S
400V i saltsten då? :)
 
Smart! Då får man rökt rådjur på en gång.
 
Hej!
Där vi bor så finns det väldigt mycket vildsvin, dessa tog sig in i trädgårdar och bökade sönder gräsmattorna. Då fick jag höra en som helt enkelt satte en radio kopplad till en rörelsedetektor som startade radion. När ett vildsvin kom förbi blev de skrämda av Rix Morgon zoo (eller vilken kanal som nu var inrattad). Fördelen med detta är att det aldrig kommer samma ljud två gånger och de vänjer sig då inte. Vad jag hittils har hört så har det fungerat bra för dem.
 
glinton skrev:
Har inte testat själv men har hört att det fungerar ganska bra att sätta upp fisklina. Spänn upp fisklina där råddjuren brukar gå (men där ni inte går så ofta). Fisklinan är inte ett staket, men rådjuren ser inte fisklinan. När de kommer och går och helt plötsligt känner något mot kroppen blir de väldigt rädda. Gör inget om linan går av lätt. De blir väldigt rädda när något plötsligt nuddar vid dem. Ganska snart så har de lärt sig att inte gå nära din trädgård....
Vi provade detta i stugan, fast då mot kanadagäss. De ska enligt en som berättade inte kunna landa på fast mark utan måste då landa i vattnet (om det stämmer vet jag inte). Vi satte ganska grova pinnar med lite jämna mellanrum och spännde en fisklina ungefär 15 cm upp längs hela strandlinjen och all avföring från kanadagäss försvann.

Akta bara så att barn inte snubblar på linan och faller i vattnet!
 
tharnstrom77 skrev:
När ett vildsvin kom förbi blev de skrämda av Rix Morgon zoo (eller vilken kanal som nu var inrattad).
Rix FM och dom andra reklamkanalerna är nog ett dumt val eftersom dom spelar samma låtar hela tiden. Det skulle inte ta lång tid för ett vildsvin att känna igen varenda låt.

Sorry, kunde inte låta bli. :p
 
He he sant!!!(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.