Hej!

Jag söker efter ett enkelt och stabilt trådbundet larm (eller hybrid) till vettigt pris. Vill få sms själv, alltså inget abonnemang.

2 rörelsedetektorer
2 rökdetektorer
1 magnetkontakt
1 siren (gärna med blixt)
gsm och/eller ethernet
fjärrkontroll eller nyckelbricka

Många skriver att hårdvaran i trådbundna larm är billigare, men jag har svårt att ens hitta några alternativ. De flesta larm är trådlösa. Tycker det känns fel att välja trådlöst när man har möjlighet att dra kabel och på så vis undvika batteribyten och eventuella fel pga dålig trådlös kommunikation. Har sökt i och läst en del trådar här på byggahus, men det verkar inte finnas några självklara val.

Säkerhetsbutiken och Vikinglarm är två företag som verkar sälja mycket larm på nätet. De har larmpaket motsvarande mina behov för 3-5 kkr, men de är trådlösa med den gamla tekniken 433 MHz som jag har förstått kan krångla en del. Någon som känner till motsvarande fast trådbundet där jag kan komma undan under 5 kkr?

Niklas
 
Jag håller helt med, finns det verkligen ingen marknad för trådbunden prylar längre? Själv är jag även på jakt efter en ringklocka till ytterdörren men även där är det svårt att hitta tråd varianter.
 
Teletec/DSC 1616 är ett hyfsat billigt alternativ, särskilt om man köper från USA. Problemet är nog GSM-enhet, det verkar svårt att hitta en sådan för rimliga priser. Men det borde gå att komma under 5000 totalt om du köper från USA.
 
  • Gilla
worker
  • Laddar…
Granito skrev:
Jag håller helt med, finns det verkligen ingen marknad för trådbunden prylar längre? Själv är jag även på jakt efter en ringklocka till ytterdörren men även där är det svårt att hitta tråd varianter.
Här är ett gäng:

http://www.if-sakerhet.se/dorrklockor/tradbundna
 
  • Gilla
Granito
  • Laddar…
f91jsw skrev:
Teletec/DSC 1616 är ett hyfsat billigt alternativ, särskilt om man köper från USA. Problemet är nog GSM-enhet, det verkar svårt att hitta en sådan för rimliga priser. Men det borde gå att komma under 5000 totalt om du köper från USA.
Ja, verkar vara ett bra larm. Känslan att det är ett premiumlarm. Priset verkar som du skriver ok, förutom GSM-enhet som kostar ett par tusenlappar bara den.

Såg att Vikinglarm har trådbundna grejer till sina "kinalarm", men inte i paket. Ska kolla det alternativet med dem. Enligt priser på deras hemsida bör det bli under 4 kkr. Är de larmen bra med trådbundet? Bra för mig är stabilt och enkelt att hantera.

http://www.vikinglarm.se/multisektionslarm-med-skalskydd,-24-sektioner-centralenhet/c0/p435/

Vikinglarm har mestadels väldigt bra omdömen, men några bottennapp. http://www.rejta.se/omdome/758808/vikinglarm+ab
 
RilleRock
Niklas_1 skrev:
Ja, verkar vara ett bra larm. Känslan att det är ett premiumlarm. Priset verkar som du skriver ok, förutom GSM-enhet som kostar ett par tusenlappar bara den.

Såg att Vikinglarm har trådbundna grejer till sina "kinalarm", men inte i paket. Ska kolla det alternativet med dem. Enligt priser på deras hemsida bör det bli under 4 kkr. Är de larmen bra med trådbundet? Bra för mig är stabilt och enkelt att hantera.

[länk]

Vikinglarm har mestadels väldigt bra omdömen, men några bottennapp. [länk]
Ett företag som föreslår att kunden skall stoppa in ett Telia Kontaktkort känns oehört oseriöst.
Speciellt när det finns Telematik till nästan inga pengar alls.
Sån okunskap ger inget större förtroende.

"Du äger ditt larm Direkt utan några löpande månadskostnader.
Det enda du behöver förutom larmet är ett fungerande SIM-kort, t.ex. Telia kontant."

