Hej!

Sitter på ett garage från Björklidens materialaffär som är uppbyggt av deras moduler. Garaget står på en gjuten platta med lecablock som "sockel" där garaget sitter fast med expanderskruv.

Garaget är alldeles för litet nu när vi har barn och en extra bil, så jag skulle vilja göra om det till dubbelgarage samt ett stort förråd på baksidan där det idag är gräs. Idag är garage och föråd ett i ett vilket gör garaget mycket stökigt.

Hur mycket jobb tror ni det kan vara med detta? Vilket är billigast att be en snickarfirma bygga i lösvirke eller att beställa värdiga vägg- och takelement från björkliden?

Det som behöver göras är i grunda drag:

* montera bort befintligt tak (takpannor, läkt, takstolar

* gräva ut för platta

* gjuta platta samt få med avlopp och vatten

* ta bort bef. garagevägg och ev förstärka

* montera nytt garage samt brandskydd då vi hamnar ca 2 meter från bostadshuset.

* måla

Tanken med övningen är att det när det är färdigt ska se ut som om det var ett dubbelgarage från början, alltså inga halvmesyer. Huset byggdes 2006 så garaget är ganska nytt, inget ruckel med andra ord.

Vi gav ca 80000 för gamla garaget inklusive platta och shakt.

När dubbelgaraget är färdigt kommer vi hamna väldigt nära bostadshuset och groventren. Jag har lekt med tanken att bygga igen detta så att man kan gå från tvättrum till garage direkt. Hur mycket mer jobb kommer detta att vara? Tanken då är att låta takstolarna från garaget gå ända fram till till huset, antingen som ett vanligt tak eller ett pulpettak.

Tack på förhand, är öppen för all sorts tips och kritik.

/S
 
En bild så ni förstår hur jag menar. garage_nytt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns ett antal saker att ta hänsyn till som jag skulle vilja ha lite input kring.

1) Dubbelgarage, bastu, vedförråd, trädhårdsförråd och lilla entren är nya byggnader. Hur löser man på bästa sätt taket? Vanligt sadeltak över hela alltet? Hur fixa man anslutning mot hus?

2) I lilla entren är det en nivåskillnad mot garage och hus, då huset är på krypgrund. Det blir inte så handikappvänligt med en trappa i det lilla utrymmet... förslag?

3) Har tänkt att avvakta med "nybyggt vardagsrum i vinkel", är det något problem?

4)Planlösningen i allmänhet, ser ni något bra/dåligt? Det enda jag ser är att jag inte har någon bra plats att ha cyklar... samt att entrehallen är väldigt liten. Men nuvarande huset står på sin plats och nuvarande garaget står på sin plats.... inte så mkt att göra åt det....

Tack på förhand
S
 
Redigerat:
Ingen som känner till något om detta eller har någon sorts input? Jag är väl inte den förste som har byggt igen mellan garage och hus och/eller byggt ut garaget?

Vänligen
S
 
Jag tror faktiskt hallen gör mer skada än nytta, den är ändå så liten att du knappt kan ställa av dig skorna pga alla dörrar.

En idé kan vara att du förlänger garaget på framsidan istället, då får du en enklare takkonstruktion om du låter det nya taket vara parellellförskjutet med bef. hustak. Hallen blir då också större och användbar. Golvet i hallen ska du nog ha i samma nivå som övriga huset. Trappan sätter du i garaget i stället. Vilken golvhöjd tänkte du dig i förråd/bastu? Om du tänker dig göra verklighet av bastuplanera är det ju upplagt för ett utomhusspa nerfällt i ett nytt trädäck utanför som ansluter mot bef. altan :D. Då kanske det vore snyggt att få samma höjd på trädäcken vilket innebär att golvhöjden i förråd/bastu ska vara samma som i huset. Det ställer i sin tur krav på att du antingen har golvet i hallen på samma höjd eller att du får ytterligare en trappa där.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.