Vår stuga från 70 talet är i behov av takomläggning, dvs nytt råspont (vid behov), underlagspapp, läkter och betongpannor. Jag är väldigt sugen på att slå upp taket i nock, ev i samma veva. Takstolarna har utseendet som två V - se bild. Vi vill gärna ha kvar takstolarna, det kan bli effektfullt om man målar i rätt färg etc.
Hur ska man isolera ett sådant tak? Vilken byggordning gäller och hur får man det tillräckligt bra ventilerat? Sist, men inte minst, jag ser ingen nockbräda i min nuvarande konstruktion: är det ett måste om man slår upp i nock? Vad säger panelen?
Ser framemot era synpunkter.
Med vänlig hälsning,
Ptk
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1345059913.081790.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nockbrädan sitter ovanpå råsponten under nockpannorna. Jag tror du tänker på en längsgående takbjälke i nock :). Sådana finns inte i en modern takkonstruktion eftersom råsponten stabiliserar takstolarna i sidled automatiskt.

Jag rekomenderar att ni isolerar utifrån, då kommer ni bort från fukt och mögelproblematik som annars finns. Det finns bra beskrivningar på isoleringstillverkarnas hemsidor. Isover, rockwool mfl.
 
Det är inte lätt med fackuttrycken när man inte är i branschen! Angående isolering utifrån hittar jag inget på varken isovers eller rockwools hemsidor; vet du vad systemen kallas? Räknas tjockleken som "vanlig" takisolering dvs 50cm? I såna fall, gör man vindskivorna lika höga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.