorde på min förra farstukvist. Monterade ihop 4 st 34x95 enligt bild. Sedan tog jag en liten spetsig fräs och fräste ett spår 34 mm in för att stolpen skulle bli symmetrisk.
 
stolpe.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Glömde bilden...
 
Det går också, har sett liknande koniska i fulllängd, ca 2-3m, var riktigt snygga. Men du får inte effekten att det är ett massivt stycke.
Ang järnvirtol så tror jag inte det behövs, annars gulnar virket efter 2-3v och då kan man kleta på.
Skall kolla på Ikea, de brukar ha bra basmaterial till denna typ av projekt, ex glaset.
 
Ska kolla på jobbet var vi har lämnat aluminiumdetaljer för eloxering. Det är väl normalt lite större volymer men jag vet att samma firma har gjort små prototypserier åt oss också.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Tack för input vojma. Ja - jag är själv lite förvånad :)

Men börjar överväga lågvolt och LED mer och mer, det kanske kan bli bra trots allt :wow:. Med 230 volt så hade stolpen behövt vara 120x120mm för att få plats med kopplingsdosa men med lågvolt så kan man sannolikt minska på det utrymmet och då kanske man helt enkelt kan köra med en 95x95 (eller enl. ditt förslag) - det tål att funderas på.

En skillnad mellan LED och vanlig lampa är ju att ett LED-chip har sämre spridningsvinkel än en vanlig lampa så man kanske ska tänka om konstruktionen lite då. Men jag kan ju få bra kylning om jag monterar chipen på alu-plåten....

Det är inte självklart att borra är det bästa sättet, man spar förvisso tid på det men å andra sidan så kan arbetet med kopplingsutrymmet förenklas om man limmar flera bitar så det kanske går på ett ut. Det här med risken för sprickor tål ju att funderas på också - är det en reell risk?

Smart sätt att fräsa spår på sidorna för symmetrin :)
 
Perfekt svartöra :)
 
Funderat på något liknande hemma men funderat på att gjuta egna stolpar med rör för kablage ingjutna.Sedan köpa lexanrör på löpmeter billigare än vad man tror.
Avslutar med något plåt topp.


Led är ju självklart.
En fundering jag hade var att köpa 10w led "byggstrålkastare" från ebay för 20-30usd stycket. Montera på toppen av stolpe och sätta lexanet ovan och sedan i taket/regnskyddet sjätte reflekterande tejp så man får bättre spridning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.