Hej alla,

Vi har nu varit på vårt första "hustillverkarmöte" där vi träffade Älvsbyhus för att göra en kalkyl. Vi har fått en tomt gratis av svärföräldrarna som ligger en bit ut där det inte finns kommunalt VA.

Tomten är en plan gräsplätt (bifogar bild).

Säljaren beräknade att borra egen brunn samt avlopp till 200.000 och sedan markarbeten utöver grund till 200k till. Är det rimligt eller har han tagit i från tårna?

Självklart kan ju ingen svara på vad exakt det skulle kosta, men jag är mer ute efter om det är sådana här summor man bör räkna med?

Vänligen
Johan Untitled22.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Känns inte helt orimligt. Betalade ungefär 500' för allt markarbete, grunder (hus, garage), minireningsverk samt 2 borrhål (100m vardera för vatten och bergvärme).. Detta dock för 6-7 år sedan i Stockholmsområdet..
 
Fast då har du ju åtminstone grunden med i det priset. Vad jag förstod på säljaren var detta saker *utöver* grund.
Med andra ord, grund +400k.
Johan
 
harry73
borrad brun = circa 50 000 - 150 000????
Trekammarbrun + infiltration = circa 50 000, men kan vara mer om gundvattennivån är hög

Jag vet inte vad ni har för planer med trädgården och om hustillverkaren inte heller vet är det svårt att göra en uppskattning av kostnader, men väg/infart behöver ni och beroende på hur lång den är och hur mycket grus ni vill ha kan den mycket väl kosta 100 000 (eller 200 000)
Sen utgår hustillverkare ifrån standard markförhållande och tar ingen hänsyn till pålning, sprängning, och redan om de behöver gräva en decimeter mer för att få en bra gund kostar det. Så det är möjlig att säljaren menar att er grund blir 200 000 mer än standardpriset.
 
OK.

Så de markarbeten som *krävs* för att man ska kunna lägga en grund kostar alltså runt 200k, grund kostar 200k, och brunn kostar 200k - dvs 600k för att lägga grunden på vår tomt?

Johan
 
harry73
ingen aning. Gör en geoteknisk undersökning där var huset kommer och där var infiltrationen kommer och fråga hustillverkarens eller er egen entreprenör hur dyr avlopp och husgrund blir med dessa förutsättningar.
geoteknisk undersökning behöver ni i alla fall, så ta det helst så snart som möjlig
 
Det är helt beroende av hur förhållandena är på platsen. Tippset är att leta rätt på en lokal entreprenör som kan området och dess förutsättningar.

Det kan variera enormt på relativt korta sträckor.
Jag har det extremt bra med en stenhård icke tjälskjutande backe så här skrapar man bort de tre översta dm mark, Häller i en dm 8-16 och så var det klart för plattan.
Bekanta en bit bort fick gräva ur 5-7 meter lös lera för att sen fylla upp från berget
 
@Mats:

Har förstått att det varierar en hel del. Vart vänder man sig om man vill ta reda på vilka geotekniska undersökningar som är gjorda i "närheten". Kommunen antar jag? Vilka på kommunen bör man prata med, alltså - vilken arbetsposition skall man fråga efter när man kommer till växeln?

Hur menar du med lokala entreprenörer - kan du utveckla det lite?

Johan
 
Du kan beställa en egen undersökning på marken.(det gjorde vi ) bara att hyra en minigrävare och 2 hål inärheten av huset (ej där huset skall vara)
 
Att gräva ett par provhål är en bra början. Jag var faktiskt tvungen att gräva provhål för att öht få bygglov.
 
Volatyle skrev:
@Mats:

Har förstått att det varierar en hel del. Vart vänder man sig om man vill ta reda på vilka geotekniska undersökningar som är gjorda i "närheten". Kommunen antar jag? Vilka på kommunen bör man prata med, alltså - vilken arbetsposition skall man fråga efter när man kommer till växeln?

Hur menar du med lokala entreprenörer - kan du utveckla det lite?

Johan
Den avdelning inom kommunen som ansvarar för lantmäteri och eller bygglov är bra startpunkt.

Det jag menade med lokala entreprenörer är de maskinförare/företag som finns i området. Är det någon som bor nära till och utgår därifrån så har den entreprenören troligen grävt en hel del i området och kan därmed ha väldigt bra koll på hur förutsättningarna ser ut.

Kan man hitta en grävmaskinskille i 50-60 års åldern så brukar de nästan känna varje storsten i sitt område ;)
 
harry73
Volatyle skrev:
Vart vänder man sig om man vill ta reda på vilka geotekniska undersökningar som är gjorda i "närheten".
Du ska beställa en egen undersökning. Det kostar några tusenlappar men det är en förutsättning om ni inte vill få oväntade överaskningar under bygget och hos oss fanns det krav på geoteknisk undersökning
 
Volatyle skrev:
OK.

Så de markarbeten som *krävs* för att man ska kunna lägga en grund kostar alltså runt 200k, grund kostar 200k, och brunn kostar 200k - dvs 600k för att lägga grunden på vår tomt?

Johan
Jag tycker det låter som helt galna priser, och att det skulle bli lönsamt att driva den delen av bygget själv.
Det gäller att få tag i en bra gräventreprenör som som har en stor larvburen maskin och ingen liten 7 tonnare på hjul.

En bekant borrade vatten för 1 månad sen och det kostade 26000:- för 100m inklusive en sprängning för bättre flöde.

Avloppet bör inte kosta mer än 40000:- om inte kommunen kräver reningsverk. 15000:- för brunn och rör, ca 15000:- för grus ,och en dags grävning 10000:-

Antar att det är krypgrund som ingår i huspriset när det är älvsbyhus, så den grävningen för grunden bör gå på två dagar 20000:- plus grus och dräneringsslang för 20000:-

Vägkostnaden är ju helt beroende av längden men det är en bit kvar till 400000:-

Som tidigare sagts så påverkar ju markförhållandena men sprängning ser ju inte aktuellt ut att döma av bilden.

Hur långt bort närmaste grusgrop ligger gör också en del, gruset är inte dyrt utan det är frakten.
 
Du glömmer markavtäckning + sand utsättning av hus grävning in till hus från avlopp mm (ingår ej i alla fall inte -07)
 
pekk@13 skrev:
Du glömmer markavtäckning + sand utsättning av hus grävning in till hus från avlopp mm (ingår ej i alla fall inte -07)
Jag menar att dom delarna ingår förutom ev bortforsling av jord, utsättning är ingen utgift utanför statsplanerat område.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.