De HK för PEX som jag har på fördelaren är med en en speciell stödhylsa som även är tätning mot plan yta, en klämmring plus en mutter. Jag kan inte se vad som skulle vara bättre med en vanlig HK med stödhylsa för PEX och klämring?
 
Halvkopplingar skär, de nyper inte som vanliga klämringskopplingar. De sitter som fan på CU rör men de har tendens att släppa på pex. Dina håller säkert, säger bara att rörmokare hellre kör annat.
 
Jag kan inte se att hk för pex inte skulle skära in, de har vassa spår både på hylsan och på insidan ringen. Jag har inte heller kunnat hitta klämmkopplingar för 20mm.
 
När jag kopplat pex mot cu rör har jag alltid använt en nippel som har rak ansats och vanlig rörgänga på ena sidan och en m28 gänga med konad anats på andra. Den passar då på pex halvkopplingarna.

http://www.sigro.se/sv/uponor/uponor-fpl-px-dubbelnippel-utv-gaeng.php

http://www.sigro.se/sv/uponor/uponor-fpl-px-kopplingsset-20-x-2,2-mm-x-m-28.php

Detta har passat rätt bra att använda för mig som kör Uponor fördelare för ser kopplingsset etc likadant ut på fördelare och övriga kopplingar.
 
Enda gången vi använder m gäng är när vi håller på med blandare.

HK jag snackar om säljer LK och på den står det "för A & X". Då är det avfasad kant som gäller, sådant koppling rekommenderas före alla andra HK till plast.
 
Krilleman
Robinvvs skrev:
Enda gången vi använder m gäng är när vi håller på med blandare.

HK jag snackar om säljer LK och på den står det "för A & X". Då är det avfasad kant som gäller, sådant koppling rekommenderas före alla andra HK till plast.


Det är läge för ett förtydligande här!

Det är skillnad på kopplingar av olika leverantörer!!! Uponor, Roth, Thermotech osv, har sin utrustning med sina gängor, med det verkar inte Robin veta något om då han bara har varit i LK:s värld?

Dom sk halvkopplingarna som Robinvvs hänvisar till med "avfasad yta" är ingen halvkoppling, utan är LK Kopplingsset AX16 . Säljs bla av rinkaby. Alltså ingen halvkopplinging, läser man montageinstruktionen SKA dom anslutas mot Conex klämringskoppling och inget annat. Och är det något säkervatten trycker på är det att läsa just montageinstruktionerna! Men det visste ni väl redan?!

Och bara för det står A & X innebär det inte att det är "avfasad yta" det beror på vilket system av LK:s sortiment du använder Robin!!

Beträffande PEX och halvkoppling (alltså halvkoppling och inte kopplingsset) så är det en helt korrekt installation som är godkänd. Viktigt är dock att grada av röret ordentligt, använda korrekt stödhylsa, och se till att PEX:en inte "vrider med sig" när man drar kopplingen. Det orsakar att kopplingen läcker. Men allt det där går att läsa till sig om man bara ville... Okunskap eller ovilja att göra rätt från början?

Och så kan du hälsa dina kolleger att Vatettes koppligsset "Vatette-plast" är mycket bättre än LK:s egna kopplingsset! Finns i dimensioner upp till 40 och passar till dom flesta typerna av plast, PEM, Uponor, LK........... Rekommenderas starkt!
Tips (y)

(läste du det där MathiasS - Jag lovorda något annat än LK:s egna sortiment!) :wow:
 
Redigerat:
  • Gilla
Tomas_P och 2 till
  • Laddar…
Förtydligande. A & X innebär inte avfasad yta, det innebär att det funkar till både alu pex och pex, vilket jag skrev. Varför tar du upp Rinkaby? Det säljs b.la även av Dahl som är sveriges största vvs grossist.

Halvkoppling istället för kopplingsset är slangord. Eftersom de påminner om HK i utseende. Och varför ska man börja blanda M och R gängor när rörmokare nästan alltid kör m gäng till blandare och r gäng till rörkopplingar?

Vatette passar ja, men andra "kopplingsset" passar inte på vatettes klämringskopplingar.
 
Krilleman
Robinvvs skrev:
Förtydligande. A & X innebär inte avfasad yta, det innebär att det funkar till både alu pex och pex, vilket jag skrev. Varför tar du upp Rinkaby? Det säljs b.la även av Dahl som är sveriges största vvs grossist.

Halvkoppling istället för kopplingsset är slangord. Eftersom de påminner om HK i utseende. Och varför ska man börja blanda M och R gängor när rörmokare nästan alltid kör m gäng till blandare och r gäng till rörkopplingar?