Teletec gör bra grejer och du får vad du betalar för varken mer eller mindre.
Omodern programmering via sekvenser men det ligger i hand med priset.
I övrigt stabilt och bra.
Inbyggd FM-mottagare i manöverpanelen samt inbyggd telemodul gör den enormt prisvärd.
Nya larmsändaren monteras även på en plåt inne i centralen så den inte tar plats i ryggen som tidigare för det ÄR trångt i den om man har 1-2 expansionskort utöver larmsändare..men de går.
Tacka vet jag Siemens SPC :cool:
 
Tja Rille! Har inte hört om Telematik tidigare, men Googlade och såg att de flesta telebolag hade en tjänst de kallade Telematik. Dock så verkade de ha en fast månadsavgift på 19:- (+ moms eftersom det verkar vara företagstjänster?). Med kontantkort betalar man bara för de sms och ev datatrafik man använder. Använder man väldigt lite, vilket man förhoppningsvis gör med larmet, så borde kontantkortet bli ett bättre alternativ i mina ögon. Eller har jag missat något?

Det kanske är dumsnålt att gå på Vikinglarm, Teletec verkar vara stabila grejer. Men Vikinglarm blir trots allt halva priset. Nån som har ett sånt larm installerat hemma?
 
Håller med RilleRoc, Har hållt på med larm i 10 år. Siemens Nya SPC är ett otroligt fint system.
Smidigt att programera och använda. Jag jobbar regelbundet med DSC, Bosch, Microsec och Galaxy och självfallet har alla sina för och nackdelar Det finns massor av produkter att hitta om man bara inte letar på de sponsrade sidorna.
Problemet med telematic är många inte vill betala 20 kr / mån vilket jag inte förstår. Har man ett system vill man ju att det skall funka. De flesta vi sätter är kontantkort tyvärr.....Men kunden bestämmer:)
 
RilleRoc och Supersäkert, varför ska man välja ett telematic istället för ett kontantkort?
 
Problemet med kontantkort är att folk glömmer att kolla sitt saldo. Det finns bra larm som vidarbefodrar inkommande sms till ditt egete nummer. Det innebär att när exvis Telia skickar ett meddelande att du behöver tanka på kortet så vidarebefodrar larmet det till Din mobil. Då gäller det att man tankar på så det inte missas. Telematic är ju som ett abonnemang och det innebär att det aldrig saknas pengar.
 
  • Gilla
Niklas_1
  • Laddar…
Ah, då förstår jag skillnaden i praktiken. Det du säger låter rimligt. Lätt att glömma.
 
Stickan56
Kom ihåg att det är enkelt att blockera en mobilsignal med en störsändare.
Fast telefoni är säkrare.

MVH Stickan
 
RilleRock
Niklas_1 skrev:
Tja Rille! Har inte hört om Telematik tidigare, men Googlade och såg att de flesta telebolag hade en tjänst de kallade Telematik. Dock så verkade de ha en fast månadsavgift på 19:- (+ moms eftersom det verkar vara företagstjänster?). Med kontantkort betalar man bara för de sms och ev datatrafik man använder. Använder man väldigt lite, vilket man förhoppningsvis gör med larmet, så borde kontantkortet bli ett bättre alternativ i mina ögon. Eller har jag missat något?

Det kanske är dumsnålt att gå på Vikinglarm, Teletec verkar vara stabila grejer. Men Vikinglarm blir trots allt halva priset. Nån som har ett sånt larm installerat hemma?
Du skall köpa det som passar dina behov.

Telematik finns till privatkunder med 30kr ink moms plus 4,50 per mb och på 1 mb kan du skicka några 100 larm.
De flesta här är kanske lite teknikbögar men gemene man har inte direkt koll på sitt kontaktkort när larmet väl är installerat.
Trist om simkortet gått ut när det behövs.

Dock har Telia sen en tid ändrat rutiner ang sina kontaktkort och det räcker att de används 1 gång om året allså behövs inte fyllas på.
Och då kan det funka :)
 
  • Gilla
Niklas_1
  • Laddar…
RilleRock
Supersäkert: Du kan väl inte vara nöjd med Bosch?
Ingen på min firma vill hålla på med de :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.