Vatette passar ja, men andra "kopplingsset" passar inte på vatettes klämringskopplingar.

Vad är det du missar här? Detta forumet är for den enskilda konsumenten. Vad du gör på jobbet och var du handlar har inget med detta forumet att göra. Många dyker in här för att få hjälp och råd. Hur ska dom kunna förstå vad du har för slanguttryck på jobbet?

Dahl är en underbar grossist, men som sagt, grossist. Företagsförsäljning. Det finns dock undantag då några faktiskt säljer till privatpersoner, men det är undantag. Var handlar "hempular-nisse"? Bla, Rinkaby.

En korrekt benämning med korrekt länk underlättar massor då individen förstår sig på produkterna väldigt mycket lättare. Det har hjälpt många här på forumet... (y)

På forumet i stort, finns det massor med kunniga personer inom alla de förekommande branscherna, en klockren resurs som många uppskattar. Inklusive mig själv! Men den resursen bygger inte på att alla använder slang-uttryck från sitt eget arbete... Vilken röra det skulle bli! Kika runt lite så kanske du lär dig ett och annat....

Och varför väljer man Vatette om det finns att köpa? Dom är bäst helt enkelt. Byt märke på kopplingarna ni köper så passar Vatette plast som en dröm.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tomas_P och 1 till
  • Laddar…
Liten rapport från verkligheten.

Har nu kopplat in vattnet och det gick som väntat. Enda som jag hade missat var planpackningar mellan ballofix och blandaren. I övrigt så gick det bara bra. Upplevde att halva tiden gick till att tänka ut hur bockningarna av rören skulle göras för att det skulle bli snyggt och skaffa verktyg. Det var inte det lättaste att hitta något att lossa delarna i fördelaren. Blev Biltema och 2st 15" skiftnycklar.

Det var inte heller så enkelt att få ut PEX:en ur fördelningsskåpet. Snäva böjar och korta rör krävde också ett antal försök innan det blev någorlunda. I morgon återstår att fixa lite böjar på 22mm kopparrören så de kommer ut från väggen lite. Annars är det bara enkel kapning och koppling av 2 böjar kvar. :)
 
Liten slutuppdatering:

Det blev PEX från fördelaren, mässingsvinkel, koppar rör och sedan PEX igen när det skulle böjas. Det var så mycket befintliga rör och bänkar i vägen så det gick inte att få till det med koppar i böjen.

Annat problem som uppstod på vägen var att mässingskopplingarna efter PEX byggde rätt mycket ut från väggen. Så den blev till att skaffa böjar och utrustning för att göra lite böjar. Tänkte först böja det, men det var tydligen inte så enkelt att bocka 22mm hörda kopparrör...

Var lite orolig över alla kopplingar och lödningarna. Var rätt inställd på att någon skulle läka men kors i taket så verkar det vara tätt! Har haft vatten på i 2 dygn nu och det har inte fuktat någonstans. :)

428801_10151110182909695_2080064870_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det har säkert gått göra snyggare, men jag är nöjd med resultatet och det är tätt. :)
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Snyggt!

Jag har själv samma bekymmer när jag ska dra nya elementmatningar nu, 90graders rätt in i väggen kommer bli svårt.
Lutar åt att skaffa bockverktyg och göra en 90graders böj för att slippa skarvar i väggen.
 
Tack!

Bocknig av rör är ingen rolig lek. Fick trixa även med vattenrören och de var bara 15mm så de var ändå hanterbara.Tycker det värsta var att det var så oexakt med bockandet så det blev rätt mycket små spillbitar då man fick bocka och kapa till sist för att få det exakt. Avundas verkligen inte ditt kommande projekt.
 
Ev blir det elförzinkat istället, finns lämpliga 90graders bitar för väggenomföringar.
Ska "bara" hitta en hyrfirma som hyr ut pressmaskiner.
Alla på tradera/blocket är så förtvivlat dyra, ska ju bara bygga två stammar på toti 40m typ.

Så nu är det antingen elförzinkad press eller lödad koppar som gäller.
Jag gillar egentligen lödat bäst, eftersom mitt kommer bli utanpåliggande. Det är cleant och snyggt, så målar man i väggfärgen så är det nästan osynligt.
 
Jag tycker också det är snyggt med lödda rör. Frun frågade dock om det verkligen skulle se ut så eller om det gick att måla dem. :(

Det var inte så svårt att löda om man har lite grundkunskaper och rätt material. Jag skaffade en brännare, flussmedel och tenn för vattenrör. Sedan var det bara att sätta igång. :) Nu har jag lött väldigt mycket elektronik genom åren så lite känsla för tennet sitter kanske sedan tidigare i fingrarna.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.